Volvo V50: stotteren/inhouden v50 2.0 diesel

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0

Hallo ,
ik heb een volvo v 50 diesel met 195000 km waarvan ik de afgelopen 20000 km niets anders heb als problemen met inhouden en onregelmatig lopen met een wisselend verbruik. Ik rij veel lange afstanden en rij op c.c. met snelheid 105 km/uur en dan zie je het verbruik wisselen tussen 4,3 l en 8,4 l per 100 km . Met de afgelopen kou startte de auto ook slecht, moest 2 keer gloeien en vol gas starten want anders sloeg de auto af.
Met de toerentallen 1600 en 2650 is er niet normaal mee te rijden en begint de auto enorm te stotteren. De afgelopen tijd al 5 keer bij de garage geweest. Er zijn geen foutcodes, updates al gedaan.
Vervangen: EGR klep, Injectoren, luchtmassameter.
Vloeistof voor regenereren bijgevuld. Olie blijft normaal.
Gecontroleerd:turbodrukventielen etc.

Weet iemand hier een oplossing voor?

Geplaatst door

Mijo (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Vreemd dat de garage niets kan vinden. Bekend euvel is een verstopt roetfilter. Regeneren doet ie namelijk ook door inspuiten extra brandstof, dat zie je gelijk terug in je verbruik.

Slechte koude start kan hier mee te maken hebben, maar kan er ook los van staan: gloeistiften.

Verder kunnen er diverse zaken zijn die dit veroorzaken, door maar wat componenten te vervangen en te hopen dat je het oplost is niet de juiste weg. In feite mag je stellen dat de EGR klep, injectoren en de luchtmassameter voor niets zijn vervangen aangezien het probleem niet is opgelost?

Ik zou met de auto naar een dieselspecialist gaan. Daar zijn er niet zo heel veel van in NL, waar woon je?

Wauter 0
badge

12 jaar

E

Mijo 0

12 jaar

Bedankt voor je reactie. Gloeistiften zijn gecontroleerd en zijn goed. Roetfilter is bij 120000 km vervangen en zit er nu 75000 km onder. Verbruik varieerd bij 105 km/u ( cruise)sommige dagen 4,3 l per 100 km en dagen met 8,4 l per 100 km. Ps woonplaats is dronten.

Mijo 0

12 jaar

Tijdens die 8,4 is de auto aan het regenereren. Dit zou ongeveer iedere 300-400 km zichtbaar mogen zijn. Doordat het regeneratieproces niet altijd afdoende wordt afgemaakt (je rijdt de file in etc) verstopt het filter langzaam helemaal dicht, vandaar ook die vervanging bij 120d (dealervoorschrift is ook iedere 120d vervangen, maar professioneel laten reinigen is vaak ook mogelijk en een stuk goedkoper).

In Harderwijk zit Buchli, die zijn dieselspecialist en zullen er vast uitkomen.

Wauter 0
badge

12 jaar

Oke dank je, ik ga hiermee aan het werk en laat de oplossing weten.

Mijo 0

12 jaar

In onze C5 zit dezelfde diesel motor als van TS. Ook wij rijden lange afstanden en eigenlijk heel erg rustig, de cc op 105 a 110km/h.
Nadat de motor wat meer ging verbruiken en onrustiger liep kreeg ik het advies om eens "door te rijden".
De vorige week het traject van 160 km met een 120 a 125 km/h gereden. Daarna was het verbruik echt minder, de motor draaide rustiger/stiller.
En pakte voor mijn gevoel ook sneller op. Tijdens die rit een km of 10 in de 5e gereden ipv de 6e versnelling. Dat was dus een stuk met een 3100 toeren ipv 2400.
De motor draaid nu dus zuiniger op de verbruiksmeter, praktijk moet het nog uitwijzen.
Bij citroen kan de dealer in de garage het schoonbranden van het roetfilter met de Lexia doen. Een gemanipuleerd regenereren zeg maar.
Dat kan de Volvodealer toch ook met hun uitleesapparatuur?

JHV 0

12 jaar

Klopt is ook al gedaan. Helpt niets. Trek de auto regelmatig goed door, tegen rood aan. Bij 26000toeren wordt je gek van het gestotter. Rij bijna nooit in 6.

Mijo 0

12 jaar

Eindeliijk de oplossing gevonden. Het bleek de de veer in het gasklephuis kapot was. Het huis is vervangen.
In dit geval kwam de volvo dealer met een goed advies. De garage waar ik m vandaan had was al een half jaar aan het zoeken.

Mijo 0

12 jaar

Bedankt voor de oplossing. Jammer dat die tip was kwam nadat er van alles zinloos vervangen is, daar zitten dure componenten tussen.

Wauter 0
badge

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V50 of stel zelf een nieuwe vraag.