Sinds kort ben ik de trotse bezitter van een t4 s40 met 155.00km uit eind 97.
Na een week gereden te hebben, heb ik hem bij de kwik fit onder de brug bekeken en zag dat er olie aan het blok zit. Er vallen geen druppels, want op de parkeerplaats zie ik geen olieplekken.
Bij controle van het oliepeil bleek dat er teveel olie in zit. Hij heeft een week geleden een beurt gehad van de handelaar waar ik hem heb gekocht. (geen garantie)
Kan het zijn dat het blok de olie er zelf uit gooit en zodoende tegen het blok aanstroomt?
Ik ben wel geschrokken want het is verder een auto met alle en werkelijk alle papieren van onderhoud erbij en niks duidt op abnormaal rijgedrag. Hij heeft wel een trekhaak en de versnellingsbak gaat soms moeilijk in zijn een en achteruit.
Groeten O Bom
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
het kan zijn dat het blok de olie eruit gooit door de carterdruk via de olievuldop,moet je daar ook wat olie kunnen zien, het kan ook zijn via de keerring bij de nokkenas(bij distributieriem) als het niet veel te veel olie was kan het allemaal wel meevallen ze kunnen met vullen vd olie ook wel wat gemorst hebben waardoor het een beetje langs het blok loopt, het kan wel een tijdje duren voordat die olie helemaal van het blok af is als je het niet weghaald.
zoals ik begrijp heb je verder geen klachten ,hij rijd goed en temp etc blijft mooi hangen en loopt niet onregelmatig en geen troep in je koelvloeistof tank?
dan denk ik dat er verder niets aan de hand is.
gewoon even in de gaten houden
o ja ,
en dat vd versnellings bak , moet je de busjes even vervangen vd verbinding vd schakelstang (auto even opkrikken)
ong 15 min werk en kost zowat niks en zal het waarschijnlijk beter zijn.
19 jaar
Hij heeft 2 dgn stil gestaan en geen druppel olie op grond (droog, geen regen 2 dgn). Geen witte mayo aan vuldop en geen rariteieten verder.
Oliedop is schoon, dus misschien olie via keerring(?)bij nokkenas eruit. Ik krijg weer vertrouwen. Dank je.
Ik laat in ieder geval de olie even vervangen of eruit lopen.
Verder bedankt voor die versnellingsbaktip, ga er achteraan.
Nogmaals bedankt.
19 jaar
maar nogmaals het kan heel goed zijn dat er gewoon wat gemorst is bij het vullen vd olie en dat weglekt langs het blok , gewoon even schoonmaken en dan eens weer kijken , maar olie kruipt overal tussen dus kan het wel even duren voordat het helemaal weg is.
succes ermee
19 jaar
hallo,
de T4 heeft een M56 transmissie en wordt geschakeld met kabels.
Slecht schakelen in de eerste en de achteruit kan duiden op een niet goed vrij komende koppeling.
De achteruit kraakt niet omdat deze in de M56 ook gesynchroniseerd is net zoals in de "vooruit" versnellingen.
Succes,
Thieu.
19 jaar
OKEE, ondertussen olie laten aftappen en het bleek vlgs de monteur wel mee te vallen, 1-2 ltr eruit gehaald, nu zit ie net onder het maximum peil.
Terwijl hij aan het aftappen was heb ik even gekeken waar de olie lijkt te beginnen. Bij de turbo! De turbo lijkt van de buitenkant uit 2 "kamers" te bestaan, aan de linker zijde lijkt er wat olie te zitten.
Ideeen iemand?
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S40 of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar