👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
Met buitentemperaturen hoger dan 28C, loopt de motortemperatuur op bij het rijden in de bergen (een col nemen is onmogelijk), maar ook op de snelwegen en met name in het buitenland als de weg gedurende een lange tijd oploopt. Ik houd een hoog toerental, hier let ik extra op (3000-3500). Ik rijdt zonder aanhanger etc.
Ik kan niet europa in met deze wagen. In Nederland valt het probleem mee, alleen als ik heel snel rij (hoger dan 160).
Mijn garage heeft het volgende al gedaan:
De thermostaat is vervangen.
De radiator stroomt goed door.
Het gehele systeem is gereinigd met een reinigingsmiddel. Daarna op alleen water getest.
In stilstand daalt de temperatuur na 1 min veel toeren (ik neem dan aan dat de waterpomp goed werkt).
We hebben de radiator, oliekoeler en airco met perslucht schoongeblazen.
Temperatuur van de radiator is goed na inspanning, geleidelijk verdeelt en met de hand aan te raken.
Vorig jaar had ik in de bergen absoluut geen problemen. We weten niet meer waar te zoeken naar de oorzaak.
Onlangs is de distributieriem geknapt. Deze is onder garantie gerepareerd. Nieuwe kleppen koppakking, en allles wat daar bij komt. Kan dit zodanig zijn gebeurd dat er iets verkeerd is afgesteld waardoor de problemen ontstaan zoals die er nu zijn?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Radiator is inwenig vervuild hoogstwaarschijnlijk.
Als na een inspanning de radiator nog gewoon aan te raken is met de hand is dat niet goed.
Koelwater heeft normaal een temperatuur van 90 graden, dat kun je niet meer aanraken zonder een brandblaar.
Maximale temperatuur wat je nog met de hand aanraakt (even) is 50 a 60 graden.
Meet met een goede externe temperatuur meter het koelwater temperatuur in de radiator.
Aannemen dat de waterpomp werkt is dus niet goed, dop eraf en zien of er uit de bovenste aanvoerbuis genoeg doorstroming is.
Als de motor verder prima loopt is er niks met de distributie aan de hand.
Als inderdaad de radiator verder goed doorstroomt, ben ik meer aaan de richting van de waterpomp aan het denken, losse waaier, etc.
Succes Maarten,
Cor
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V40 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar