auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volvo V40: Stotteren bij meer dan half gas, stationair 1300+ rpm, startprob

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 T

Hallo allemaal

Ik ben nieuw hier op dit forum maar ik heb al meteen een zeer vervelende kwestie voor jullie. Ik ben jullie zeer dankbaar als jullie me kunnen verder helpen.

Ik heb hier een volvo staan met 304 000 km en hij heeft altijd goed gereden tot dat er onlangs een elektronisch probleem is geweest waardoor de auto meestal niet starten maar eens gestart was het zalig om mee te rijden. Men dacht aan een probleem met de electronica en heeft heeft het startprobleem kunnen oplossen.

Nu start de auto dus wel maar hij bolt echt vierkant dit was dus niet toen hij dit elektronisch probleem had. Als ik meer dan half gas geef dan stortert hij echt enorm hard. Als ik dit doe stationair dan valt hij zelfs uit omdat hij gewoon even geen gas meer geeft als je meer als half gas geeft. Ook draait hij nu stationair meer dan 1300 toeren en na een tijdje zelfs ongeveer 2000 rpm. Normaal is dit 800 à 900 rpm.

Het vervelendste probleem is echter dat als hij stil valt of als je hem gewoon uitzet hij gewoon niet meer wil starten. Dan moet je hem een halve dag ofzo laten staat en dan start hij weer. Maar als je hem dan aan de gang duwt/sleept dan bolt hij dus wel weer. Er is dus niet echt een probleem met aanblijven maar eerder met starten en door gassen.

Ik dacht aan de timings van de inspuiting ofwel het uitlezen van de gaspedaal. Het lijkt alsof hij stationair teveel inspuit en dat hij bij het te ver indrukken van de gaspedaal gewoon even verzuipt dan weer heel even herneemt en zo door tot je de gas weer lost. Toeren maken is geen probleem ik heb al op 6000 rpm gezeten zonder haperen maar met teveel gas haperde hij dus weer wel. Ik kom namelijk enkel aan 6000 door terug teschakelen want bij iets meer als 4000 haakt hij af omdat ik meer dan half gas moet geven.

Alvast bedankt.

P.S. Het is niet mijn auto maar die van mijn tante. Ik mag hem gewoon gebruiken dus ik weet niet wat er allemaal gebeurt is om hem aan de praat te krijgen.

Geplaatst door

Vortex_be (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Als je op benzine rijdt en BLIJFT rijden heb je dan problemen?

Kijk uit met deze storing op gas. Je hebt zo een gesmolten zuiger of een verbrande katalysator en dan wordt het echt duur.
Dus voorlopig even rustig aan met gas geven en liefst helemaal niet rijden.

oldford 0
badge

14 jaar

Het probleem is zowel bij gas en op benzine. Dus het is geen probleem met de gas installatie. Het probleem is juist hetzelfde. Daarom denk ik aan een afstellingsfout of fout bij het uitlezen van de gaspedaal want dit is hetzelfde voor de gas als de benzine. Ik probeer nu enkel wat informatie in te winnen zodat ik de garage beter kan informeren indien er herstellingen komen. Hij heeft namelijk al 304463 km op de teller dus is het niet zeker of deze nog gerepareerd gaat worden. Maar het is natuurlijk nog altijd een zalige auto om mee te rijden dus het zou zeer fijn zijn als deze nog rijdt.

EDIT: Er komt ook veel rook uit. Bij het starten waait er gewoon een rookwalm voorbij de auto en hij is ook een keer aan de gang getrokken met een andere wagen en toen ik zelf verder reed toen kwam er ook na wat stotteren zeer veel rook uit. En de temperatuur sensor is ook helemaal ontregeld. Hij geeft maximum temperatuur aan als ik hem ga starten. Eens gestart gaat de temperatuur tot 0 en gaat niet meer ook omhoog ook al is de motor warm.

Vortex_be 0

14 jaar

Veel rook wijst op een lekke koppakking of een opgeblazen turbo.
Zit er olie in de intercooler en de slang van de turbo naar de intercooler?
ik zou de koppakking laten testen met behulp van een co-snuffelaar. Daarna maar eens compressie meten en lekverliezen.
Als dat allemaal goed is kun je verder zoeken naar een elektronisch defect.

oldford 0
badge

14 jaar

Momenteel kan ik tot het weekend niets controleren maar hoe kan ik dit het best aanpakken? Wat is makkelijk zelf te doen en wat kan ik beter laten doen? Het zou me trouwens wel vreemd lijken dat hier iets mis mee is. Hij heeft lang stil gestaan (buiten welliswaar in de vrieskoude regen en sneeuw) maar net voor dat hij reparaties onderging reed hij nog perfect. Hij rijdt trouwens ook op normaal vermogen in verhouding met het gaspedaal maar gewoon niet meer dan half ingedrukt.

Vortex_be 0

14 jaar

Ok vandaag nog eens gestart ging heel goed bijna geen witte rook. Stationair draait hij heel goed maar wel boven 1000 rpm wat niet echt normaal is. Maar toen ik de motorkap opendeed hoorde ik een raar tikkend geluid. Lijkt alsof er een cylinder tikt voor de rest bolt hij heel goed. Tot ik gas geef.... ik wou vertrekken en ik raakte de gaspedaal nog maar net aan en toen viel hij al uit. Ook heb ik een waarschuwingslamp van de olie en dus heb ik de olie na gekeken en toen zag ik dat hij over het maximum heen zat. Nu ik denk dat je beter teveel als te weinig olie hebt maar waarom gaat het lampje dan aan?

Ook heb ik gemerkt dat als ik de ventilatie vol open zet of de lichten aan en uit doe dat het toeren tal een beetje zakt. En na een tijdje stationair bollen komt er ook weer veel witte rook uit de uitlaat.

Vortex_be 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V40 of stel zelf een nieuwe vraag.