close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volvo 940: Start moeilijk

Bouwjaar: 1997, Brandstof: LPG, Motorcode: B230 FK

Beste lezer,

Van de een op de andere dag slaat mijn 940 als die koud is pas na een seconde of vijf aan. Soms slaat die even aan en direct weer af. Bij de tweede poging blijft die dan wel lopen en loopt die ook direct goed (zonder sputteren). Volgens mij maakt de startmotor toeren genoeg. Het zal dus wel niet aan de (waarschijnlijk niet al te jonge) accu liggen. Ik ruik dan geen benzine o.i.d. Als die warm is slaat die direct aan.

Iemand een idee wat er aan de hand is?

Gr.,

Willem

Geplaatst door

Willem12060 (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Heeft de auto LPI? dan is de kans groot dat er een injector lek is.
Gebruik de zoekfunctie en je zult er iets over vinden.

volvoxc90 0
badge

17 jaar

Ik heb gezocht op het onderwerp (lekke injector) en de problemen die anderen beschrijven lijken vaak veel op die van mij. Ik heb inderdaad een Vaille LPI instalatie.
Waarom ik toch twijfel of er wel een injector lek is, is omdat de instalatie in maart van dit jaar pas (ongeveer 20.000 km mee gereden sindsdien) is ingebouwd. Fonkel nieuw dus zeg maar. Kan me haast niet voorstellen dat er nu al een injector kapot is. Niet dat ik daar veel verstand van heb. Ik heb voor de zekerheid de accu toch maar vervangen. Helaas heeft dat niet geholpen.
Ik heb nog (een jaar na inbouwen geloof ik) garantie. Misschien dat de gasinbouwer de instalatie makkelijk kan testen, zonder dat ik een (dikke) rekening krijg als er niets met de G3 aan de hand blijkt te zijn. Weet jij/jullie of ze dat zo (met de computer o.i.d) kunnen testen?
Ook heb ik nog op iemands advies gekeken of er ook benzine via een vacuumslangetje van de injectorrail via een soort "potje" rechtstreeks in het inlaatspruitstuk terecht kwam. Ik zag er geen benzine uitkomen. Hier zal het dus ook wel niet aan liggen.

Hoop dat iemand mij antwoord kan geven.

Gr.,

Willem

Willem12060 0

16 jaar

Loopt tie mooi rond als tie uiteindelijk aanslaat?.

primera p11 0

16 jaar

Als die eenmaal loopt, loopt die prima (zoals die altijd deed) zonder haperen of sputteren o.i.d. Ik heb vanavond 10 km op benzine gereden (en op laten staan) en ben benieuwd hoe die morgenvroeg start.

Willem12060 0

16 jaar

Vanmorgen starte die prima. Vanmiddag toen ik bij mijn werk weg ging leek het of hij iets minder goed starte. Ik had hem vanochtend ook pas laat op benzine gezet (een kilometer voor mijn werk ongeveer). Vanmiddag weer een kilometer of 5 op benzine gereden. Als die morgenvroeg weer prima start ga ik er van uit dat XC90 gelijk heeft. Ik heb inmiddels al een afspraak met de gasinbouwer geaakt voor volgende week. Mijn verhaal kwam hem goed voor. Als je er een beetje bij kunnen, kunnen ze de injectoren zo los halen en testen. Ik denk wel dat het een gepruts is om ze los te halen zonder het spruitstuk er af te halen. Ik merk wel wat ze doen. Mocht die nou morgenvroeg toch slecht starten dan zal ik het woensdag nog een proberen en anders de LPG jongens afbellen. Ik zal hier laten weten hoe het afloopt.

Groet,

Willem

Willem12060 0

16 jaar

Als de injector lekt lijkt het me dat tie niet gelijk mooi rond loopt, maar als het ware staat te viertakten.
Immers een sterk verrijkt mengsel.

primera p11 0

16 jaar

Wat je zegt klinkt logisch. Denk jij dat als een injector lek is, dat die dan aldoor blijft gas lekken, ook al rij je 20 km op benzine? Dan zou hele verhaal van "leeg" rijden niet opgaan dus. Ik ben inderdaad nog niet zo zeker van mijn zaak.
Is er niet een of andere centrale klep die ook dicht gaat wanneer je op benzine rijdt? Ik had begrepen (of uit op gemaakt) hier op de site dat waarschijnlijk een van mijn injectoren een beetje "doorlekt" nadat dat ik de motor heb uitgedaan, en dat dat dan de volgende morgen voor een (veel) te rijk mengsel zorgt. Niet waar, in jouw optiek?

Willem12060 0

16 jaar

Hij druppelt idd na tot de druk eraf is.
Maar het lijkt me vrij normaal dat tie niet mooi rond loopt omdat er 2 brandstoffen aanwezig zijn.
Ik heb namelijk weleens gehad dat tie op 2 brandstoffen tegelijk startte, maar startte dan echt heel moeilijk.
Na lang doorstarten sloeg tie dan pruttelend aan.

primera p11 0

16 jaar

het is of een gasinjector lek of benzineinjector. het kan ook zijn dat de drukklep op de benzinegalerij lekt.
Ik las dat je dat al hebt nagekeken. ik zou niet lopen tobben en ff naar de inbouwer brengen en laten nakijken.

volvoxc90 0
badge

16 jaar

Vanmorgen starte die weer prima en vanmiddag redelijk (had'm een beetje laat op benzine gezet voor ik bij m'n werk was). Ik heb 'm net op gas laten staan, ga er dus vanuit dat die morgenochtend slecht start. Volgende week dinsdag gaat die trouwens naar de gasinbouwers. Ik zal laten weten hoe het afloopt.

Willem12060 0

16 jaar

Vanochtend bij de gasinbouwer starte die volgens hun zeggen goed. De monteur vertelde wel een beetje gas bijgegeven te hebben. Drie uur later heeft hij het weer geprobeerd en toe starte die weer goed. Morgenvroeg probert hij het weer, start dan weer goed dan kan ik hem (onverrichte zaken) weer ophalen... Zul je zien dat ik donderdagochtend weer lang moet doorstarten. Ik zal het laten weten.

Gr., Willem

Willem12060 0

16 jaar

Moi,

Ik heb'm net ogehaald. Vanochtend starte die met een beetje gasgeven prima. Inbouwer gaf aan dat ze misschien een beetje lekken maar dat, dat voor de garantie van Vaille niet voldoende is om ze gratis te vervangen. Ze hebben er verder niet aan gesleuteld. Oftewel, ik zal er aan moeten wennen...

Heren, bedankt voor de adviezen en tot de volgende keer!

Groet,

Willem

Willem12060 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 940 of stel zelf een nieuwe vraag.