close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volvo S80: Speling voorwielophanging

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: B5244S2

Goedemorgen,

Bij mijn Volvo S80 2.4 (2000, 132.000 km) heb ik sinds enige tijd het gevoel dat er speling op de voorwielophanging zit.
Dit is het beste voelbaar wanneer ik langzaam over oneffenheden rijd. Het bonkt dan niet echt, maar er is wel iets hoorbaar en voelbaar.
Tevens lijkt het alsof de voortrein zich 'zet' bij optrekken en remmen.

Ik heb de speling op de voorste wieldraagarmen gecontroleerd. Wanneer ik aan de voorwielen wrik dan zie ik wel enige beweging in het voorste bevestigingspunt, maar dit lijkt me niet buitensporig aangezien dit een rubber bus is.

Op basis van informatie van internet heb ik mijn aandacht vervolgens op de bovenste veerschotels (met rubber bus) gericht.
Wanneer ik deze in ingebouwde toestand van bovenaf bekijk zie ik zowel links als rechts droogtescheurtjes in het rubber.
Om vast te stellen of er speling op de veerschotels zit heb ik een vinger tussen het veerpootlager en de bovenste ring gestoken waardoor ik relatieve beweging tussen deze onderdelen kan voelen.
Wanneer ik met mijn andere hand de auto zachtjes naar beneden duw dan voel ik inderdaad beweging tussen deze onderdelen. Misschien maar 0,5 mm maar toch. Aangezien de bovenste veerschotel een rubber bus heeft kan het natuurlijk zijn dat dit zo hoort.

Kan iemand beoordelen of mijn 'klachten' terug te voeren zijn op versleten veerschotels en ondersteunen mijn bevindingen (scheurtjes, beweging) dit?

Alvast bedankt.

Groet,

Martijn

Geplaatst door

MaBi_S80 (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Martijn ;wat er aan de bovenkant beweegt hoort zo.
Om speling bij de onderste ophanging te zien kan je een wielsleutel op een wielbout zetten en daarmee het wiel voor-en achteruit te bewegen.
De rubbers bij het subframe/triangel willen het wel eens begeven . Als het zo is, vervang voor de symmetrie ze aanbeide kanten.

Groeten.

Punt 50
badge

11 jaar

Goedemorgen Punt,

Bedankt voor je reactie.

Weet je zeker dat de beweging aan de bovenkant normaal is?

Als ik hier mijn technische kennis op loslaat dan zou ik verwachten dat het rubber in de bovenste veerschotel (waar de bus in gevulkaniseerd is) lineair elastisch gedrag vertoont.
Wanneer ik de auto echter herhaaldelijk inveer en weer loslaat met mijn vinger tussen veerpoot en de bovenste ring (zie afbeelding) dan voel ik een overgang in stijfheid wat mij het idee geeft dat er toch speling opzit.
Misschien hindert mijn technische kennis mij hier omdat ik de details van de constructie niet ken, vandaar mijn vraag.

Wanneer ik het wiel voor- en achteruit forceer dan zie ik beweging in de voorste bevestiging van de triangel, maar deze is beperkt en lijkt mij normaal. Tevens ziet het rubber er niet versleten uit.
In het verleden heb ik een BMW gehad waarbij deze rubber bus helemaal versleten was en dat zag er aanzienlijk anders uit (beweging > 1 cm en ijzer op iijzer contact).

Nogmaals dank.

Martijn
[url=http://postimg.org/image/7pio82ypd/][img]http://s8.postimg.org/7pio82ypd/domlager...[/img][/url]

MaBi_S80 0

11 jaar

Omdat de stand van de veerpoot bij het inveren verandert is die ophanging flexibel.
Als er nergens overmatige speling of door extreem veren losse verbindingen zijn ontstaan is het goed.
Let ook eens op de ophanging van het motorblok ook die aan de bovenkant.
Alles heeft ruimte maar mag niet zijn losgescheurd .

Groeten.

Punt 50
badge

11 jaar

Hallo,

Het moeilijke is dus om te beoordelen wat speling is en wat beoogde flexibiliteit is.
Is het feit dat er (droogte)scheurtjes zichtbaar zijn op zichzelf al zorgwekkend of hoeft dit niet zo te zijn?

Het grote bovenste motorlager (rubberbus) heb ik recent al vervangen. Waar ik nog eens naar kan kijken zijn de bevestigingen van de veerpootbrug aan de veerpoten.

Groet,

Martijn

MaBi_S80 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S80 of stel zelf een nieuwe vraag.