Begin juli vorig jaar heb ik een V40 2.0t aangeschaft. Deze had toen 135.000 km gereden en ik heb toen bij mijn universele garage de distributieriem laten vervangen inclusief waterpomp.
Een week nadat dit was gedaan, begon ik startproblemen te krijgen, dat wil zeggen de auto soms niet de eerste keer startte. Ik ben toen naar de dealer gegaan en daar zieden ze dat de ecm kapot was. Deze is toen vervangen, maar helaas nog niet opgelost. Vervolgens is er een nieuw variabel nokkenastandwiel en de magneetklep vervangen. Dit was nodig omdat de motor sterk verontreinigd was, volgens de dealer. Maar helaas de startproblemen waren nog altijd niet opgelost. De volgende stap van de dealer zou dan zijn de cilinderkop demonteren en schoonmaken. Maar ja ondertussen had deze grap al genoeg gekost dus besloot ik om het er even bij te laten en af te wachten of het beter werd. Dus niet, mijn neef die een universeel garagebedrijf heeft is me toen gaan helpen. De auto is toen via Gmto uitgelezen met de scoop en er viel op dat de timing versprong en dat het krukassignaal erg zwak was. Vervolgens zijn toen de krukas en nokkenassensor vernieuwd, de startmotor en de + kabel naar de startmotor en de massa kabels vernieuwd. Ook een zwaardere accu van 80ah is erin gezet. Maar helaas, de computer geeft nog altijd aan dat het nokkenassignaal ontbreekt code ECM-32. Dit is weer teruggekoppeld naar Gmto en deze adviseerde om de krukassensor eens los te maken en dan te starten. En inderdaad de auto start keer op keer. Wel zei het met 2 fout lampjes, maar dat komt dan door dat de stekker los is. Als je het omwisselt krijg je weer het startprobleem. Er is vervolgens een kabel direct van de ecm naar de krukassensor gelegd maar dit hielp ook niet. Mijn neef is nu in afwachting van zijn scoop zodat hij opnieuw kan gaan meten. Mijn vraag aan jullie is dan ook of hier iemand al eens mee van doen heeft gehad. Ik ben zelf geen monteur maar probeer te helpen waar het kan, zeker omdat er al zoveel tijd in is gestoken door bereid willende mensen. De dealer blijft bij hun standpunt dat de motor ernstig vervuild is. Ik heb de auto van de 1ste eigenaar gekocht met complete historie. Mocht er iemand ideeën hebben graag.
Groet Patrick
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik lees een ding en daar is tot heden volgens mijn niets aan gedaan. De distr riem timing?
Het zuiver afstellen van de riem kan soms lastig zijn en zo maar een halve tand er naast staan.
Volvo heeft namelijk vooral de krukas een onduidelijk teken. Je geeft ook aan dat het na de vervanging is.
De timing van de riem is door de garage gecontroleerd, en de dealer heeft de riem er ook afgehaald. Omdat ze het variabele nokkenastandwiel vervangen hebben. Daardoor hebben ze aan de andere zijden van het blok die twee rubberen doppen eruit gehaald, en zagen ze dat er veel vervuiling was. Of het zou al zo moeten zijn dat de riem een tand verkeerd stond en dat dit ook is overgenomen door de dealer. Ik zal het doorgeven te controle. Bedankt.
13 jaar
Oke,dus dat moet goed staan. Inderdaad vervuiling kan de meest vreemde storingen veroorzaken. Ik ben bang dat je dealer gelijk gaat krijgen. Ik heb onlangs een soort gelijk probleem gehad met een V70. Deze auto ging op het minst of geringste na het gasloslaten heel slecht lopen en ook zo maar ineens heel goed lopen. In onsgeval bleef door vervuiling de nokkenas versteller in de verstel stand staan en liep daarom soms niet goed. Ik koppel dit nu aan je foutcode maar kan er nog geen vinger op leggen. Ik zou je neef toch laten kijken welk signaal de nokkenassensor afgeeft en wat de verstelling op dat moment is en als de auto dan in eens aan slaat of dan er niets ineens veranderd.
Oké dan zal ik dat eens doorgeven, ik las ook dit nog op het forum, Is het toevallig een turbo ?? (dan ook gasklephuis reinigen en vacuumpijpje van de carterventilatie aan het spruitstuk openmaken !!). Is dit het slangetje wat van de bovenkant van de kleppendeksel naar onder gaat. Of zit er nog een slangetje ergens aangesloten voor de carterventilatie. Groet Patrick
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V40 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar