Volvo 440 1993: stationair tourental schommelt als motor koud is, en gas blijft

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: B18U 103 MT /B1, Motorinhoud (cc): 1800, Vermogen (kw): 66

Hallo. Ik heb een probleem met mijn volvo 440. Als hij koud is en stationair draait, schommelt hij extreem in de touren. Het lijkt net of deze gaat uitvallen. Als ik ga uitlezen op foutcodes kom ik uit op 4-1-1 stationair positie sensor bedrading doormeten of sensor vervangen. Ik heb via internet een sensor besteld en uitgeprobeerd. Maar met deze sensor blijft de motor ook als deze warm is schommelen in de touren. 3437022 is het nummer van de sensor. Als ik deze via volvo onderdelen sites wil bestellen krijg ik een heel andere sensor te zien en niet met dit nummer. Ik heb ook eerst gedacht aan spruitstuk pakking of voetpakking maar als ik deze ga controleren d.m.v. remmenreiniger of jetcleaner rond om het inlaatspruitstuk, reageert de motor er niet op. Vacuüm slangen zijn ook gecontroleerd en de rembekrachtiger ook.
Kan iemand mij misschien helpen de juiste diagnose te stellen en een oplossing vinden voor dit probleem? Ik dacht ook dat misschien de sleepcontacten zelf defect zouden zijn en er eventueel een nieuwgas klep huis op moet.
Graag hoop ik op antwoord.
Alvast bedankt.
M.v.g. Roel.

Roel2012

Geplaatst door Roel2012 (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo 440? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

Carphunter (0), 6 jaar geleden

Weet niet of het al opgelost is heb het ook eens gehad met mijn 440 .Vanaf de mapsensor links tegen schutbord zitten twee vacuumslangetjes in een daar van zit een koperen kalibertje die zit waarschijnlijk verstopt door het vergaan van de slangetjes.

Roel2012 (0), 6 jaar geleden

Hoi Carphunter.
Bedankt voor je reactie.
Ik heb in de tussentijd de volvo helaas weg moeten doen en ik ben er nooit zeker achter kunnen komen. Het enige wat ik denk is dat het toch het spruitstuk is geweest wat krom getrokken was omdat dit schijnbaar veelvuldig voor is gekomen voornamelijk bij de B18-U motoren.

Ik kan wel eens op mijn opleiding vragen of ik jouw oplossing eens kan toepassen/bekijken want de auto staat namelijk op school. Ik heb toen wel de mapsensor zelf vervangen, deze is afkomstig van GM General Motors. Zover ik weet was niets met de slangetjes.
Maar als ik het goed begrijp, zitten er dus in de slangetjes nog koperen kalibertjes?
Graag hoor ik van je.
Nogmaals bedankt voor je reactie.

Met vriendelijke groet, Roel.

Carphunter (0), 6 jaar geleden

Hallo Roel,
In een van de slangetjes vanaf de mapsensor die achter op de inlaatspruitstuk zit hoort een klein koperen kalibertje te zitten dicht bij de inlaatspruitstuk, die dus bij mijn B18-u motor ook verstopt zat.
Laat nog even weten of het kalibertje inderdaad de oorzaak is geweest.

Gr Rommert

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 440 of stel zelf een nieuwe vraag.