Met de warme periodes stijgt de temperatuur van de koelvloeistofmeter tot rood vanaf 140 km/uur.Als ik van snelheid daal tot 100 per uur komt de wijzer op de normale stand terecht.De garagist heeft een nieuwe thermostaat en een nieuwe sensor(voeler) geplaatst, maar probleem blijft zich nog altijd voortdoen. Vloeisof is veranderd, er lekt geen water, pomp werkt.Wat kande oorzaak zijn? Verstopping radiator? Olie? Normaal gebruik ik semi synth black gold, maar onlangs is er een goedkope olie in gedaan. Kan dat de oorzaak zijn. Ik vertrek binnen 3 weken naar het oosten, dus het gaat daar heet worden. Is het soms mogelijk om de thermostaat af te halen tijdens de zomer? Kan dat enige gevaren teweeg brengen bij een hoge snelheid? (160per uur)? Graag een reactie.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Zonder thermostaat rijden kan, maar het zal je probleem niet oplossen. Zou eerder proberen om de radiator eens door te spoelen, want die raken nog wel eens verstopt.
Verder is dit volgens mij een turbo motor en het niet verstandig om daar zomaar goedkope olie in te gooien.
Zou deze olie z.s.m. vervangen door de voorgeschreven olie soort!!
De kosten voor deze olie vallen in het niet bij de kosten die je gaat maken als je je turbo in de soep draait.
olie verversen en radiator doorspoelen ga ik zeker zaterdag doen.
verwarming aanzetten of zonder thermostaat rijden, geven zij allebei hetzelfe effect?
19 jaar
De thermostaat bepaalt of het koelwater via de radiator loopt of alleen rond het motorblok circuleert, door de verwarming aan zetten ontrek je nog extra warmte aan je verwarmingsradiator, dus het helpt zeker extra. Maar zelf wordt je daar met warm weer niet zo vrolijk van!! Ik heb een tijdje in een oude Alfa gereden, dus ik weet hoe het voelt!
19 jaar
rijden zonder thermostaat zal toch "tijdelijk" het probleem oplossen.niet?ipv de verwarming aan te zetten.
19 jaar
Rijden zonder thermostaat raad ik je ten zeerste af ,daardoor kun je motorschade krijgen.
Doordat de waterpomp een over capaciteit heeft gaat de koelvloeistof veel te snel circuleren.
De cilinder gelegen het verst van de waterpomp krijgt dan veel te kort koeling met alle gevoelen van dien.
Hans
kan de kulas de oorzaak zijn?maar bij stationair draaien heb ik nooit problemen. alleen bij snelheid met warme periodes.
19 jaar
Wat is kulas?
Het kan ook zijn dat de radiateur verstopt zit.
Hans
Als je radiateur verstopt is gaat ie niet ineens koelwater doorlaten omdat de thermostaat er niet is, ik begrijp niet hoe dat (tijdelijk) het probleem op zou lossen?
De snelste manier om te checken of je radiateur doorstroomt is om even te voelen of de retourslang een beetje vlot warm wordt.
Ben overigens ook heel benieuwd wat een kulas is?
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S40 of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar