Volvo : tikkend geluid bij starten koude motor,en koelvloeistof verl

hoi,
Mijn auto is als ie koud is moeilijk aan te krijgen,hij pruttelt dan,ik rijd zelf lpg3 km stand 257000 km.ook tikt ie sinds een week bij het motorblok,vandaag in de file gestaan en aan de kook gekomen,de temparatuurmeter geeft gewoon goed aan,heb al de sensor etc laten vervangen maar heeft dus geen nut gehad!ook ben ik vaak van de koelvloeistof af!zie nergens lekkage heb ook pas geleden een complete koprevisie gehad.ik kom er dus niet uit!het tikken is wel erg vervelend de motor is een 1.8 16v

hoop op deze manier een passend antwoord te vinden,

met vriendelijke dank voor het lezen van dit probleem en hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

de dealer wil het wel nakijken maar weet het ook niet zo!dus ben al snel een aantal honderd euro kwijt alleen voor het kijken.

paul

paul8603

Geplaatst door paul8603 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo Overig? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Volvo-Specialist (0) PRO, 18 jaar geleden

Is de motor gaan koken en gaf de temp.meter TOCH goed aan?
Waaraan heb je gemerkt dat hij ging koken?
Draaide de koelvin toen hij ging koken?
Als je nu de auto stilzet en de motor langere tijd laat draaien gaat dan de koelvin draaien of gaat de motor dan koken?
HEEL BELANGRIJK !! Tot hoever is de koelvloeistof vorstbeveiligd (ivm hoger kookpunt en ander "kookgedrag"), en is de dop van het KV-reservoir dicht (tot 1,5 bar, ivm hoger kookpunt).
Onregelmatig koelvloeistofverlies (niet het eruit gekookte) KAN veroorzaakt worden door een waterpomp die SOMS lekt.
Tikkend geluid: Zit er nog wel olie in ???

volvoxc90 (0) PRO, 18 jaar geleden

Ja juist, zit er wel olie in of heb je ooit eens met te weining olie gereden zodat nu b.v. klepstoters slecht zijn.

Het slechte starten kan een gasinjector zijn die lekt.
spruitstuk loopt dan vol met gas en samen met de benzine erg rijk en dus slecht starten.

maas6811 (0), 18 jaar geleden

Hallo Paul,
da's een moeilijk geval.
idd, check de olie kwaliteit ook effe, 10W40 is volgens mij aan te bevelen. Wie heeft de koprevisie uitgevoerd? Is de juiste koppakking gebruikt? Heb ooit meegemaakt dat een achtergbleven nietje in de pakking ontzettend veel kabaal maakte!!
Staat de nokkenas timing correct?

Succes,
Thieu

paul8603 (0), 18 jaar geleden

hallo mensen,sorry dat ik zo laat nog reageer maar ik kreeg dus geen enkel mailtje van jullie naar mijn mailbox gestuurd(wel aangegeven)
1)de olie zit er in,ook niet met te weinig olie gereden!
2)koelovloeistof(dop)is vernieuwd,maar heb op jullie aanraden gekeken,en zag tot mijn verbijstering dat er dus wel koelvloeistof lang liep!
3)het is ook erg raar dat ik dus bij het starten dat ie net op drie cilinders loopt(doet ie niet!)na een minuut of zo als ik geluk hebt en hij loopt weer normaal.loopt ie pefect!MAAR!als ie niet erg goed loopt ook al is ie warm,dan zet ik hem heel soms even op benzine.na een minutt overschakelen en hij loopt weer goed!
4)heb gekeken waar het tikken vandaan komt en hoorde dat het kwam van de stuurbekrachtigingpomp!heb dat ook gedaan met de vinger erop,en voelde hem tikken!
5)tja mijn conclusie is:toch maar op zoek te gaan naar een andere wagen met minder km!zat te kijken naar een c5 linge prestige sedan met 130000km op de teller.2002-07.weet iemand hoe zo,n auto is?het is een 1.8 16v

groeten paul.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo Overig of stel zelf een nieuwe vraag.