Heb de auto nu 3 jaar. Heeft 175000 km gelopen met Vialle installatie.
Tijdens rijden op de snelweg met constante snelheid regelmatig een klein schokje. Zowel op benzine als op gas.
Soms tijdens gas los op snelweg, bij nadering afrit, gaat de motor slecht lopen (noodprogramma?), en geeft de storingsmelding: rij langzaam, service spoed+ motorlampje licht op.
Na klein stukje doorrijden (langzaam) verdwijnt de melding en loopt ie weer normaal. Melding is naderhand niet meer uit te lezen in computer.
Waar kan dit aan liggen? Zijn het 2 losstaande problemen of hangt het samen.
N.b.Gasklephuis in al vervangen door exemplaar van ACtronics naar aanleiding van andere melding en afslaan. De bovenstaande melding kwam zowel voor de vervanging, als na de vervanging voor.
Zowel volvo-dealer als dorpsgarage weten het niet.
Alvast bedankt, Rob
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Rijdend uitlezen met dealer apparatuur. Probleem opwekken op de snelweg dooe elke afrit te nemen en storing uitlezen op het moment dat de lamp brandt.
Alternatief: lees eens uit met een algemene EOBD/OBD2 scanner. Gezien het bouwjaar moet dat werken.
Volgens de EOBD-regels moet een foutcode minstens 40 motorstarts blijven staan.
Ze kunnen geen foutcode vinden? Ook niet bij Volvo? Dat is raar want al haal je de computer er uit en leg je hem 3 jaar in de kast staat de foutcode er nog in.
ACtronics en gasklep repareren?
Als je dat leest hier op het forum zijn er niet veel goede berichten over.
Heeft met de vakantie voor de boeg weer 2x dezelfde melding gehad. Garage laat in overleg met volvo de software opnieuw inlezen. Er schijnen 2 versies te zijn die iets verschillen.
Melding is voordien meer dan een jaar weggeweest. De schokjes zijn al die tijd wel gebleven.
Wordt vervolgd. Rob
15 jaar
Software is nu opnieuw ingelezen. De andere versie die eerder geprobeerd is, was een reset. Loopt nu slecht, stationnair zwabbert omhoog en omlaag. Volvo zegt;systeem moet zichzelf inleren.
15 jaar
Dat klopt, duurt meestal een of twee dagen. Heb ik ook gehad met een 850. Let eens op bij de lichte schokjes, is dit altijd bij een zelfde toerental? Bougie kabels vernieuwen. Ik had bij mij zo ongeveer alles vernieuwd zonder het op te lossen (dis, nokkenassensor, verdeelkap, rotor, brandstofrelais).
Ik merk het alleen op bij een constante snelheid, meestal op de snelweg dus. Ik heb zelf ook al eens in die richting gezocht. De bougies waren het niet, want na grote beurt was het nog steeds. Heb op vorig vakantie wel al een bobine moeten vervangen na melding.
Heb nu alweer 1x de storing gehad. Volgens mij is het gasklephuis nog steeds niet goed.
15 jaar
Heb je de luchtmassameter eens zuiver gemaakt ? En ik heb gelezen ergens als je licht drukverlies of vacuumlek hebt kan dit ook?
15 jaar
Heb nu op vakantie weer storing gehad. De motor liep dan goed dan slecht (blobberen noem ik het) Nu bleef lampje emissiestoring wel branden en was deze uit te lezen. De monteur van XXXXXX was er een met kennis v zaken.
Er zat een injector van het gas los. Hij heeft deze vast gezet. Het was dus zoals Hermanos hierboven zegt een lek. (bedankt voor je reactie)
Hij constateerde ook dat de gasinstallatie er zeer slordig ingezet was ( nota bene door Volvo dealer Buitenhuis in Hilversum), iets wat ik alleen maar kan bevestigen. Toen ik de auto kocht en schoonmaakte vond ik in de kofferbak nog de restanten van de montage, boorsel en het uitgeboorde plaatwerkdeel van de vuldop.
De storing is een week weggebleven, maar nu is alleen het lampje weer terug. Motor loopt nog goed. Blijf er maar mee rijden tot?
15 jaar
Totdat de katalysator gesmolten is. Dan slaat de motor af.
Of tot er een klep verbrand is, loopt ie ook niet echt lekker meer.
Die melding komt niet voor niks. Uit laten lezen en repareren is het verstandigst. Aan jou de keus.
Heb het zelfde gehad vijfde cilinder gaf hij aan bij uitlezen bobine kapot ,volvo schrijft voor alle te vervangen ik heb 3 en vijf vervangen ,ik denk dat er een andere bobine kapot is ? Heb veertien dagen na deze twee vervangen een derde kapot gehad zelfde probleem, ben bijna zeker bobine!!!! En zo als oldford zegt uitlezen .Succes.
15 jaar
Sta vandaag bij de dealer, start auto om naar binnen te rijden, lampje uit natuurlijk. Heeft 3 dagen gebrand.
Stond nog wel een melding in: cilinder 4 onregelmatige loop. Monteur kon er verder ook niets mee.
Onderweg naar de dealer liep hij als een trein, op de terugweg niet 100%, terwijl er geen melding was.
Waar kan die onregelmatige loop vandaan komen?
Gr Rob
15 jaar
Afwijking in het gas-systeem.
Al eens een tijdje (meerdere dagen) uitsluitend op benzine gereden? Heb je dan ook het probleem?
Zo nee, laat dan het gas-systeem door een gas-specialist nazien.
Bedankt, ga dit de komende dagen uitproberen.
Maar wie is een goede gasspecialist? Heb al eens iets gelezen in Son of in Kaatsheuvel. Hier in de buurt zit er een, erkend inbouwstation van bepaald merk, daar ga ik voor mijn verdriet nog niet naartoe!
Gr Rob
15 jaar
Heb een paar flinke stukken gereden zowel op gas als benzine, maakte totaal geen verschil. Dus toch geen gasprobleem.
Zou toch het gasklephuis weer niet goed zijn? Of kleppen stellen?
Gr Rob
15 jaar
gasklephuis zou kunnen ik lees hier vaak slechte ervaringen met AC tronics.
Ik ga eerst het omschakel relais vervangen. Als dat niet helpt naar de gasspecialist.
Wordt vervolgd.
15 jaar
Bij gasspecialist geweest. Relais was niet nodig. Zou dan veel slechter lopen. De pomp vh gas is wel te horen maar nog niet aan z'n eind. Adviseerde lmm te vervangen. Ondertussen ook klepspeling laten controleren en was goed. Heb nog t type zonder zelfstelllende kleppen.
Deze monteur heeft naar aanleiding van de klachten alle stekkerverbindingen gecontroleerd: die van de nokkenasversteller en van t gasklephuis waren sterk geoxideerd.
Het lijkt nu wel (kort ritje) of ie beter/rustiger loopt.
a.s. weekend lange rit voor de boeg; wacht met lmm nog even om te kijken of er dan verbetering is.
Wordt vervolgd
Gr Rob
15 jaar
Nu bij vorst het volgende: start uitstekend op benz., maar tijdens en kort na overschakelen naar gas wil ie niet stationair lopen; als je koppelingspedaal intrapt slaat ie af. Als ie wat warmer is, prima lopen op gas.
Wat bij een lange snelwegrit af en toe gebeurt (zowel zomer als winter): het groene ledje gaat knipperen in een lager ritme als bij omschakelen.
Hij blijft precies hetzelfde rijden. Na motor afzetten en weer opnieuw starten is het knipperen weg.(reset?)
Iemand een idee, of iets vergelijkbaars gehad?
m vr gr Rob
14 jaar
Gassyteem bij specialist uit laten lezen. Geen fouten. Wat ze wel kunnen zien is dat de gascomputer vochtig geweest is en dit zou het minder goed lopen en overschakelen kunnen verklaren. Een nieuwe kost 475 euro, maar als hij na de montage hiervan hetzelfde bleef lopen kon ik hem weer teruggeven.
Heb de oude laten zitten, wil eerst meer zekerheid of het hier wel aan ligt.
Gr Rob
14 jaar
Dat van die nokkenasversteller zou kunnen; heb ik tenminste ook gehad. Zou deze dan maar preventief vervangen; is niet duur en heel makkelijk te (de-)monteren.
Verder heb ik uitstekende ervaringen met een gereviseerde ETM van ACtronics, ik rijd er al 2 jaar probleemloos mee rond!!
14 jaar
Bedankt voor je antwoord.
Wat zijn de verschijnselen precies bij een defecte nokkenasversteller?
14 jaar
Verschijnselen zijn onregelmatig stationair lopen en, bij afremmen, sterke terugval van het toerental tot onder de 800rpm.
De auto lijkt dan bijna af te slaan en doet dat ook soms.
14 jaar
Dat is wel precies wat er gebeurt. De een spreekt over nokkenasversteller en de ander over de nokkenassensor: bedoelen ze misschien hetzelfde? Enig idee wat dat gaat kosten en of dit zelf te doen is zonder speciaal gereedschap?
14 jaar
[quote=robbbie]Dat is wel precies wat er gebeurt. De een spreekt over nokkenasversteller en de ander over de nokkenassensor: bedoelen ze misschien hetzelfde? Enig idee wat dat gaat kosten en of dit zelf te doen is zonder speciaal gereedschap?[/quote]
Ik weet niet of dit 1 en hetzelfde onderdeel is maar wel dat dit heel makkelijk met hobby-gereedschap te vervangen is. Het onderdeel zit onder de plastic kap bovenop het motorblok. Kosten? als je voor gebruikt gaat zoiets van enkele tientjes.....
14 jaar
Kun je het beste een originele van Volvo halen of bij de onderdelenshop?
14 jaar
[quote=robbbie]Kun je het beste een originele van Volvo halen of bij de onderdelenshop?[/quote]
Ik zou voor origineel gaan!
Gezien jouw woonplaats even naar de Volvo-onderdelensloop langsgaan: Rima in Druten. Wellicht wel eerst even bellen!
Succes ermee, Rob.
14 jaar
tnx, ga het van de week proberen.
14 jaar
Heb in afgelopen weekend de gascomputer eruit gehaald en losgemaakt. Was veel geoxideerd aan de binnenkant, ook kleine plekjes op de printplaat.
Alles voorzichtig schoongemaakt en ingespoten met contactspray (geschikt voor computers en tv's) en daarna met penseeltje de plekjes schoongewreven.
Daarna de afdekfolie en deksel teruggeplaatst. Wel de randen flink ingesmeerd met vaseline, om te voorkomen dat er weer vocht in komt. Ik snap trouwens niet dat Vialle dit niet beter voor elkaar heeft.
Ook de stekkerverbinding schoongemaakt en ingespoten.
Loopt nu weer als een tierelier; blijft goed lopen met overschakelen en motor draait gewoon soepeler.
Dus probleem is, zoals het nu na 4 dgn lijkt, opgelost. Alleen jammer van die 241 euro voor apk en onderzoek in de garage. Had toch opgelost kunnen worden.
Bedankt allemaal voor het meedenken, Gr Rob
14 jaar
Problemen eindelijk opgelost. Injectoren zaten allemaal los en drie van de gebogen pijpjes scheef, een daarvan kapot.
Gaspomp is aan het eind. Kan niet genoeg druk opbouwen.
Allemaal bedankt voor het meedenken. Rob
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V70 of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar