Volvo V40: temperatuur loopt op bij hoge belasting

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 td

Met buitentemperaturen hoger dan 28C, loopt de motortemperatuur op bij het rijden in de bergen (een col nemen is onmogelijk), maar ook op de snelwegen en met name in het buitenland als de weg gedurende een lange tijd oploopt. Ik houd een hoog toerental, hier let ik extra op (3000-3500). Ik rijdt zonder aanhanger etc.
Ik kan niet europa in met deze wagen. In Nederland valt het probleem mee, alleen als ik heel snel rij (hoger dan 160).

Mijn garage heeft het volgende al gedaan:
De thermostaat is vervangen.
De radiator stroomt goed door.
Het gehele systeem is gereinigd met een reinigingsmiddel. Daarna op alleen water getest.
In stilstand daalt de temperatuur na 1 min veel toeren (ik neem dan aan dat de waterpomp goed werkt).
We hebben de radiator, oliekoeler en airco met perslucht schoongeblazen.
Temperatuur van de radiator is goed na inspanning, geleidelijk verdeelt en met de hand aan te raken.

Vorig jaar had ik in de bergen absoluut geen problemen. We weten niet meer waar te zoeken naar de oorzaak.

Onlangs is de distributieriem geknapt. Deze is onder garantie gerepareerd. Nieuwe kleppen koppakking, en allles wat daar bij komt. Kan dit zodanig zijn gebeurd dat er iets verkeerd is afgesteld waardoor de problemen ontstaan zoals die er nu zijn?

maarten1

Geplaatst door maarten1 (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo V40? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

paulmichiel (0) PRO, 17 jaar geleden

Radiator is inwenig vervuild hoogstwaarschijnlijk.

Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden

Als na een inspanning de radiator nog gewoon aan te raken is met de hand is dat niet goed.
Koelwater heeft normaal een temperatuur van 90 graden, dat kun je niet meer aanraken zonder een brandblaar.

Maximale temperatuur wat je nog met de hand aanraakt (even) is 50 a 60 graden.

Meet met een goede externe temperatuur meter het koelwater temperatuur in de radiator.
Aannemen dat de waterpomp werkt is dus niet goed, dop eraf en zien of er uit de bovenste aanvoerbuis genoeg doorstroming is.

Als de motor verder prima loopt is er niks met de distributie aan de hand.

Als inderdaad de radiator verder goed doorstroomt, ben ik meer aaan de richting van de waterpomp aan het denken, losse waaier, etc.

Succes Maarten,

Cor

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V40 of stel zelf een nieuwe vraag.