Volvo V70: speling linkervoorwiel

Bouwjaar: 1997, Brandstof: LPG, Motorcode: 2.5

Hallo,

Het linkervoorwiel van mijn V70 heeft een vervelende speling.

De asmoer kan niet verder aangedraaid worden.
Het lager hoor je ook niet.
Kan dit de homokneet zijn? of toch het lager.
Auto moet dagelijks rijden dus ik kan het niet permiteren om de boel los te halen, zonder zekerheid te hebben.

Is dit makelijk zelf te doen, zonder brug o.i.d.?
Wie kan mij een goed advies geven?

chocoSjakie

Geplaatst door chocoSjakie (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo V70? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

Als je weet dat er speling is?? moet je ook kunnen constateren waar de speling zit.. Onderste fuseekogel of spoorstangkogel???? Of concludeer je uit het lawaai dat er speling zal zijn??? Dan is waarschijnlijk het voorwiellager defect.. Je hoeft dan geen speling te voelen...

chocoSjakie (0), 12 jaar geleden

Hallo Cor,

bedankt voor je snelle reactie

Er is geen krakend en ook geen roggelend geluid te horen.
De speling komt bij de as vandaan.
Het wiel kan je, kompleet met as heen en weer bewegen, en best wel veel.
Ik heb de asmoer al aan proberen te draaien maar deze zit op zijn uiterste stand.
Ik ga met de paasdagen kijken of ik de boel los kan krijgen.

Een lager is natuurlijk zo vervangen, maar een aandrijfas/homokneet vergt denk ik iets meer tijd

Als het de homokneet is:
Moet ik daarvoor de hele aandrijfas verwijderen, of kan ik deze laten zitten en alleen de homokneet vervangen.
Een nieuwe homokneet is natuurlijk iets goedkoper dan een komplete aandrijfas ;)

Ik hou je op de hoogte

Mvg Eric

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

er zijn ook ruilassen, let op het prijsverschil. ik denk dat het vervangen van de homokineet het beste in de bankschroef kan gebeuren, als je daarvoor kiest..

De speling zoals je meldt vertrouw ik niet.. Alhoewel de as door de speling ook beschadigd kan zijn zul je de oorzaak elders moeten zoeken...

De grote Asmoer zal waarschijnlijk toch niet goed vast zitten.. Heb je de auto no niet zo lang?? en heeft een vooranger vergeten een vulring te plaatsen?? zodat de moer nu op het einde van de schroefdraad vastloopt???? Als er roest achter de moer is weggelopen en als blijkt dat de speling op het lager zit, dan zul je het lager en de as moeten vervangen. Als Het lager los zit in de fusee?? dan zal de fusee ook vervangen moeten worden...

eerst maar eens uit elkaar halen dan kun je de schade overzien..

chocoSjakie (0), 12 jaar geleden

Hoi Cor,

Ik heb idd het vermoeden dat er geen vulring op zit.
Wel een nieuwe grote moer, is door de vorige eigenaar waarschijnlijk gedaan.
Auto heb ik bijna een jaar en was pas gekeurt toen ik hem kocht.
Ik ga van het weekend eens kijken of ik de as gangbaar kan krijgen.


Je hoort van me,
Mvg Eric

Highway (135) PRO, 12 jaar geleden

Is het niet gewoon een fusee kogel of stuurkogel? Als lager zoveel speling heeft dan is het te horen. Homokeet kun je wat mijn betreft compleet uitsluiten.
Ik den aan een fuseekogel.

chocoSjakie (0), 12 jaar geleden

vandaag de v70 naar de garage gebracht.
Er zit spelling op het stuurhuis, maar binnen de APK-norm.
Auto is gelijk gekeurd, kunnen dus weer een jaartje zorgeloos rijden.

Topic kan gesloten worden.

Bedankt voor de reacties,
Mvg Eric

kaleido 1 (1710) PRO, 12 jaar geleden

Dan ben ik benieuwd wat dan veel speling is want het is dus minder dan een millimeter.

chocoSjakie (0), 12 jaar geleden

hallo kaleido1,

Ik vindt <1mm spelling veel, maar dit valt binnen de APK-norm.
Gewoon in de gaten houden maar , en als het meer wordt op zoek naar een ander stuurhuis.
Maar tot die tijd laat ik het voor wat het is.

Probleem is niet opgelost,maar hier kan ik voorlopig mee leven.

Mvg Eric.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V70 of stel zelf een nieuwe vraag.