Nadat mijn achterruit van de V70 bij inbraak is ingeslagen blijft na vervanging van de ruit door Carglass de melding "Achterklep open" verschijnen op de display. Tevens brandt het oranje waarschuwingssignaal (Driehoek met uitroep teken). Inmiddes is de auto al diverse keren naar de garage geweest maar niemand kan (of wil) het probleem vinden. Zelf heb ik ook gezocht naar draadbreuken en de micro schakelaar nog eens goed bekeken maar daar is niets mis mee. Vreems is dat bij bepaalde weersomstandigheden (koud weer en vochtig) het waarschuwingssignaal soms even weg is en dan weer snel terug komt. Het vervelende van dit probleem is dat wanneer de auto is afgesloten met de afstandsbediening het alarm soms af gaat en wanneer alleen met de sleutel wordt afgesloten (dus niet op alarm) de portieren zichzelf soms ontgrendelen.
Bijkomende verschijnselen zijn dat ook de buitentemperatuur meter soms vreemde waarden aangeeft, bijvoorbeeld -5 C bij een werkelijke buitentemperatuur van +10 C. Ook het lampje in de bagageruimte brandt soms wel en soms niet terwijl je zou verwachten dat wanneer het signaal op de display "achterklep open" aanwezig is het lampje ook logischerwijs zou branden. Wellicht leiden de verschijnselen bij elkaar tot een elektronisch onderdeel dat vervangen moet worden. Wie kan mij helpen?
Alvast bedankt voor uw reacties.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Martin,
Bij mij was de kabelboom beschadigt bij het scharnier komt meer voor!
G Lucien.
Je achterruit heeft een draad lopen voor het alarm. Deze is niet zichtbaar, want die zit net boven de zwarte rand achter de bekleding.
Het is misschien mogelijk dat die al beschadigd is of er niet op zit.
Martin,
Ik heb dezelfde Volvo met exact dezelfde problemen (temperatuurmeter geeft soms verkeerde temperatuur, melding 'achterklep staat open' die inderdaad afhankelijk van het weer soms weer verdwijnt en weer terug komt, vergrendeling die hapert of spontaan ontgrendelt). Ik ben inmiddels ook al bij de garage geweest en zelf op onderzoek gegaan (kabelbreuk is niet gevonden). Daarom vraag ik mij af of de problemen inmiddels verholpen zijn en, zo ja, wat de oplossing is geweest.
Alvast bedankt voor je antwoord. Ik zou er erg geholpen mee zijn.
Giel
13 jaar
Ik ben inmiddels verder gekomen met de problemen. Soortgelijke storingen worden meestal veroorzaakt door:
1. een breukje of beschadiging in de kabelboom bij het linker scharnier van de achterklep; en/of
2. een storing in de microschakelaar (in het slot).
Ook heb ik vernomen dat de problemen kunnen worden verholpen door het vervangen van de achterruit. Door het aankoppelen van een nieuwe ruit kan die diagnose worden gesteld.
Bij mij zat het probleem niet bij de bovengenoemde punten. Uiteindelijk is er gekozen voor een even simpele (en goedkope) als doeltreffende oplossing door bij het slot een massa te creeeren (ik weet niet precies de technische details) waardoor de melding dat de achterklep openstaat überhaupt niet meer wordt doorgegeven. Daarmee zijn bij mij alle andere problemen (het uitroepteken in het dashboard, het lampje in de bagageruimte dat willekeurig aan en uit springt, de extreme lage buitentemperatuurweergave en de problemen met de centrale vergrendeling) opgelost. Enige is dat er ook geen melding in het dashboard komt als de klep wél openstaat, maar daar valt goed mee te leven.
12 jaar
Heb iets vergelijkbaars gehad, maar dan met de achterruitenwisser. Dan weer wel- dan weer niet doen. Als ik de wisser aan had en hij deed het niet, maakte ik de klep open en dan wiste hij een paar keer onder het naar boven gaan van de klep.
Mijn conclusie:draadbreuk. Op de sloop andere originele draadboom gehaald (20)en gemonteerd: geen last meer gehad.
Wist niet dat de buitentemperatuurmeter ook daar zat. Kun je mij vertellen waar precies?
Mvrgr Rob
12 jaar
Die sensor zit, zover ik weet, in de buitenspiegel aan de bijrijderskant (aan de onderkant bij het rubbertje).
Het verband tussen de problemen die ik heb gehad (centrale vergrendeling, temperatuursensor, achterklep) kan ik zelf ook niet technisch verklaren. Wel weet ik dat alle problemen in een klap verholpen waren na het plaatsen van de massa. Ik heb de draadboom ook door laten meten maar daar kwamen geen defecten uit.
Het feit dat bij jou de ruitenwisser weer een teken van leven gaf bij het openen en sluiten van de klep, maakt het stellen van een diagnose wat dat betreft wat makkelijker.
Ik heb contact gehad met Martin, die dit topic is gestart, en heb begrepen dat hij kampte met exact dezelfde lijst problemen die in een keer waren verholpen na het plaatsen van een nieuwe achterruit.
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V70 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar