Volvo 340: Stotteren / inhouden bij combinatie vocht en kou

Bouwjaar: 1986, Brandstof: Benzine

Ik ben net nieuw hier maar wil proberen of ik hier een oplossing kan vinden voor het volgende probleem.

Mijn volvo 340 automaat heeft sinds een aantal jaren het probleem dat hij begint in te houden en/of te stotteren als het kouder en vochtiger wordt. Dit is dus in de herst/winter/voorjaar. In de zomer kun je er ongestoord mee rijden en is er nauwelijks iets aan de hand. Waar het aan ligt is mij eerlijk gezegd een raadsel. Wat er tot nu toe aan is gedaan is het volgende :

- Verdelerkap vervangen
- bobine kabel vervangen
- bougie kabels vervangen (allemaal)
- carburateur schoongemaakt
- een extra filter in de brandstof leiding gezet (ivm eventuele vervuiling vanuit de tank die in de carburateur zorgt voor verstoppingen, het was of dit (voor een 2 tientjes), of de tank spoelen voor een 120 euro)
- bougies vervangen (bij een grote beurt)
- bij elke bovengenoemde actie opnieuw afgesteld

Verder wil ik vermelden dat ik eerlijk gezegd weinig van auto's afweet en heb ik bovengenoemde acties bij de volvo dealer laten uitvoeren.
Ook ontbreekt er bij de luchtinlaat van het luchtfilter een aansluiting naar het motorblok om warme lucht in de carburateur te krijgen. Volgens de dealer maakt dat niet uit en kan dat het probleem niet veroorzaken, maar ik wil het hier voor de volledigheid wel vermelden.
Zodra ik met de volvo bij de garage kom doet het probleem zich niet meer voor ( en kan de dealer dus ook niets repareren zolang de auto zich 'gedraagt').

Zodra het probleem zich wel voordoet, moet ik de auto aan de kant zetten, een paar minuten wachten, en dan weer starten. Vervolgens kan ik weer normaal verder rijden (meestal een kilometer of 5 a 10, dan begint het weer van voren af aan. Behalve als er een monteur in de buurt is, dan natuurlijk weer niet).

In het begin was het 1 keer stilstaan en dan ongestoord verder rijden (zonder een tweede keer stilstaan, het wordt echter langzaam aan steeds erger).

Nu kan ik dan wel een andere auto kopen, maar hij heeft (ondanks zijn leeeftijd van 21 jaar) slechts een 86000 Km gelopen en is sinds begin januari ook weer door de apk heen gekomen.

Ik hoop dat er iemand is die eventueel nog een tip heeft om dit op te kunnen lossen, ik zal er in elk geval blij mee zijn.

Met vriendelijke groeten,

Eddy (aka Jabbah)

Edit : even wat typ fouten verbeterd.

Jabbah

Geplaatst door Jabbah (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo 340? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

Petje57 (0) PRO, 17 jaar geleden

Dat lijkt op bevriezen van de carburator. Dit komt door het ontbreken van de voorverwarmingslang aan het luchtfilter die vanaf de uitlaat moet komen. De dealer zegt dat het niets uitmaakt, maar dit is volgens mij wel de oorzaak. precies rond deze temperaturen i.c.m. vocht krijg je deze verschijnselen. Dus eerst deze voorverwarming compleet maken en aansluiten. Goeie kans dat het probleem dan over is.

Gr.

Jabbah (0), 17 jaar geleden

[quote=Petje57]Dat lijkt op bevriezen van de carburator. Dit komt door het ontbreken van de voorverwarmingslang aan het luchtfilter die vanaf de uitlaat moet komen. De dealer zegt dat het niets uitmaakt, maar dit is volgens mij wel de oorzaak. precies rond deze temperaturen i.c.m. vocht krijg je deze verschijnselen. Dus eerst deze voorverwarming compleet maken en aansluiten. Goeie kans dat het probleem dan over is.

Gr.[/quote]
Zal ik volgende week (dan ben ik een week vrij) zeker gaan proberen ! Alvast bedankt voor snelle reactie.

volvoxc90 (0) PRO, 17 jaar geleden

Als ik me niet vergis want ik doe dit uit mijn blote hoofd zit er een thermo. geregelde zomer winterstand klep in het luchtfilterhuis. Die gaan wel eens stuk dit kun je mooi oplossen door een schroefje er in te draaien zodat de klep open blijft staan en straks in de zomer er weer uit draaien. Dit kun je zelf al proberen voel hoe de klep staathet onderste gat waar de slang aan moet open drukken en een schroefje er onder indraaien zodat hij niet naar beneden kan.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 340 of stel zelf een nieuwe vraag.