Klant komt op zaterdagmiddag met een vreemde klacht,auto schokt af en toe en lijkt dan uit te willen vallen.
Ik besluit de auto voor een lange rit mee te nemen(na overleg)omdat het vaak na een zestigtal km. pas begint.
Vreemd...de auto rijd als een trein,totdat plotseling een halve seconde er een spanningsval is,de bak gaat in noodloop(knalt met een harde schok in vier),melding linkerachterportier niet goed gesloten,binnenverlichting springt aan(logisch l.a.portier),SRS storing op het daschboard,wisservloeistof op,ABS in storing,kortom kermis....totdat na 10 seconden de tellerunit volledig uitvalt.
Auto aan de kant,opnieuw starten,alles werkt weer,alleen de melding van SRS en ABS blijft nu staan en dat is voor de klant ook nieuw.
Nou blijkt(automaat)dat als ik in vier blijf rijden op de snelweg(dus met een hoger toerental)de storing wel voelbaar voorbij komt(met een heel licht schokje)maar dat dit te kort is om de boel op hol te laten slaan.
Op de terugweg in de avond(al donker)en in een kleine file terechtkomende,laag in de toeren rijdend gebeurd het zeer regelmatig,er gaat een schok door de auto ,Xenon springt uit/aan(binnen een seconde)noodloop bak..
E.e.a. reset zichzelf de volgende kruipende filemeters,bak telt af 4,3,2,1 op het scherm(bak staat in handgeschakelde stand op dat moment)en hoe leuk in het donker,alle binnenverlichting aan en na een druk op de knop omdat uit te zetten,blijft de verlichting in de voetenruimte gezellig branden...
Vond het wel eens interessant om dit op problemcar te zetten,denk zelf sterk aan een slechte of heet wordende massaverbinding tussen koets en accu of kortsluiting ergens...maar hoop er op dat iemand van de gewaardeerde college dit al een keer bij de hand heeft gehad...
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Volvo is gevoelig voor accupool aansluitingen en ook de bekabeling die in de accupool zelf steekt.
Idd slechte massakabels komen ook voor, ik zou daar mee beginnen.
s6
Zit er geen water in je CEM?
Ruitenwissers en paravan demonteren en links (bestuurderszijde) zit je centrale elektronica module die naar binnen toe gaat (eventueel onderplaat bij de pedalen demonteren) misschien dat er vocht in zit. Stekkers demonteren en controleren.
Inmiddels een oplossing gevonden?
hier exact hetzelfde probleem!
Massakabel incl accupool al vervangen Patrick?
massakabel vervangen gisteren.
Voltmeter geplaatst in het interieur ter extra controle van dynamo
verder geen foutcodes op motor of bak...
Nu afwachten dus!
Ik heb vorig jaar een dergelijk probleem gehad.
Het bleek dat de ecm en tcm te heet werden. Deze modules gaan hetzelfde werken als een processor die niet genoeg gekoeld wordt. Ze gaan rare signalen afgeven. Foutcodes zijn niet logisch en analyse op foutcodes heeft geen zin.
Het bleek dat de aanzuigbuis (loopt tussen ECM kast en interieur) scheef zat waardoor er valse lucht werd aangezogen. De modules werden daardoor te heet behalve als ik de airco aan had. De airco leiding loopt precies onder de modules door en gaf voldoende koeling ook bij 30 graden buitenlucht.
Ik heb de aanzuigbuis weer goed aangesloten. De buis was waarschijnlijk aangetikt tijdens het vervangen van de distributieriem.
Ik heb ook een extra afzuiging aangebracht in het bovenste gedeelte van de ECM kast. Ik weet niet of dit noodzakelijk is want ik heb 2 dingen tegelijk gedaan (niet handig voor probleemanalyse maar daar had ik geen tijd meer voor)
Ik denk dat het taaie probleem zo opgelost kan worden.
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V70 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar