Volvo 460: temperatuursensor

Bouwjaar: 1994

Beste mensen, ik heb het probleem al vaker op dit forum geplaatst, maar jammer genoeg tot nu toe nog geen oplossing gevonden. Het probleem betreft het naar beneden vallen van het toerental (tot +/- 300) bij intrappen van de koppeling tijdens afremmen. Dit gebeurd alleen als de motor goed op temperatuur is. Een bijkomend probleem is een wisselend toerental.
Gisteren heb ik zonder temperatuursensor gereden (stekker losgekoppeld), om het verschil te merken in het motorgedrag. Er was geen verschil te merken. Nu vraag ik mij af of het dan de oorzaak van de temperatuursensor zou kunnen zijn?
Verder vraag ik me af of het aan de ontsteking zou kunnen liggen (bobine, verdeler) wat me sterk lijkt omdat het probleem zich alleen voordoet bij een warme motor en ook erger wordt narmate de motor warmer wordt.
Alvast bedankt.

Paul8584

Geplaatst door Paul8584 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo 460? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

RDijkstra (0), 20 jaar geleden

meet je temperatuur sensor eens door dit is een zogenaamde ntc-weerstand d.w.z. bij hoge temperatuur lage weerstand bij lage temperatuur hoge weerstand.
Wat voor motor heb je precies in je auto zitten, dan kan ik iets specifieker zoeken.

gr. Reinder

Paul8584 (0), 20 jaar geleden

het is een b18u motor, maar uit de sensor komt maar één draad, hoe kan ik hier de weerstand van meten?

Groeten, Paul

testkees (0), 20 jaar geleden

Je kan de weerstand waarde meten die bij een bepaalde temperatuur hoort(zie Vraagbaak),als je de temperatuur sonde los neem moet het Labda lapje gaan branden en de motor zal niet beter gaan lopen om dat de ECU een reverentie waarde mist.Meten klemmetje naar motorblok(massa)

Paul8584 (0), 20 jaar geleden

het lambda-lampje ging niet branden toen de temp. sensor losgekoppeld was, klopt dit of is dan de bedrading niet goed. Ik zal eerst de weerstand waarden opmeten.
Zou het bovenstaande probleem iets met de bobine te maken kunnen hebben, doordat deze warm wordt en storingen gaat vertonen?
grt

testkees (0), 20 jaar geleden

je kan de contacten van de bobine controleren\schoonmalen, ik heb met een Toyota ook wel zo'n bobine probleem gehad, maar dan anders om als de motor koud was totaal geen trekkracht\toeren en als de motor warm was liep hij als een zonnetje, maar kon je corrosie van electroliet zien!
PS.Bij mij gaat het labda lampje direct branden!

Marcel7036 (0), 20 jaar geleden

je kan de bobine ook ff doormeten, de secundaire en de primaire spoel. Als je de waarden niet hebt en wil weten reageer ff dan kijk ik even in het boekie. Ik het het probleem ook nog niet gevonden paul, heb vandaag heel de inlaat en uitlaat weer los gehad omdat ie nog steeds lekte, heb er wat uitlaatlijm/kit tussen gedaan want dat is bestand tegen hoge temperatuur. Mijn probleem van de beneden de 900 toeren is nu iig opgelost! het haperen/stotteren is nog niet opgelost. Ik zal de temp. sensor ook eens doormeten, heb hem al wel schoongemaakt. Verder vraag ik mijn eigenlijk af welke slangen vacuum zijn? ik heb die namelijk nog niet vervangen.

Ik heb nu na alles losgehaald te hebben ook een nieuw probleem, of iets wat erger is geworden. Dat is dat als ik het gas loslaat, en dan weer indruk, de auto hevig gaan haperen en daarna weer verder gaat. Heb jij daar ook last van?

volvoxc90 (0) PRO, 20 jaar geleden

hoi,

Ik denk dat de stappenmotor op het injectiehuis slecht werkt.
Waneer je het gaslos laat komt de gashevel tegen de stappenmotor.
De pen waar de gashevel tegen aan komt zit een soort van schakelaar in. Deze schakelaar geeft dan aan de regeleenheid door dat het gas is los gelaten en moet dan de stappenmotor aansturen.
Dit door de pen iets naar buiten te sturen zodat het gas iets open blijft staan en dus een stationare toerental.
Het kan in het ergste geval ook nog zijn dat de gasstandsensor slecht of defect is.
Controleer ook de slangetjes aan de achterkant van het injectie huis bij een zit een vernauwing in dit moet goed open zijn.
VERWIJDER DIT VERNAUWING BUISJE NOOIT.

Paul8584 (0), 20 jaar geleden

Ik heb zelf de waarden wel, en heb ook inderdaad last van haperen.
De vacuum slangen zijn gecontroleerd, en het ringetje ook. Als de temp sensor losgekoppeld is gaat mijn lambdalampje niet branden, nadat ik een keer het dynamo vervangen heb is het draad van de tempsensor tegen een van de polen van het dynamo gekomen met een paar vonken als gevolg, zou door deze sluiting ergens iets doorgebrand kunnen zijn?
Ik begin nu trouwens toch aan mijn stappenmotor te twijfelen, hoewel dat het al een keer vervangen is, wel door een gebruikt exemplaar.

testkees (0), 20 jaar geleden

stappenmotor, massa aansluitingen op motorblok zijn vaak slecht, succes
over genomen Profs
gr Zeno

Paul8584 (0), 20 jaar geleden

heb inmiddels temp. sensor, absolute druk sensor en de stappenmotor vervangen, maar nog geen verschil. Toerental valt nog steeds te ver terug. Als ik 'm wil laten doormeten bij de volvo, hoe werkt dat ongeveer? Zouden ze me dan kunnen vertellen wat het is?
grtn
paul

RDijkstra (0), 20 jaar geleden

Hallo
maak je gaskleppotentiometer (sensor) eens schoon als dat niet helpt moet je hem vervangen is een veel voorkomend probleem, bij niet goed functioneren geeft ie een verkeerde waarde door aan de computer die denkt dat de gasklep geopend is en en stuurt de stappen motor niet aan gevolg inhouden stotteren.

gr. Reinder

Paul8584 (0), 20 jaar geleden

ik heb gehoord dat je deze niet open mag maken. Omdat na het schoonmaken de sensor nooit exact op de juiste positie op de koolstofbanen teruggezet kan worden. Ik weet niet of deze informatie juist is?

RDijkstra (0), 20 jaar geleden

Volgens mij kan je de sensor rustig losmaken en ook weer zo terug zetten, want dat doen ze in de garage ook voor ze tot vervangen overgaan.

Gr. Reinder

Paul8584 (0), 20 jaar geleden

jammer, maar ik raak er onderhand wel aan gewend; het schoonmaken heeft niet geholpen. Ik heb nu echt bijna alles vervangen en schoongemaakt, maar kom er niet uit. Ik heb het terugvallen van de toeren tijdelijk verholpen door een buisje achter dat ding waar de gaskabel aan zit te zetten, zodat hij niet verder als 1000 toeren kan vallen, maar hierdoor raakt hij de stappenmoter niet aan waardoor de toeren soms gaan schommelen. Dus dit is ook geen geweldige oplossing.
Niemand verder nog suggesties? Ik geloof niet meer dat ik er uit ga komen.
Toch bedankt voor de reacties tot nu toe.
grtn
paul

volvoxc90 (0) PRO, 20 jaar geleden

Ik denk dat er niets anders op zit om toch naar de volvo dealer te gaan.
Ik ben er van overtuigt dat ze er uit komen wat het gaat kosten dat kan ik niet zeggen maar ik zou een afspraak maken.
stel diagnose maximaal 1 tot 2 uurtjes storing zoeken daar kunnen ze een vast bedrag voor geven en dan kijken wat de conclusie is.

Paul8584 (0), 20 jaar geleden

bedankt, ik denk ook maar dat ik dat ga doen. Ik heb er in ieder geval een hoop van geleerd <:) Als ik daar geweest ben en ik weet meer , dan zal ik het zeker posten. Want ik vind het vervelend dat veel mensen wel een vraag wegzetten en een hoop antwoorden krijgen, maar geen uiteindelijke oplossing melden, zodat anderen met hetzelfde probleem iedere keer de vraag opnieuw moeten stellen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 460 of stel zelf een nieuwe vraag.