Volvo 460 1994: auto hapert / stottert

Bouwjaar: 1994, Motorinhoud (cc): 1800

Mijn volvo 460 uit '94 (b18U) hapert als er opgetrokken wordt of als men met contante snelheid rijdt. Op de snelweg heb ik er verder geen last van. voornamelijk bij lage snelheden met een toerental tussen de 1000 en de 3000. bougies, verdelerkap,luchtfilter en bobine zijn reeds vervangen. Verder heb ik de test uitgevoerd die geeft storingscode 1-1-1. laatst wilde de auto niet meer starten. ik heb destijds heel de onsteking nagemeten en uit elkaar gehaald. Daarna startte hij gewoon weer. Maar het haperen blijft nog steeds. Heeft dit iets te maken met de ECU die niet goed functioneert? of de ontstekingseenheid? ik heb gehoord dat die bij de 460 nog wel eens willen sneuvelen.
ik weet eigenlijk niet meer waar ik moet zoeken.

Bij voorbaat dank,

Marcel

Marcel7036

Geplaatst door Marcel7036 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo 460? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

64 Reacties

Marcel7036 (0), 20 jaar geleden

oh en verder schommelt het stationair toerental heel ligt met 50 a 100 toeren hooguit. laatste beurt is al wel zo'n 40000km geleden geweest. Kleppen zijn wel recent gesteld. Vliegwielsensor heb ik getest op het moment dat de motor niet wilde starten. Die gaf code 1-4-1, prima dus. Probeerde dat vandaag weer en toen gaf ie 1-2-4, dwz dat automatische overbrenging of iets prima is. ik heb alleen geen automaat?!

GD3463 (0), 20 jaar geleden

Vliegwielsensor? Is dat de sensor die aan de rechterkant op het motorblok zit? Die was bij mijn 460 laatst de boosdoener. Je kon zien dat-ie aardig gecorrodeerd was.

Marcel7036 (0), 20 jaar geleden

ik zal hem eens doormeten. volgens mij zit ie inderdaad aan de rechterzijde. heb hem nog niet doorgemeten met een ohm meter. ik kon namelijk de uiteinden van die draadjes niet vinden. heb jij enig idee waar die zitten zodat ik de weerstand kan meten?!
in ieder geval bedankt voor je reactie!

Groeten Marcel

GD3463 (0), 20 jaar geleden

De sensor zit met twee bouten vast. Het zwarte kabeltje heeft een 2-polige connector die aan 1 v.d. kabels vastzit die achter de verdelerkap langs lopen. Als je de sensor demonteert kun je meteen zien of de sensor punt gecorrodeerd is. Een nieuwe kost geloof ik een euro of 12.

Marcel7036 (0), 20 jaar geleden

Ik had hem in eerste instantie even doorgemeten. de weerstand gaf 250 ohm. hij mag 220 =-60 ohm zijn. dus dat was wel ok. heb hem daarna ff eraf geschroefd en dat ding was zo zwart en goor als het maar zijn kan. Heb hem daarna even schoongemaakt en licht geschuurd met schuurpapier. Ga zo even een testronde maken. ik laat het je in ieder geval vandaag nog weten.

Marcel7036 (0), 20 jaar geleden

oke, ik heb vandaag ff op de sloop een nieuwe onstekingseenheid en een vliegwielsensor meegenomen voor een paar euro's. dit heeft het probleem niet verholpen dus ik denk dat het m hier niet in zit. iemand nog iedeeen?

Paul8584 (0), 20 jaar geleden

ik heb hetzelfde probleem, maar ook nog een bijkomend probleem dat als ik de koppeling intrap tijdens afremmen, mijn toerental vaak terugschiet naar de 200 toeren, waarbij de motor de neiging heeft om af te slaan, ik heb de rotor(in de verdeler), bougiekabels vervangen, verder de stappenmotor, en uiteindelijk een heel ander gashuis met o.a. een andere gaskleppositiesensor, dit alles heeft niets uitgehaald. Ik ga eerst proberen de pakkingen van de voet van het gashuis te vervangen. Verder zag ik vandaag dat tijdens het rijden ineens de lamda-indicatie op het instrumentenpaneel ging branden -> ??... ik kom er zelf ook niet uit, ik heb dit probleem al heel veel op deze site gezien, maar nog niemand heeft er volgens mij hét antwoord op gegeven.

Marcel7036 (0), 20 jaar geleden

vreemd, want als ik naar de volvo dealer ga of een andere volvo specialist verteld ie mij dat dit duidelijk geen bekend probleem is. Ikzelf heb inderdaad het gashuis ook al uit elkaar gehad. Lamdageval heeft bij mij nog niet gebrand. Verder heb ik het gevoel alsof een sensor niet helemaal optimaal reageerd waardoor de verbranding niet helemaal goed is ofzo. Misschien is een nieuwe auto goedkoper :) toerental terugschieten naar 200 heb ik nog geen last van. Wel eens naar 600 a 700 maar dan gaat ie snel weer omhoog naar 800 a 900 toeren. Mocht je iets verder komen dan hoor ik het. als ik iets verder kom dan zal ik het hier vermelden. Trouwens, die pakking bij de voet van het gashuis, die lekt volgens mij lichtelijk. ik had laatst het gashuis eraf gehaald en ik zag dat daar een beetje benzine op de pakking zat. Niet echt veel maargoed. i.i.g. suc6!
Marcel

Paul8584 (0), 20 jaar geleden

ik ga vandaag de pakkingen bestellen, ik heb gehoord dat het heel veel uit kan maken als het ook maar heel weinig lekt tussen de map-sensor en de gasklep... ik laat het wel weten of het gewerkt heeft,
Paul

Marcel7036 (0), 20 jaar geleden

ik heb vandaag heel het gasklephuis uit elkaar gehad en schoongemaakt inclusief de pakkingen daartussen. alle electrische delen ingespoten met contactspray. mocht ook niets baten. mijn volgende stap wordt de benzinefilter en pomp. weet iemand waar de filter zit? dit staat namelijk niet in de vraagbaak :)

Marcel

Marcel7036 (0), 20 jaar geleden

dubbel

Marcel

Marcel7036 (0), 20 jaar geleden

dubbel

Marcel

Paul8584 (0), 20 jaar geleden

het benzinefilter en pomp zitten boven de benzine tank. Je kan ze als volgt bereiken:

1 - de min-pool van de accu
2 - achterbank verwijderen
3 - oplichten van plastic deksel op de achtervloer
4 - de stekker bovenop de zender lostrekken
5 - de ring losdraaien die boven de zender zit
6 - alles zit nu onder elkaar waaronder (op volgorde van boven naar beneden) de: zender, benzine pomp, rubber afdekring en het filter...

succes

Marcel7036 (0), 20 jaar geleden

bedankt voor je tip! helaas was daar verder ook helemaal niets te vinden dus was al het werk voor niets. alhoewel, voor niets, binnen een maand weet je ondertussen wel bijna hoe een auto uit elkaar kan :)

Paul8584 (0), 20 jaar geleden

ja, daar heb je inderdaad gelijk in, ik geloof ook dat ze deze auto helemaal in onderdeeltjes aan me kunnen geven, ik zet'm zo weer in elkaar.... maar in ieder geval, de volvo heeft gebeld en ik ga vandaag mijn pakkingen ophalen, dus vanavond weet ik of het gewerkt heeft.

Paul8584 (0), 20 jaar geleden

nou ik heb die pakkingen vervangen, en net als verwacht heeft het weer bijna helemaal niets uitgehaald. Het scheelt misschien 100 toeren, ipv als ik de koppeling intrap dat ie naar de 200 toeren terugvalt, valt'ie nu terug naar de 300. Ik wordt er echt geschift van... weet nu niemand wat het is?... ik ga binnenkort deze vraag stellen bij alle merken op deze site, hopelijk dat iemand dan het goede antwoord heeft, en anders ruil ik me auto wel in. Marcel, ik hoop dat jij iets verder komt als ik, want ik begin nu echt wanhopig te worden...
groeten,
paul

Marcel7036 (0), 20 jaar geleden

nou anders ik wel. ik weet misschien nu wel waarom ik die auto zo goedkoop heb kunnen kopen :) haha! ik vind het ook enorm irritant. ik begin bijna te twijfelen aan de ECU die erin zit. da's een duur ding, maar ik zit er aan te denken om die misschien 1 op de sloop te halen. Ik denk dat er verkeerde gegevens verstuurd of verwerkt worden. Dat komt erop neer dat of een sensor verkeerde informatie geeft. Of de informatie wordt niet goed verwerkt. Misschien eens op het renault forum posten? er zit immers een renault motor in.

geert3496 (0) PRO, 20 jaar geleden

Heb je al de pakking tussen motor en inlaatcollector vervangen?

Marcel7036 (0), 20 jaar geleden

Nee nog niet, kan je die niet checken met zo'n CO2 spuitbus ofzo? dat je dat moet inspuiten? of heb ik het nu over iets totaal anders? :) iig bedankt voor je reactie alvast!

geert3496 (0) PRO, 20 jaar geleden

Dit kun je zo checken maar best is een 4-gastest uitvoeren hiermee kom je heel wat te weten over de staat van je motor.De F-benzinemotoren van renault die ook inde volvo gebruikt worden hadden bij de carburator-versies last van lekkende inlaatcollector-pakkingen dus de injectie kan hier ook wel eens van te lijden hebben.

menno7662 (0), 20 jaar geleden

Ik heb ongeveer hetzelfde probleem gehad. Motor viel bij intrappen koppeling ook terug tot 200-300 toeren. Soms sloeg hij ook helemaal af. Na stappenmoter vervangen te hebben bleef het probleem zich voordoen. Mijn garage heeft het probleem uiteindelijk gevonden. Hij heeft een aantal vacuum slangetjes vervangen die scheurtjes vertoonde. Zit een canvas sokje aan die wil weleens kapot gaan. Verder werkte een massa kabel niet goed, boven op de motor. Ik heb er zelf niet veel verstand van maar mischien is het wel zo iets lulligs. Ik ben van alle problemen af motor loopt perfect nu.
Succes

Marcel7036 (0), 20 jaar geleden

oke Geert, je gaat erg snel voor mij. Ik ben pas een maand aan auto's aan het sleutelen en het lukt best aardig maar deze vaktermen gaan mij iets te ver :) Ik zag al dat je bij een garage werkt dus... 4-gastest? dat lijkt mij iets als gassen die je meet bij de uitlaat in percentages? Wat kom ik dan allemaal te weten over de motor? Zit er een F motor in deze volvo dan? het lijkt mij meer een U motor. Gezien de B18U. Of zeg ik nou iets stoms :) compressie was trouwens goed, die had ik al gemeten bij aankoop.

geert3496 (0) PRO, 20 jaar geleden

Bij een 4-gastest kom je te weten als je motor te rijk, te arm loopt, als de verbranding goed is,als de lambdasensor goed werkt en als er geen valse lucht wordt aangezogen voor of na de motor.Sommige motoren van volvo zijn dezelfde als deze van renault, bij renault noemen deze f-motoren bij volvo u-motoren.

Marcel7036 (0), 20 jaar geleden

oke dat is duidelijk. ik ga dit weekend eens naar het inlaatgeval kijken. Is dat hetzelfde als het inlaatspruitstuk?
Als daar niets te vinden is dan zal ik die test eens laten uitvoeren.
menno: vacuum slangetjes zijn vervangen dus ik denk niet dat dat het probleem zal zijn.
Groetn Marcel

Paul8584 (0), 20 jaar geleden

bij mij zijn die vacuum slangen ook vervangen, ik zal nog eens de massa aansluitingen controleren en de lamda-sensor, want waarom dat lampje ineens ging branden tijdens het rijden, is voor mij ook een grote vraag..

Luc6670 (0), 20 jaar geleden

Die lambdasensor zit voor je katalysator in je uitlaat.
Krijg je er zo niet uit, bij koude motor.
Bij mn 460 2.0i (B20F, is net als alle motoren uit de 400-serie een Renault motor, alleen de 1600 is volgens mij een ford) heb ik m vervangen aangezien ik ongeveer dezelfde problemen had als jullie.
Daarvoor heb ik toen het stuk pijp tussen het uitlaatspruitstuk en de kat uitgebouwd en op mn werk heetgestookt met een lasbrander. Dat was de enige manier om die sonde eruit te krijgen.
Dat loste het probleem echter niet op... uiteindelijk bleek het een slechte kabel te zijn in de kabelboom, dan kun je blijven zoeken...

Marcel7036 (0), 20 jaar geleden

Ik ga dalijk de pakking van het inlaatspruitstuk even controleren met een bus remmenreiniger. als je dat erop spuit dan zou de motor goed stationair kunnen gaan lopen. Zo ja, dan is die pakking niet goed. Zo nee, tja dan weer verder zoeken :) heb vandaag trouwens ook ff een stappenmotor op de sloop gehaald. Die had ikzelf nog niet vervangen. Ook dat mocht niet baten. Hoe ben je achter die slechte kabel gekomen dan Luc? alles doorgemeten?!

Paul8584 (0), 20 jaar geleden

ik wil je niet storen tijdens je speurtocht, maar ik geef je weinig kans dat het aan de pakkingen en de stappenmotor ligt, heb ik ook namelijk allebei vervangen, heb niet veel uitgehaald.. ik heb de sonde gecontroleerd en de stekkers, was ook niet veel aan te zien... nu nog de verdeelkap, waar het ook niet aan zal liggen =) en dan de bobine.... en verder... geloof ik niet dat ik nog iets anders kan controleren

Luc6670 (0), 20 jaar geleden

Alles laten doormeten.
Uiteindelijk was het zo erg dat de wagen gewoon niet meer startte. Toen had ik alles al geprobeerd wat ik zelf kon en mn garage (hele schappelijke lui) heeft m toen opgehaald en is begonnen met de kabelboom, aangezien ik voor de rest alles al geprobeerd had.
Voor nog geen honderd euro had ik m weer terug, ze hebben inderdaad de hele kabelboom doorgemeten. Auto loopt nu perfect.

Marcel7036 (0), 20 jaar geleden

Paul, heb jij ook je inlaatspruitstukpakking vervangen? ik heb net met mijn remmenreiniger op het inlaatspruitstuk gespoten, wat gebeurde er, de motor viel van 900 toeren ineens bijna uit. er wordt dus in ieder geval valse lucht aangezogen. Of een nieuwe pakking de oplossing van het probleem is, is nog de vraag :)
probeer het maar eens.. remmenreiniger kost een paar euro.
Groetne Marcel

Marcel7036 (0), 20 jaar geleden

euh vervelend is dat ik het inlaatspruitstuk niet los krijg haha ik kan nog niet bij de schroeven tussen het inlaatspruitstuk en het uitlaatspruitstuk?! iemand hierover een ideetje?

Marcel7036 (0), 20 jaar geleden

oke ik denk dat ik hem doorheb, dit moet je van onderuit loshalen. anders kan je niet bij de 2 boutjes in het midden van het inlaatspruitstuk. Ik ga morgen lekker werken en laat mijn pa die auto even omhoog krikken zodat ie aan de slag kan ;)
Morgen verder...

Paul8584 (0), 20 jaar geleden

nee die heb ik nog niet vervangen, alleen die twee van het gashuis... ik denk dat ik daar ook maar niet aan ga beginnen, lijkt me echt een rot klus, ik zal dat inspuiten ook wel ff proberen, hoop dat het goed is, heb echt geen zin om het gashuis en dergelijke voor de honderdtwintigduizendste keer los te maken, ik ga eerst toch nog een keer die vacuum slangen controleren, desnoods tape ik ze ff in en kijk ik naar het verschil voordat ik weer m'n portemonnee leeg kan gaan schudden voor niets. Dat doormeten laat ik pas doen als ik er helemaal niet meer uit kom, ik zal en moet het probleem gewoon vinden, de garage smeert me namelijk iedere keer weer wat anders aan, ondertussen had ik al vijf volvo's voor de deur kunnen hebben staan (lichtelijk overdreven), ik ga eerst mijn probleem nog eens bij de renault wegzetten op deze site.

Paul8584 (0), 20 jaar geleden

jajaja... ik heb eindelijk vooruitgang geboekt!... ipv dat de motor naar de 200 terugschiet, gaat hij nu naar de 500. Het vervelende is dat ik nog niet precies weet wat het is. Ik heb het volgende gedaan:
-massa kabels schoongemaakt (nog een keer)
-er zat achter op het blok aan de rechterkant, een klein stekkertje, met één verbinding, die heb ik schoongemaakt (was vuil), ik zou niet weten waar het voor dient
-de mapsensor kabel wat aangedrukt
-en de injector vervangen met een andere

Misschien dat iemand zou kunnen zeggen wat van het bovenstaande de oorzaak zou kunnen zijn.

Marcel7036 (0), 20 jaar geleden

haha, rotklus? nou dat is het inderdaad!!!!!! echt zwaar kut! en weet je,... het helpt niet haha! ik word gek! nouja, ik vind het vreemd dat ie toch terug viel terwijl ik dat spul erop spoot, het lijkt me dus iets van valse lucht. iig niet via de inlaatspruitstukpakking :) oh ik baal hiervan. nouja ik ga morgen verder, eerst wat alcohol nu!

suc6 Marcel

Marcel7036 (0), 20 jaar geleden

nouja ik heb gister nog ff gespoten met die remmenreiniger (tussen de inlaat en uitlaatspruitstuk in), inderdaad hij zakt gewoon nog terug. alsof hij dus nog steeds valse lucht aanzuigt. Misschien dat ik er vloeibare pakking tussen moet doen omdat ie toch niet helemaal goed afsluit ofzo?! beetje vreemd :) Het lijkt mij toch niet goed dat ie daar lekt wel?! Ik denk dat ik hem komend weekend nog een keer uit elkaar haal, misschien moet ik hem toch nog beter schoonmaken en vastdraaien. Hij lekt gewoon wat niet moet. Had je al die pakking al gechecked paul?
Groeten Marcel

Paul8584 (0), 20 jaar geleden

nee nog niet, ik geloof wel dat het daar goed zit. Ik heb daar nog nooit aan gezeten, lijkt me sterk dat het daar lekt. Sinds dat ik aan die vacuum slangen zit, zie ik verandering in het probleem. Dus ik denk dat het probleem bij die slangen ligt. Het rare is dat ik het alleen maar heb als de motor goed warm is. Wat kan dat nou toch uitmaken? Het probleem is gelukkig al wel minder. Ik zal trouwens ook eens wat kabels achter mijn dashbord en naar de ecu controleren. Bij de renault hebben ze me ook nog niet kunnen helpen trouwens. Dus zullen we er toch zelf achter moeten zien te komen...achjah, heb ik weer een nieuwe hobby.

Marcel7036 (0), 20 jaar geleden

ja hobby inderdaad, jammer dat het veel tijd en geld kost :) Ik had inderdaad al op het Renault forum gekeken ja. Ikzelf had ook nog nooit aan die pakking gezeten. Wel werd er gezegd dat die wel vaker lek gaan. Dat kunnen ze bij de volvo garage natuurlijk uit hun duim zuigen, dat weet je nooit. Het kan best zijn dat een pakking vanzelf lek gaat, door de hoge temperatuur die het moet verduren bij het uitlaatspruitstuk zal het natuurlijk sneller slijten dan een andere pakking. Het wordt dan verhard en breekt dus ook snel af. Klinkt opzich niet raar :) De vorige volvo (360 van mijn pa) had ook een pakking bij het spuitstuk die vanzelf lek ging. Dus wat dat betreft een bekend probleem bij mij thuis :) Ik ga er in ieder geval nog naar kijken komende week. Eerst even mijn tentamen :) Als ik weer wat gedaan heb, zal ik het hier posten.

Suc6 en Groeten Marcel

Paul8584 (0), 20 jaar geleden

Marcel, heb je al wat vooruitgang geboekt? Ik in ieder geval nog niet, heb ondertussen de stappenmotor voor de 2de keer vervangen, de temperatuursensor vervangen en de map-sensor. Ondertussen heb ik dus een heel magazijn aangelegd met volvo-onderdelen.
Ga vanmiddag ff de gaskleppositiesensor schoonmaken (was al een keer vervangen) en wat injectiereiniger aan mijn tank toevoegen.

Marcel7036 (0), 20 jaar geleden

temp. sensor heb ikook al vervangen, heb mijn volvo naar een man gebracht hier in het dorp die al sinds het begin in de 4 serie werkt. Hij kon verder ook niets vinden. Ik ga vanmiddag nog een keer langs. ik heb namelijk wel iets vreemds gevonden. Dat is als je controle functie 3 uitvoert, gaan alle onderdelen tikken op een bepaalde Hz. ik heb het idee dat het niet helemaal klopt, of het boekje klopt niet. Het lijkt er namelijk op dat de frequentie van het inspuitventiel niet goed is. Verder wil ik binnenkort ook ff mijn brandstofpomp nachecken of ie wel genoeg levert. Het is vreemd, want het lijkt erop dat als de motor koud is, hij niet of veel minder hapert. Als de motor koud is staat de auto choke aan en krijgt ie meer benzine. Misschien dat daar een verband zit. Injectiereiniger heb ik ook al een bus ingegooid. Had verder geen invloed.
Jij al iets verder?!

petertje8912 (0) PRO, 20 jaar geleden

ik heb precies hetzelfde probleem ook bij lage toerentallen(1000-2500) hikken met een peugeot 405 1.9i,snelweg ook geen probleem.ik heb ook al veel gedaan,gasklephuis gereinigd,lambda signaal gemeten,4-gas test ivm mogelijk vacuumlek, en gemeten met scoop op inspuitventielen,dit was goed. ik denk dat bij mij een injector lekt.ik heb er voor 99%hoop op.Deze week zet ik er andere in dus laat ik wat weten, die van jouw is toch ook een multipoint injectie?ik ben er nu ook al 4 weken met bezig maar geef niet op,laat eens effe weten wat jij hiervan denkt?

Marcel7036 (0), 20 jaar geleden

de B18U is een monopoint. Verder ga ik eens even de injector zoeken, want om eerlijk te zijn heb ik daar nog niet naar gekeken, beter nog, ik weet niet eens waar dat zit en waar het voor dient ;) Het is mij opgevallen dat bij hogere toeren het probleem ook wel voordoet, alleen valt het wat minder op. ik weet niet precies hoe een peugeot in elkaar zit maar je zou kunnen kijken naar de klep die onder de luchtfilter zit, die de warme luchttoevoer regelt, of euh de lucht temperatuursensor of nog een aantal dingen die hierboven beschreven staan. Wij zijn er ook nog niet achter, helaas :( Ik hoor het over de injector. Veel succes in ieder geval!

Groeten Marcel

Paul8584 (0), 20 jaar geleden

ik heb ook injectorreiniger gebruikt, ook zonder resultaat. Heb hem ook al vervangen, ook zonder resultaat. Dat ding hangt boven op je gashuis. Als je je lucht-ding, weet niet hoe dat heet, eraf haalt (drie bouten) boven op je gashuis, dan zie je de bovenkant van je gashuis, daar zitten drie apparaatjes bovenop; de benzinedrukmeter, injector en temperatuursensor. De tempsensor is een heel klein pinnetje dat aan het kapje vastzit die over de injector heen zit. Deze is te verwijderen door één schroefje los te draaien, dan kun je het stekkertje lostrekken en met een tang de injector eruit trekken. !!(wel uitkijken, er niet boven hangen, er kan wat benzine uitspuiten)!!

In ieder geval ik heb controletest 3 ook gedaan en krijg een storing, ofwel het ledje knippert in zijn geheel niet, als het hoofdrelais getest wordt. Ik zou alleen niet weten waar dat ding zit.

groeten, paul

Marcel7036 (0), 20 jaar geleden

Het hoofdrelais zit achter het dashboardkastjes, als je die eruit haald met 4 schroeven geloof ik, dan zie je 2 blokken zitten waar een aantal draden heengaan. in het midden ongeveer. Ik weet alleen niet welke het hoofdrelais is en welke het systeemrelais is. Volgens mij staat er in de vraagbaak hoe je het kan testen! aan de rechterkant zit ook het CPU systeem van de auto, zon groot metalen blok. Kijk maar eens, ik ga nu alle sensoren doormeten met een ohmmeter.
Succes Marcel

Paul8584 (0), 20 jaar geleden

dan zal ik die dingen er eens uit gaan halen en kijken of de pootjes nog goed contact maken. Heb jij trouwens ook last van backfire? Sinds ik een sportuitlaat heb hoor ik het ineens erg goed . Het zal daarvoor ook al wel aanwezig geweest zijn, alleen minder goed hoorbaar.

Hans4037 (0) PRO, 20 jaar geleden

Paul,
Backfire is een terugslag in het inlaatspruitstuk,waar jij over spreekt is iets anders denk ik.

Marcel7036 (0), 20 jaar geleden

Wat bedoel je precies paul?! Zo'n knal net zoals bij rally? :) ik heb een verzoekje, heb jij al eens naar de gaskleppositiesensor gekeken? Ten eerste, ik kan dat ding er niet afkrijgen (zal dus ook wel niet de bedoeling zijn, het zijn hele vreemde tork schroeven) Ten tweede, ik was de weerstand daarvan aan het meten, nou heb je een weerstand bij stationair en bij vollast. Ik weet niet heo ik dat kan meten. Als ik meet tussen die pinnen (volgens mij 2 en 4 (het zijn de enige die veranderen naarmate de klep verandert)), met de klep dicht, krijg ik 5900 ohm en als ik hem helemaal opentrek 1900 ohm. (ik denk dat ik zo stationair en vollast meet) Vreemd genoeg zou dat net andersom moeten zijn want in het boek staat 4400/2000ohm (stationair/vollast) ofzoiets. Zou jij jou weerstand ook eens kunnen meten zodat ik referentie heb? Eigenlijk zijn de rest van de weerstanden prima. Verder heb ik rechts op het blok aan de voorkant een stekker zitten, eigenlijk rechts van de pingelsensor, ik vraag me af wat dat is? iemand? en waar zit de MAP?!

groeten Marcel

Paul8584 (0), 20 jaar geleden

ja, je hoort het rommelen in de uitlaat, en ploffen. Op zich vind ik dit niet erg, klinkt wel leuk. Maar ik dacht misschien dat dit iets met de ontstekking te maken heeft.

De map zit onder het kapje (watergoot) aan de linkerkant boven het rubber, zo'n 10 cm terug van je voorruit, oftewel om het wat makkelijker te maken, gewoon je vacuum (harde) slangetje volgen.

Mijn positiesensor is goed, had ik al een keer vervangen. Maar ik zal de waarden vanmiddag wel meten, en doorgeven.

petertje8912 (0) PRO, 20 jaar geleden

zeg paul wat zijn precies de klachten van jouw auto?

Marcel7036 (0), 20 jaar geleden

Wat doet een gaskleppositiesensor eigenlijk? die meet hoever de klep openstaat en geeft dus ook door de hoeveelheidbenzine die nodig is? want dan zou je kunne zeggen dat hij te weinig of teveel benzine binnenkrijgt waardoor hij gaat haperen? dat is ongeveer de laatste optie waar ik nog niet naar gekeken heb. Is er eigenlijk een manier om te kijken of de ECU wel goed is? is er een tabel met weerstanden om door te meten?

Paul8584 (0), 20 jaar geleden

mijn klachten zijn: ploffen van uitlaat (is niet hinderlijk), terugvallen in toeren (naar 400 toeren en daarna weer naar normaal) bij afremmen en intrappen koppeling en onregelmatig stationair toerental. Oja en schokken van de motor tijdens langzaam rijden (50 a 60 km/u)

Marcel7036 (0), 20 jaar geleden

He paul, had jij nog die weerstanden tussen die verschillende pinnen gemeten? Weet je wat ik de laatste tijd ook heb, sinds ik die benzinepomp eruit gehaald heb, dat het in de auto naar benzine stinkt. Ik moet zeggen dat ik het niet helemaal schoongemaakt had, dus ik dacht dat gaat er vanzelf wel uit die lucht. Maar het vreemde is, is dat het er nog steeds niet uit is en dat het erger is als ik mijn raam opendraai?!? vreemd :) Verder heb ik die dop/ring wel heel goed vastgemaakt.

Paul8584 (0), 20 jaar geleden

ja ik heb het geprobeerd, maar mijn "multi"meter is nu alleen nog maar een voltmeter geworden. Weerstanden kloppen niet meer. Dus moet ik ff een nieuwe gaan halen.

Is wel raar dat het naar benzine ruikt, weet je echt zeker dat alles vast zit? Ik zou alles nog een keer op dezelfde manier losmaken en alles nog eens controleren, en vooral de benzine slangen, op lekkage.

De relais was bij mij ook nog goed, dus nu heb ik alles gecontroleerd. De volgende stap is alles laten doormeten bij de volvo, hoewel ik dat zonde van mijn geld vind. En anders leg ik er in de zomer wel een 2 liter blok in.

Marcel7036 (0), 20 jaar geleden

toevallig, ik zit me maar te bedenken dat ik misschien maar eens op zoek moet naar een andere auto :) ik vind zo'n 480 ook wel aardig, die techniek ken ik nu ook een beetje. Zul je zien dat als je er een 2 liter blok inlegt, het probleem nog steeds is. Dadelijk zit het in de ECU die niet helemaal goed functioneert. Of zit heb je bij een 2 liter een andere?
misschien wel een porsche 924 waar ik zelf wat aan kan rotzooien. Als student hebje niet heel veel te besteden he :|

Paul8584 (0), 20 jaar geleden

ik geloof dat ik in een olifant ga veranderen als na het vervangen van de motor nog steeds dat probleem is :)

De ecu van een 2liter is anders, de kabelboom is wel hetzelfde, dus je hoeft alleen het blok en ecu te vervangen. Ik denk wel dat ik voor zo'n 200 euro zo'n blok kan kopen.

Ik kan je trouwens heel sterk afraden om een porsche 924 aan te schaffen! Die dingen staan bekend in goedkope aanschaf maar vrezelijk dure onderhoud. Een vriend van mij heeft er één, heeft na enkele weken het complete blok moeten vervangen, en nu een maand verder valt'ie tijdens het rijden gewoon stil, inmiddels heeft het hem al zo'n 2000 euro gekost aan reparaties, in 3 maanden tijd!

Marcel7036 (0), 20 jaar geleden

heb jij eignelijk al naar de benzine pomp gekeken, en of deze wel genoeg toevoert? mijn luchtstroom is goed, de onstekking is goed. Wat rest er nog? de benzinezooi. nouja die leidingen zullen niet lek zijn dekn ik zo. anders was de tank al leeg ;) dan rest er eigenlijk alleen nog het ventiel(waar de weerstand goed van is) en de pomp....

Paul8584 (0), 20 jaar geleden

neej, het probleem zal daar wel niet aan liggen denk. Dat zal echt wel goed zijn, het moet em wel in de elektronica liggen, ik denk iets met de kabelboom of de computer, het laatste wat we kunnen doen is naar de volvo gaan en alles laten doormeten, maar ik ben net als jij een student die niet ergens een geldpakhuis heeft.
ik heb er zelfs aan zitten denken om er een multipoint op te zetten, ofwel een ander inlaattraject, ander inlaatspruitstuk en ventielen en een andere computer. Ik weet alleen niet of de inspuitventielen van een multipoint in het blok gaan, of er net voor, in het einde van het inlaatspruitstuk. Het blok is net zo groot als dat van een 1.7 of een 2.0 volgens mij, alleen de inspuiting is anders.

Marcel7036 (0), 20 jaar geleden

Paul, ckeck ook deze site eens: http://groups.msn.com/volvo480

Hier staat heel veel informatie in de forums, het is alleen voor 480 maargoed, principe is natuurljk hetzelfde

Paul8584 (0), 20 jaar geleden

bedankt, hier staat inderdaad nog meer, zie toevallig wel dat er dezelfde problemen staan die wij ook hebben. Heb ik weer wat te lezen... als ik iets vind zal ik het wel ff melden, maar ben toch bang dat hun mijn probleem ook niet kunnen oplossen... 'kzie wel..

Marcel7036 (0), 20 jaar geleden

daar ben ik ook bang voor, maargoed, valt in ieder geval een kijkje te wagen. Dat kost niets. Ik vroeg me eigenlijk af wat die blauwe sensor voor op het blok is? de linker(zwarte) is toch de pingel/klopsensor. Maar wat is die andere, rechts daarvan dan? Als dat, volgens mijn logische beredenering ;) de motortemperatuursensor is en die is niet goed (ik he bdaar namelijk nog neit naar gekeken) dan zou je kunnen zeggen dat hij er vanuit gaat dat de motor koud blijft en dat hij blijft choken waardoor hij licht verzuipt en dus hapert?! weet iemand waar die sensor voor dient en de weerstandwaarden daarvan zodat ik hem kan testen?!
b.v.d. Marcel

colani (0), 20 jaar geleden

Ik heb de electrische schema's e.d. gemaild, kom je er daarmee nog niet uit, kun je altijd ff mailen.

Paul8584 (0), 20 jaar geleden

je bedoeld die sensor net onder je bougies of die helemaal rechts van je blok onder de verdelerkap? Daarvan zou ik ook niet weten waarvoor ze zijn.
Je tempsensor zit links naast je oliefilter.

Marcel, heb je nu eigenlijk je inlaatspruitstuk-pakking vervangen? Want die vriend van mij met zijn porsche 924 denkt dat het daaraan ligt, hij heeft ongeveer dezelfde problemen als ons op het moment.

Marcel7036 (0), 20 jaar geleden

Inderdaad, die bedoel ik! De pakking heb ik inderdaad vervangen, alleen, zo stom en onervaren dat ik ben/was heb ik de slang voor de warme luchttoevoer naar de luchtfilter niet eraf gehaald. Daardoor was mijn truukje met die remmenreiniger niet helemaal juist waardoor ik dacht dat hij lek was maar hij was helemaal niet lek :(. Verder heb ik vandaag de auto ff meengenomen naar de garage hier. Heb even laten nameten hoe de verbranding was en of de lambdasonde wel goed was. Dat was allemaal prima in orde dus het ligt ook niet aan valse lucht. (kostte trouwens maar 18 euro) Ik heb hier van een behulpzaam persoon (Jeroen) in ieder geval de stappen gekregen om een juiste meting te krijgen:

k ken het probleem, slecht stationar draaien
komt meestal door valse lucht (lekkende pakking).
Probeer het volgende eens: (misschien al bekend!)

Draai de motor even warm, demonteer het hele luchtfilter
opnieuw starten en stationair laten draaien, spuit vervolgens
met wat siliconenspray of kruipolie rond de voet van de
carburateur, als de motor nu duidelijk beter gaat lopen,dan
zit het probleem in de pakkingen tussen de carb. & spruitstuk.
Het probleem kan ook veroorzaakt worden door een lekkende
pakking tussen de cilinder en in & uitlaat, hier kun je dezelfde
proef uitvoeren, je komt er alleen wat lastiger bij. Als de motor
hier ook duidelijk beter van gaat lopen zit het probleem hier.
Kijk eerst eens of alle moertjes goed vast zitten het zijn er
volgens min (uit het hoofd) een stuk of 10 4 boven en 6 onder
er lastig te bereiken, vooral de 2 direct onder de carb. tussen
in en uitlaat.

Dat is dus makkelijk even uit te voeren. Verder kreeg ik toevallig vandaag het aanbod van de man bij de garage (eenmansbedrijf) voor een passat uit 1994 van hemzelf, op LPG. Dus ik ga eens een kijken morgen of dat iets is. LPG is namelijk voor mij wel aantrekkelijk aangezien ik toch zo'n 30000 per jaar rijd. Verder zal ik ook eens even kjiken naar die temp. sensor. Mocht iemand nog interesse hebben in een 460 1.8i voor 1000euro 4 goede banden en een goede uitlaat mag ie wel even contact opnemen (als diegene niet te kieskeurig is zoals ik en een beetje haperen voor lief neemt) ;)

In ieder geval bedankt voor alle reacties tot nu toe!
(flinke thread ondertussen)
Marcel

Paul8584 (0), 20 jaar geleden

geef je het op? Ik laat me niet wegpesten door mijn auto. Heb ontdekt dat mijn koppakking lek is :) , waardoor er allemaal vuiligheid is ontstaan in de carterontluchting, hierover zal ik maar een nieuw topic aanmaken. Dit topic is geloof ik wel een record kwa lengte van deze site.
succes met je passat!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 460 of stel zelf een nieuwe vraag.