Volvo S40: Tellers vallen weg

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

Beste allemaal,

Sinds enige tijd heb ik een vreemd probleem in een Volvo S40, wat zich uit in het volgende:
- Als ik richting aangeeft, vallen de kilometerteller en toerenteller even uit en komen vrijwel direct weer tot leven na de eerste keer knipperen. Ik kan vervolgens wel richting blijven aangeven en de wijzers gaan niet "stuiteren".
- Als ik het stadslicht aan zet, vallen alle tellers/wijzers naar 0, inclusief de temperatuur en de wijzer voor het brandstofniveau.

Het vreemde is echter:
- Als ik de waarschuwingslichten aan zet, gaan de wijzers niet uit, maar zie ik wel dat alle lampjes op het dashboard knipperen in het zelfde ritme (mits ze al aanstaan, zoals bijvoorbeeld het lampje dat aangeeft de remlichten het niet doen en het lichtje achter de knop van de waarschuwingslichten zelf).

Dit probleem is gaan spelen na het vervangen van koplampen (omgebouwd van H4 naar H7). Dit heb ik vervolgens terug gezet, maar het probleem was daarmee helaas niet opgelost. Het kan verband houden/de laatste druppel zijn, maar het kan ook toeval zijn.

Het lijkt me een massaprobleem, maar het heeft ergens ook iets weg van kortsluiting... Wie herkent dit probleem en wat is er aan te doen?

Alvast bedankt voor de hulp en ideeën!

pcpg.janssen

Geplaatst door pcpg.janssen (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo S40? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

Highway (140) PRO, 12 jaar geleden

accupoolklem controleren. Voel aan de klem of die niet warm/heet wordt.

pcpg.janssen (0), 12 jaar geleden

Zojuist gedaan na een stukje rijden: de -pool is redelijk koud, de +pool is warm, maar die zit aan de kant van de motor, dus dat lijkt me niet echt vreemd. De kabel op de +pool voelt ook goed warm. Wel mis ik bovenaan de kabel (bij de klem op de +pool) wat isolatie.

Er was geen speling te bemerken, draaien is bijna niet te doen zonder een flinke tang.

Highway (140) PRO, 12 jaar geleden

Geloof me maar, voor een paar euro heb je een nieuwe accupoolklem. De kans is groot dat je probleem is opgelost. Als de kabel en klem zo heet worden van je motor dan komt er wel erg veel hitte vandaan. Warm worden is weerstand, weerstand is slechte stroomloop. Zie het als een tuinslang als je er op gaat staan zal het water er slechter door lopen.

Mocht het geen verbetering hebben dan kost maar paar euro en dus geen man overboord, hoop ik.

pcpg.janssen (0), 12 jaar geleden

Dat is inderdaad geen man overboord; ik heb het geprobeerd en helaas weinig verbetering, hoewel ik nu bijvoorbeeld 2 keer richting aan kan geven naar 1 kant en de teller valt maar 1 keer weg. Dat kan toeval/geluk zijn en het is in ieder geval niet de verbetering waar ik naar zocht ;-)

Ik heb ook de lichtschakelaar vervangen, maar helaas was dit ook niet de oplossing. Ergens heb ik toch het gevoel dat het aan de koplampen ligt. Komende week maar eens aan de gang gaan met die xenon kit die ik besteld heb; misschien heb ik de koplampen toch niet correct bedraad en zit daar het probleem.

En mocht het er nog toe doen: de auto heeft een trekhaak.

Highway (140) PRO, 12 jaar geleden

is je stekker doos niet rot? bekijk die eens.

pcpg.janssen (0), 12 jaar geleden

Sorry, ben een redelijke beginner: wat bedoel je met de stekker doos?

Highway (140) PRO, 12 jaar geleden

stekkerdoos van de trekhaak.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S40 of stel zelf een nieuwe vraag.