Volvo 1800: Startproblemen Volvo Amazon

Bouwjaar: 1964, Brandstof: Benzine, Motorcode: P1800

Hallo...

Ik krijg mijn Amazon vrijwel niet meer aan de praat. Het starten ging vrij plotseling slechter en slechter, en nu lukt het eigenlijk nauwelijks meer. Heel soms als ik vreselijk lang doorstart lukt het nog. Eerst op een cilinder dan twee dan met veel geluk de overige twee. Als ie eenmaal is gestart dan loopt de stationair regelmatig en ook bij lagere toeren slaat hij niet af. Als ie afslaat of als je zelf het contact om draait krijg je ook bij warme motor deze nauwelijks meer aan de praat. Dit geld zowel voor op gas starten als op benzine! De bougies vonken, de auto heeft een electrische (123) ontsteking en deze heb ik gechecked of deze op de goede ontseking tijd staat. De bezine pomp doet het goed, en ook komt er gas in als deze op gas staat. Ook de schakelaar gas/benzine doet het (net nieuw). Carborateur (Zenith) is helemaal schoongemaakt en met een revisie setje weer in elkaar gezet. Ook de accu is vrij nieuw en trouwens, met een andere, goede accu gebeurt het zelfde.

Kan iemand zeggen wat ik over het hoofd heb gezien, of hoe ik verder moet om het probleem op te lossen. Sta al maanden stil...snik!!

Groetjes Bart

Bart Pieter

Geplaatst door Bart Pieter (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo 1800? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

MWMautos (0), 12 jaar geleden

klepspeling gecontroleerd?

Bart Pieter (0), 12 jaar geleden

Iets ruime kleppenspeling. Lijkt mij niet de boosdoener, ook omdat bij warme motor het startprobleem gelijk is, zo niet slechter.

Ruud10657 (0) PRO, 12 jaar geleden

Geen nokken van de nokkenas afgesleten? Goede grote blauwe vonk aanwezig? Loopt hij wel met een originele ontsteking? Start hij wel op startpilot als je de carburateurgasschuif omhoog houd?

ovi (0), 12 jaar geleden

Voor de 2 pk weet ik dat je 2 verschillende merken van 123 ontstekingen hebt! Bij de ene is het voldoende hem te regelen met het lampje maar bij de andere staat hij dan garantie nog niet helemaal juist dus toch even met een stroboscoop kontroleren of alles wel juist staat!

ronny530 (0), 12 jaar geleden

Ik zou eerst de kleppen maar eens stellen, grote kans dat die niet meer ver genoeg open gaan.

volvop31 (0), 12 jaar geleden

Nookenas versleten? Ik schrijf uit ervaring.

Dick50 (0), 12 jaar geleden

Is de oude bobine ook vervangen bij plaatsing van de 123 verdeler.

volvop31 (0), 12 jaar geleden

[quote=Dick50]Is de oude bobine ook vervangen bij plaatsing van de 123 verdeler.[/quote]
Bij mij geeft de combinatie van oude bobijn en nieuwe 123-ontsteking geen probleem nu al sinds een drietal jaren.

Dick50 (0), 12 jaar geleden

123-ontsteking waarschuwd voor gebruik van oude bobine met te hoge weerstand, zie forum VKV

ronny530 (0), 12 jaar geleden

Alle motoren zijn vloeistofgekoelde, 4-cilinder lijnmotoren voorzien van kopkleppen, bediend door een onderliggende nokkenas d.m.v. stoterstangen. de motor is dus vrij simpel opgebouwd, normaal gesproken is de nokkenas onverslijtbaar die wordt immers olie gesmeerd. De staat van de nokkenas kun je controleren de klepdeksel er af te halen en kijken of de hevels van stoter naar klep voldoende kantelen d.w.z stoterstang omhoog klep naar beneden. Is dat het geval dan compressie meten. 9 van de 10 zijn het lekkende kleppen veroorzaakt door het droge mensen van LPG.

C.Jonker (0) PRO, 12 jaar geleden

Kleppen slaan sneller in op de zittingen bij LPG er komt immers geen loodbescherming bij de kleppen en de temperatuur is veel hoger.
De klepstelen komen dus verder terug naarmate de slijtage vordert en de klepspeling word steeds minder en is op een gegeven moment over 0 en dan sluiten ze niet meer en heb je lekage, drukverlies, zittingen verbranden en krijg je bovengenoemde klachten.
Een P1800 loopt prima op LPG mits de kop is aangepakt.

marcel7031 (0) PRO, 12 jaar geleden

compressie meten!
Daar hoeft een auto toch geen maanden op stil te staan...........

C.Jonker (0) PRO, 12 jaar geleden

krijg ook geen reaktie meer dus zal wel niet zo'n haast hebben Marcel.

marcel7031 (0) PRO, 12 jaar geleden

jammer

Bart Pieter (0), 12 jaar geleden

Sorry dat ik lang niets van me heb laten horen. Ik zat in het buitenland voor mijn werk. Na al de mogelijke electrische problemen te hebben geelimineerd, bleek inderdaad het (grootste) probleem mechanisch te zijn!!! De kleppen stonden inderdaad veel te strak afgesteld. Hoe dat zo snel zo is verslechterd weet ik niet. Nu start en rijdt ie weer ok. Ik ging er van uit dat na verloop van tijd de kleppen alleen maar ruimer kwamen te zitten en niet strakker!! Ik weet nu niet dat dit betekend dat er overmatige slijtage heeft plaatsgevonden....
allemaal bedankt voor het meedenken......en het geven van de juiste oplossing!!

Ruud10657 (0) PRO, 12 jaar geleden

Dat betekend dat je geen geharde klepzittingen hebt die bij die oude volvo koppen eigenlijk wel moeten voor het rijden op lpg. Je zittingen zijn dus ingelagen, vandaar dat je klepspeling snel minder wordt. ff in de gaten houden dus. Verder de kleppen op gas 0.05mm meer speling geven dan op benzine.

Bart Pieter (0), 12 jaar geleden

Ik zal de kleppen wat ruimer zetten. Ik zal nagaan of de kop/kleppen van dit blok wel is aangepast voor LPG (gehard?), zo niet dan moet dat alsnog eens gebeuren neem ik aan voordat het te laat is. Bedankt!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 1800 of stel zelf een nieuwe vraag.