Volvo 460 1994: lekke koppakking

Bouwjaar: 1994, Motorcode: B18U

Ik heb een tijd geleden ook al het probleem hier voorgeschoteld, maar ben er nog niet uit. Het probleem was dat mijn toerental niet stabiel was, haperen, inhouden en wegvallen van toerental bij intrappen koppeling.

Nu heeft een vriend van mij (vrachtwagenmonteur) ontdekt dat mijn koppakking lek was, aan de achterkant van het blok. Verder hebben we ondekt dat de carterontluchtingsslang en -filter helemaal vol met vettige rommel zat. Het was al zo goed als verstopt. Hij vertelde dat dit niet goed is, en een mengsel van water met olie was, veroorzaakt door een lekke koppakking. Toen we de slang eraf haalde liepen er ook druppels puur water uit. Zou dit de oorzaak kunnen zijn van mijn problemen? Aangezien alle elektronica al vervangen is.

Groeten Paul

Paul8584

Geplaatst door Paul8584 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo 460? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

21 Reacties

Paul8584 (0), 20 jaar geleden

ondertussen heb ik alles schoongemaakt, het lijkt erop dat de problemen iets minder zijn geworden, maar ze zijn er nog wel. Nou vraag ik me ook af wat het slangetje voor functie heeft die op dezelfde voet zit als mijn carterontluchtingsslang. Dit slangetje is van hard kunstof (net als de vacuum slang) en gaat het gashuis in. Deze zat ook onder het vet. Ik heb hem wel doorgeblazen, maar kan het zijn dat het vet dan ook ergens in mijn gashuis zit?

Marcel7036 (0), 20 jaar geleden

Is dat niet de vacuum slang? start de motor maar eens en doe je duim er maar eens op. Dan gaat de motor ineens anders lopen en je voelt hem hard zuigen. Die slang is bij mij ook een beetje vies alleen loopt er geen water uit.

Vraag: Hoe is hij er eigenlijk achter gekomen dat de koppakking lek is aan de achterkant?

PS heb het nog niet helemaal opgegeven hoor!

Groeten Marcel

testkees (0), 20 jaar geleden

Hoi,
Sluds in je carterontluchting betekend niet dat je koppakking lek is, als je korte stukjes rij,heb je het zo!! in de wintermaanden heb je eerder condens in je carter zeker als je carterontluchting verstopt zit, wel kan je controleren of er water in je carter zit trek je pijlstok eruit en verhit de pijlstok met een vlam als hij knettert zit er meestal water in.
Ik heb een paar weken geleden ook het zelfde vraag gesteld, ik rij weer grotere stukken en ik heb geen Sluds meer.

sarabande99 (0) PRO, 20 jaar geleden

sluds kan ook van verkeerde olie komen zeker als je veel korte stukken rijd het hoeft niet te betekenen dat de koppakking lek is

Paul8584 (0), 20 jaar geleden

Er zat inderdaad wel een heel klein beetje water in mijn carter, het peilstokje knetterde een heel klein beetje. Kan dit dan kwaad?

Er zit wel redelijk wat nattigheid links achter mijn blok, ik weet alleen niet of dit onder 'zweten' valt of dat de koppakking echt lek is. En of dat deze pakking de veroorzaker zou kunnen zijn van mijn problemen.

groeten

testkees (0), 20 jaar geleden

Als het aan de buiten kant zit moet je het kunnen ruiken, koelvloeistof geeft een zoete geur, maar als je het aan de buiten kant kan zien moet je vloeistof reservoir van niveau veranderen (links zit daar je waterpomp niet!!)en borreld het niet in je reservoir!!

Marcel7036 (0), 20 jaar geleden

en paul? ben je al iets opgeschoten?

Groeten Marcel

Paul8584 (0), 20 jaar geleden

nog niet, heb de laatste dagen mijn auto verlaagd en dempers vervangen, rijd wel strak, alleen wielen lopen aan, dus zal eerst daar wat aan gaan doen.
Een vriend van mij zegt dat het al een hoop zal schelen als ik mijn carterventilatie-filter zou vervangen, maar dat lijkt mij eigenlijk sterk.
Maar bij jouw had het niet geholpen nadat je het inlaatspruitstukpakking vervangen had? Oja, ik ga binnenkort even de goede tempsensor vervangen, (had eerder de olie-tempsensor vervangen, die ik aanzag voor dé tempsensor) en de pingelsensor. Ik kan alleen de vliegwielsensor niet vinden, hoe zou ik die los kunnen maken? Zal waarschijnlijk wel ergens boven mijn koppelingsplaat zitten.

testkees (0), 20 jaar geleden

zit boven op je versnellings bak!

Paul8584 (0), 20 jaar geleden

bedankt, zal ik die even controloren

Marcel7036 (0), 20 jaar geleden

het hielp bij mij inderdaad niet. De vliegwielsensor zit aan de rechterkant van het blok met 2 bouten vast. Daaraan zit een draad met een zwart koppelstukje.

Paul8584 (0), 20 jaar geleden

nou ik heb de tempsensor en pingelsensor gecontroleerd, maar is niet veel aan denk ik. Zal de vliegwielsensor nog controleren, en toch nog maar die sluds ff een beetje opruimen, het zit namelijk ook allemaal in mijn luchtinlaathuis en in een vacuum slang tot aan mijn gashuis toe. Dat lijkt mij zowieso niet goed.
Zou er trouwens niet een soort kit bestaan die je aan de zijkant van de pakkingen kan smeren?

Marcel7036 (0), 20 jaar geleden

vloeibare pakking ertussen smeren? Dat is in elke autozaak wel te koop denk ik. Mijn wagen valt nu ook al terug naar 500 toeren. Dit gebeurt alleen als ik rem, en dan de koppeling intrap. Zogauw ik onder het rijden de koppeling intrap, dan zakt hij netjes naar de 1000 toeren per minuut.

Paul8584 (0), 20 jaar geleden

Welcome to the club! Je hebt nu precies dezelfde problemen als ik. Nou begint het wel vaag te worden, weet je nog wanneer dat ontstaan is? (bij mij na het vervangen van mijn dynamo) Had je ergens aan gesleuteld, voordat je dit probleem kreeg? Ik begin nu toch wel erg benieuwd te worden wat de veroorzaker is.

Marcel7036 (0), 20 jaar geleden

ik weet het niet, ik heb er verder niets meer aan gedaan eigenlijk. enige wat ik gedaan heb, is mijn brandstofpomp weer goed vast gemaakt omdat ie zo stonk! Verder heb ik volgens mij nergens meer aangezeten. Het kan zijn dat ik nog aan een vacuum slang heb gezeten ( die 2 aan de linker kant van het inlaatspruitstuk ) verder weet ik zeker dat ik niets gedaan heb!

Paul8584 (0), 20 jaar geleden

ik heb ook iedere keer een vermoeden dat het daar aan ligt, maar ik heb daar alles al vervangen, dus onmogelijk dat daar de oorzaak ligt. Ik ben op zoek naar engelse auto forums, tot nu toch nog niet veel gevonden. Wel ergens iets gelezen dat de riem om het dynamo te los zit en kan slippen ofzo.

Marcel7036 (0), 20 jaar geleden

het lijkt mij dat de dynamo is om de accu op te laden?! of zit er bij die band nog andere zooi?

Paul8584 (0), 20 jaar geleden

nouja, ik weet niet wat er allemaal nog meer op aangesloten is, maar als die riem gaat slippen en het dynamo levert tijdelijk geen stroom meer, dan zou het kunnen dat je auto gedeeltelijk uitvalt lijkt mij. Ik zie ook dat als de toeren naar beneden vallen, dat de lichten doffer worden.

Paul8584 (0), 20 jaar geleden

nouja, ik weet niet wat er allemaal nog meer op aangesloten is, maar als die riem gaat slippen en het dynamo levert tijdelijk geen stroom meer, dan zou het kunnen dat je auto gedeeltelijk uitvalt lijkt mij. Ik zie ook dat als de toeren naar beneden vallen, dat de lichten doffer worden.

Paul8584 (0), 20 jaar geleden

hee Marcel, ik geef je gelijk! Ik stop ermee, ben het beu. Volgens mij zijn mijn zuigers versleten, en dat al na 150.000 km. Ik ga van de week een compressiemeting laten doen, en als dat negatief uitvalt, zal wel, dan doe ik in het voorjaar mijn auto weg :( Ik denk dat ik een oude bmw 318 uit begin jaren 80 ga halen, eentje zonder allemaal elektronica en veel chroom :)
Ga toch maar geen ander blok erin leggen, is het niet waard.

Hoe is het bij jouw?

groeten, paul

Marcel7036 (0), 20 jaar geleden

ik heb hem verkocht afgelopen zaterdag. Ik had het ook helemaal gehad met de auto. Veelste veel tijd ging erin zitten. Heb helaas ook meer te doen :). Zo'n BMW is ook leuk ja! maar ik denk dat ook daar electronica in zit niet? in ieder geval minder! ik kan over een halfjaar een seicento sporting kopen voor zo'n 1000 euro, ik denk dat ik daar op wacht. Die auto heeft maar 30000km gelopen dus dat kan haast niet mis gaan :)

Groeten Marcel

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 460 of stel zelf een nieuwe vraag.