Dag mensen.Ik wil tijdens het rijden mijn lichten helemaal uit kunnen schakelen. Leuk dat volvo voor de veiligheid heeft bedacht dat je altijd je lampen aan hebt, maar daar beslis ik liever zelf over. Nu heb ik gehoord dat er een stelschroef ergens in het dashbord zit om de standen aan te passen. Heeft iemand alleen enig idee waar?
alvast bedankt,
Michel
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dat is bij een 850 in jou geval moet je een andere lichtschakelaar kopen.
Gewoon nieuwsgierigheid - maar waarom wil je het licht kunnen uitschakelen? Heeft het een speciale reden of vind je gewoon dat niemand je mag betuttelen?
Groeten Ronald
20 jaar
Bedankt voor jullie reacties! Ik overweeg inderdaad dan een andere schakelaar te kopen. Maar volvoxc90...kan ik niet gewoon een draadje doorknippen in de schakelaar? Er zitten drie standen op waarvan twee dus hetzelfde effect hebben.
Nee ronald, het heeft niks met bettuteling te maken hoor. Opzich vind ik dit soort veiligheidsmaatregelingen een prima initiatief en heb ik geen allergie voor goed bedoelde betutteling. Prima zelfs die waarschuwing voor de autogordel!!! Maar Op een bloed hete zomer dag midden in Spaanse woestenij (om het maar even te overdrijven) met mn brandende lampen aan vind ik een beetje een vreemd gezicht. Bovendien, hoe minder ingeschakelde electronica hoe meer benzine je bespaart. Daarnaast gaan de lampen langer mee wanneer ze niet voortdurend ingeschakeld staan.
groeten, Michel
20 jaar
Draadje doorknippen in de schakelaar?
Er zit geen draadje in de schakelaar zijn allemaal messingcontcaktstrips
Of je aan de bedrading iets kunt veranderen dat weet ik zo niet kun je na vragen bij de dealer ik weet wel dat het bij een 340 en een s/v 40 alleen gaat met een andere schakelaar.
Ja, het is mij gelukt bij een S40 1999, Maar:
Er moeten in de schakelaar banen onderbroken worden, andere banen aan elkaar gezet en er moet een draad van het ene stekkerblok naar het andere worden omgestoken. Ook wordt een draad los gemaakt uit een stekkerblok. De Schema's kloppen ook niet die ik heb. Geen klus voor iemand die weinig kennis van elektrische systemen heeft.
20 jaar
Dag Bdenhijer. Geen klus voor mij dus zo te horen. En het is waarschijnlijk goedkoper om gewoon een nieuwe schakelaar te kopen dan om het in de garage te laten doen.
Hoe dan ook bedankt voor je reactie,
Michel
20 jaar
Beetje late reactie. Net op dit forum gekomen en zag toevallig dit topic bij het bladeren. Een paar jaar geleden kocht ik een 440 benzine uit 1991. Om de lichten uit te zetten zette ik de lichtschakelaar tussen de linkse en de bovenste stand en dan waren alle lichten uit. Pasgeleden een 440 uit 1996 gekocht en hiermee kan ik eveneens de lichten uitzetten door hem tussen de 2 standen te zetten. Niet een gebruikelijke methode maar het werkt wel. Ik weet niet hoeveel brandstof het zal schelen en met rijden op gas zal het nog minder geld besparen maar ik doe het nog wel eens
20 jaar
Bram weet je wel dat dan je stadslicht brand en je achterlampen?
Als je vergeet de schakelaar terug te zetten kun je als nog met een lege accu komen te staan
Volgens mij brand er dan niets. Lege accu heb ik geen last van gehad en vaak genoeg heeft ie een weekend stil gestaan. Nu zal dat minder verbruiken dan gewoon licht, maar dan zou ik er toch wel wat meer van gemerkt hebben. Als ik ergens rij in het donker is het echt helemaal donker. Dan weet ik dat ik m weer naar links moet draaien ;) Hij staat tussen 2 standen in voor zover ik weet. Ik zal er even voor de zekerheid zometeen naar kijken
20 jaar
gisteren even getest. Als ik m tussen de linker en middenpositie zet dan branden voor en achter normaal geen lichten. Als ik rem wel remlicht, als ik knipper ook knipperlicht. Lijkt dus gewoon te werken
20 jaar
Dag Bram! Bedankt voor je reactie! Ik moet zeggen dat ik het nog niet een ideale oplossing vind, maaaaar...misschien is het een kwestie van eventjes wennen ;) ...Totdat ik een andere oplossing heb ga ik je methode zeker toepassen!
groeten,
Michel
20 jaar
Aha nu snap ik het je zet het tussen 2 standen in.
Accoord dan zal het best werken maar vind het niet erg betrouwbare. Maar als het werk wat is het dan aan mijn om u te vertellen dat het niet mag.
met de draaiknop tussen 2 standen in laten staan en het licht is uit
19 jaar
is het misschien mogelijk een schakelaar te plaatsen in de draad die spanning geeft aan de lichtschakelaar ? geen spanning = geen licht lijkt me, of werkt het bij een volvo anders ?
Voor mijn V40 uit 1999 werkt het volgende:
Contact aan, lampen aan, dan grootlicht schakelaar inhouden en tegelijk de verlichting naar 0 draaien.
Wellicht werkt het met de 440 ook?
zo'n zelfde soort truc werkt ook om het servicelampje uit te zetten.
succes.
Wouter
18 jaar
het meerverbruik met licht aan is nihil!
maar wel veiliger.
Moet je zien hoeveel mensen er zonder licht rijden als het regent of in de flevopolder als het schemert.
Die rijden een ander ook het ziekenhuis in of nog erger!
Veiligheid is belangrijker dan een paar druppels benzine!
Ik gebruik het ook alleen bij ons thuis, vlak voordat ik de inrit oprijdt schijn ik secondenlang vol bij onze buren in de ogen als deze 's avonds TV kijken. Dit is niet echt lekker.
Vroeger det ik dan de stadslichten aan, om deze vervolgens te vergeten uit te doen na parkeren.
(er klinkt geen signaal bij lichten aan..)
Na een paar keer lege accu had ik hiervan genoeg.
Op de weg heb ik altijd de lampen aan, is het veiligst, ben ik voledig mee eens.
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 460 of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar