Volvo V40: stotteren bij gebruik airco

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

Het is een aantal dagen warm weer dus.... de airco aan in de auto. Mijn v40 2.0 uit 96 heeft nu 196000 km op de teller en ik heb m pas een aantal maanden dus de airco eigenlijk nog niet gebruikt. Nu ik de airco aanzet stotterd te motor tijdens het rijden. kort inhouden, niet afremmen maar net of er een vuiltje in de injectoren zit. Als ik de airco weer uitzet is het weg. airco werkt wel goed, koelt goed en blaast goed. Bij starten met airco aan hoor je de airco wel aanslaan. Heeft iemand een idee waar dit stotteren vandaan komt??
gr ad

rangerave

Geplaatst door rangerave (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo V40? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

Volvo-Specialist (0) PRO, 11 jaar geleden

Ja, dit is "gewoon" het in en uitschakelen van de aircopomp.
En bij een S/V40 voel je dit inderdaad als licht inhouden.

kaleido 1 (1715) PRO, 11 jaar geleden

Door het inschakelen van de pomp raak je even wat vermogen kwijt wat dit inhouden veroorzaakt , kan geen kwaad als je de auto stationair laat lopen zul je zien als de airco inschakeld het toerentaal iets naar beneden valt , en als de airco uitschakeld het toerental iets omhoog gaat.
tijdens het rijden wordt dit waargenomen door een schokje omdat het even duurt voordat de elektronika dit compenseert.

rangerave (0), 11 jaar geleden

okay, ik kan me indenken dat het inschakelen van de airco vermogensverlies opleverd... maar is dat ook met 120 km op de snelweg??? Het lijkt me toch dat de airco inschakeld en aanblijft. Waarom dan toch met onregelmatige tussenposen dat stotteren?

kaleido 1 (1715) PRO, 11 jaar geleden

Ligt eraan of je een climatronic systeem hebt met een variabele pomp of een mechanische , alleen een aan/uit knop.
Bij een mechanisch systeem voel je het in en uit schakelen zowiezo.
Omdat de antirijpsensor de pomp aanstuurd als de verdamper tekoud wordt, pomp gaat uit , als de verdamper weer opgewarmd is gaat de pomp weer aan , schok.

rangerave (0), 11 jaar geleden

en hoe kom ik erachter wat voor pomp ik heb? ik heb een aan en uit knop (oranje is uit en groen is aan), temperatuurknop in graden en automatische stand op volume en keuzeknop! ik ga er maar vanuit dat het normaal is dus dat ie wat stotterd met de airco aan. tnx voor alle reactie.

rangerave (0), 11 jaar geleden

Bij meerdere mensen na gevraagd maar het schijnt inderdaad een volvo probleem te zijn. Dus opgelost en ook weer niet..... hij zal er wel oud mee worden.

rangerave (0), 10 jaar geleden

onderwerp gesloten, auto verkocht

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V40 of stel zelf een nieuwe vraag.