Bij koude start lijkt het wel of de motor te veel of te weinig brandstof krijgt en rookt hij erg blauw, dat duurt een seconde of 3 a 4 of soms langer als het kouder is en draait ook iets minder toeren dan normaal stationair, enig idee? de auto. choke is al nagekeken.
mvg armand
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
koudstartvervroeger is defect.
klepspeling controleren
hoi volvoxc90,
De koudestartvervroeger is toch dat snel tikkende geluidje bij het voorgloeien? dat hoor ik namelijk nog wel.
Wanneer de klepspeling niet goed staat merk je dat ook bij warme motor? Ik heb het id dat hij wel wat meer is gaan roken (grijs) bij stevig doortrekken en bij het overschakelen pluimt er ook grijze rook werd me verteld... voor de rest als vanouds normaal wat betreft vermogen en verbruik (1:14) 1.9 TD
Zou het misschien ook iets met de brandstofpomp (of onderdelen daarin) te maken kunnen hebben of is dat uitgesloten? staat 246.000 op de teller.
bedankt alvast,
armand
19 jaar
Klepspeling kan ook bij koude motor dus altijd controleren.
Voor storingzoeken moet je altijd de basis goed hebben.
Koudstartvervroeger is dus goed volgens jou. Het snel tikkend geluid moet ook weer niet te kort zijn. Er is geen tijd voor maar, als je denkt dat in een redelijk tijdsbestek gebeurt moet je het vergeten.Ik kan niet direct een beeld geven maar zou de volgende punten controleren en misschien dat je iets vind.
Kleppspeling
verstuivers testen
bij twijfel over koudstartvervroeger laten horen aan een monteur bij voorkeur van Volvo of Renault.
Als je toch bij de dealer bent laat ook even de mangemant uit lezen misschien zit er een storing in.
Koelvloeistofpeil (water verlies?)
Pomp heeft zelden problemen de motor is zeer betrouwbaar.
Als je deze dingen hebt gecontroleerd en iets of niet gevonden laat het dan even weten. Ik zou mezelf niet druk maken over het roken want dat kan een slechte raad gever zijn. De motor heeft immers al 246.000 km gelopen dus iets meer roken zou ik niet wakker van liggen.
De vervroegingsklep (koudstartvervroeger) moet evenlang blijven tikken als dat het voorverwarmingslampje blijft branden en de tijdsduur is bijgevolg afhankelijk van de temp.van de motor.
ok dat is duidelijk, gelijk even sjekken als hij koud is. Voor de rest wegens tijdgebrek nog niet naar laten kijken. Hou jullie uiteraard wel op de hoogte
19 jaar
even een erg vertraagde update..
Ondertussen alweer ruim 10.000km (256.000) met de auto gereden zonder dat het probleem verergerde (gloeibougies wel vervangen en het een en ander schoongemaakt). 2 weken geleden stond ik ineens zonder koelvloeistof, bleek de hele koppakking rot te zijn. Veel olie in mijn koelvloeistof ook. Koppakking is vervangen maar er bleken 2 a 3 gloeihuizen(?) los te zitten en bij de uitsparing zitten 2 scheurtjes. Er is mij verteld dat daarom het niet mogelijk is om een nieuw gloeihuis erin te zetten, lijmen kan echter ook. Heeft iemand ervaring met het inlijmen daarvan, of het voor langere tijd goed kan gaan?
Verder heb ik me suf gezocht naar een nieuwe kop maar niets gevonden helaas, als u er eentje weet, graag! Het gaat om een 1.9 TD uit 1997. Wat kost een kop nieuw?
Ook hoorde ik dat olie in de koelslangen en het termostaathuis funest daarvoor zijn?
Mvg,
armand
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S40 of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar