Volvo 940: 940 ECC airco

Bouwjaar: 1996, Brandstof: LPG, Motorcode: 2300 LPT

De ECC airco van mijn 96er 940 werkt niet goed.
De airco werkte na het afvullen, maar de middelste blaasmonden in het interieur geven geen gekoelde koude lucht, deze komt alleen uit de blaasmonden L en R bij de portieren. Er komt wel lucht uit, maar deze heeft niet de goede temperatuur.
De fan werkt normaal, bij stationair draaien schakelt de ecc aan en uit zoals het hoort, en ook de ventilator werkt goed.

De standen van de ECC, lucht naar de voorpassagiers, lucht naar de voorpassagiers en de voeten of gewoon AUT maakt hierbij niet.

Zowel met airco aan of uit sist het syteem iets, wanneer ik aan de knop draai (lucht naar de ruiten of voeten) stopt dit weer.

Kan het droogfilter (die zilvergrijze ´pot´' er iets mee te maken hebben? Deze condenseert niet helemaal, slechts 1 van de leidingen die er naar toe loopt doet dit. Kan dat ding verstopt zitten? Bij mijn andere 940-ers werd de condenseerde het droogfilter altijd helemaal.

Heeft de 940 een interieurfilter dat verstopt kan zitten oid, of is dat zoeken in de verkeerde hoek?

Gr.
Jeroen

jzpr940

Geplaatst door jzpr940 (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo 940? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

TheoStek (0) PRO, 16 jaar geleden

Wat de oorzaak is kan van alles zijn.
Sissen kan duiden op te weinig koudemiddel enz, te veel om op te noemen.
[quote]De airco werkte na het afvullen[/quote]
Dus nadien niet meer?
Wat was de reden dat de airco bijgevuld werd?
is er gewoon bijgevuld of is er gewerkt naar de normen?

Een verstopte orifice tube die niet genoeg koudemiddel doorlaat, of de zilvergrijze pot die u omschrijft, (dit is de accumulator) kan verstopt zijn en voor problemen zorgen.

De orifice tube is een capillaire buis die in de hogedruk leiding zit, bepaalt de doorlating van de juiste hoeveelheid koudemiddel en expansie.
De accumulator (vloeistof vat) zit tussen de verdamper en zuigzijde van de compressor.

Zo verkeerd zoeken is dat niet, want als het interieurfilter verstopt is wordt de lucht doorlaat belemmerd naar de verdamper toe, dit heeft dan weer invloed op het koudemiddel dat verdampt moet worden.
De 940 kan een interieurfilter hebben? bouwjaar '97 heeft er wel één en zit ter hoogte van de aanjager onder/achter het dashboard naast de verdamper.

Volvo-Specialist (0) PRO, 16 jaar geleden

Een 940 heeft GEEN interieurfilter !!

Alle kachelkleppen van deze ECC zijn vacuumbediend.
Het sissend geluid wat jzpr940 bedoeld is een dubbelwerkend vacuummembraan dat de kachelkleppen bediend, dit is lek waardoor de rest van de (vacuumbediende) kachelkleppen ook niet goed meer werken.

wolda (0), 16 jaar geleden

Zoals Volvo-Specialist al aangeeft is het zeeeer waarschijnlijk de vacuummotor en dan wel degen met de dubbele werking. Vervanging is een enorme klus, je moet ongeveer je hele dashboard demonteren. Dat ding zit namelijk aan de binnenkant van het kleppenhuis van de verwarming gemonteerd.

Er zijn voor de aansturing van de ventilatiekleppen, 3 vacuummotoren op het kleppenhuis geplaatst. Deze worden aangestuurd door vacuum. Achter het handschoenenkastje zit een schakelkastje dat vacuum zet op één of meerdere slangetjes afhankelijk van de sturing van je ECC unit. Het kastje is vrij eenvoudig uit elkaar te halen. Je kan dan goed zien hoe het werkt (leerzaam) en of er geen vuil o.i.d. in zit. Het is een rubber membraan met daaronder een stelsel van kanaaltjes en pennetjes. De pennetjes worden door de ECC unit aangestuurd en sluiten of openen een kanaaltje

De vacuummotoren zitten aan de bestuurderskant van de middenconsole en zijn zichtbaar als je de schutplaat onder het stuur weghaalt. Je ziet dan een drietal schijfvormige gevallen zitten met één of twee slangetjes eraan. Deze slangetjes komen dus van het schakelkastje!.

Wellicht is er ergens een slang losgeschoten! Als je een lekke vacuummotor hebt, verlies je vacuum op het moment dat dat erop gezet wordt door de aansturing.

De voorste van de drie motoren heeft een dubbele werking (naar binnen, neutraal, naar buiten) en gaat vaker kapot dan de andere, enkelvoudige motoren (neutraal, naar binnen). Deze was (is) bij mij kapot. Ik heb op aanwijzen van brickboard één van de slangetjes (de "gele") van de voorste motor afgehaald en afgedopt. Het sissen is nu over en de airco geeft nu weer koude lucht, ook als ik accelereer. Dat was hiervoor wel anders.

Bij mij kon je een continu gesis horen (alsof je door je tanden naar binnen ademt). Dat geeft in elk geval aan dat er vacuum is! Sinds het afdoppen van de leiding heb ik dat eigenlijk niet meer. Overigens, dat gesis van achter het dashboardkastje komt uit dat schakelkastje.

Al met al lijkt het er sterk op dat ook jij een lekke vacuummotor hebt. Probeer gewoon eens van de voorste vacuummotor het gele slangetje (dat is degene die natuurlijk het lastigst te bereiken is) los te maken en af te doppen. Ik heb dat met zo'n zwart dopje van een fietsventiel gedaan, die kan er op z'n kop precies in, loopt mooi taps toe en is dus ook weer eenvoudig te verwijderen zonder schade.

Let op, dat slangetje zit met een soort zekering in de vorm van een rubber kapje over een uitstulping vast. Dat kapje moet je eerst naar boven wippen voordat je de slang eraf trekt. Doe je dat niet dan gaat het heel moeilijk en scheurt het kapje van de slang af. Volgens mij kan je dat vrij goed zien op een van de beter te bereiken slangetjes op de andere motoren

Ik hoop dat je iets aan deze info hebt, kijk ook eens op de site van de Volvo700vereniging en wel op deze pagina: http://www.volvo700vereniging.nl.http-lb...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 940 of stel zelf een nieuwe vraag.