close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volvo 850: Trillen bij optrekken eerste versnelling

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.5 10v B5252

Volvo stationwagon 310,000 KM. Bij aankoop van de auto liet de huidige eigenaar mij bewijs zien dat de koppeling vervangen was ongeveer 8 maanden eerder, maar bij optrekken in de eerste versnelling voelde ik een licht getril. Verder was er niets te merken. Nu heb ik inmiddels een paar keer gehad dat het voelde alsof de versnellingsbak even slipt, meestal in de tweede versnelling, maar niet uitsluitend en ook voor maar heel even. Nu trilt de auto iets erger in de eerste versnelling en ook licht in de tweede. Mijn eerste gedachte was een defecte druk cylinder, maar ik vroeg me af, zou het ook aan het vliegwiel kunnen liggen? Als ik erg traag de koppeling los laat en veel laat slippen dan kan ik het wel voor elkaar krijgen dat die niet trilt, maar dan niet makkelijk.
Bij het vervangen van de koppeling vermoed ik dat alleen de koppelingsplaat werd vervangen, niet de drukplaat en het vliegwiel was hoog waarschijnlijk ook niet afgedraaid. Dit kan ik niet met zekerheid zeggen en valt ook niet gemakkelijk te achterhalen tenzij ik de vorige eigenaar opbel en vraag bij welk bedrijf de werkzaamheden plaats hebben gevonden. De auto trilt ook op de snelweg, ik vermoed dat dit aan het balanceren van de banden ligt.

Nog iets, als de auto op tempuratuur is en ik moet bijvoorbeeld wachten bij een traag stoplicht, bij optrekken komt er vrij veel rook uit de uitlaat voor een paar seconden. Verder rookt de auto niet tenminste niet te zien in mijn spiegels en gebruikt erg weinig olie. Ik heb de auto nu ongeweer 10,000KM gereden en meerdere autos mee gesleept met ambulance en heb een keer moeten bijvullen, 1 liter was voldoende. De auto loopt ook warmer dan mijn vorige 850, maar ik weet dat de thermostaat niet optimaal werkt.

Verder rijdt de auto prima, maar ik merk wel dat die minder kracht heeft dan andere tien kleppers waar ik in heb gereden. Als de luchtmassameter niet 100% is, zou dat te zien zijn bij het uitlezen?

Wat denken jullie? Alvast bedankt.

Geplaatst door

MWMautos (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Geen reactie. Jammer. Ik zal dan uitleggen waar ik ga beginnen dan en misschien geeft iemand daarna hun mening.

Met het getril bij optrekken, omdat het makkelijk is dacht ik zelf eerst de druk cylinder te vervangen. Maar ik twijfel of dat het probleem is. Het trilt/schudt ook licht als ik bijvoorbeeld terug schakel naar twee. Volgens mij zoek ik een vliegwiel die misschien een beetje kromgetrokken is? Ik denk dat de aandrijfassen uitgesloten kunnen worden omdat de auto niet altijd trilt, tenzij ik tussen de 80-100 rijdt, dan weer tussen 110-120. Bij indrukken van de koppeling op de snelweg blijft de auto net zo trillen, vandaar dat ik vermoed balanceren van de banden. Maar? Andere mogelijkheden?

Met het roken na een tijdje stationair lopen dacht ik eerst aan goedkope olie. De vorige eigenaar was niet het type om dure olie te gebruiken, maar had wel recent de olie vervangen. Tweede gedachte was misschien omdat de thermostaat niet 100% is, loopt de auto iets warmer dan ideaal en daardoor ivm met 300+ km dat er toch een beetje olie door de zuigerveren komt? Of thermostaat in combinatie met goedkope olie? Ik weet het niet maar ik weet wel dat ik het vervelend vind om mensen achter mij bij een stoplicht een wolk rook te laten inademen.

Verder, ivm minder trekkracht,(ook niet altijd) dacht ik aan de luchtmassameter, weer, omdat dit makkelijk te vervangen is...maar, omdat de auto rookt zo met optrekken dacht ik ook mogelijk dat de zuigerveren toch aan vervanging toe zijn en daardoor compressie verliest? Dat zou dan andere klachten moeten geven, zoals veel rook bij hard optrekken, wat niet het geval is.

MWMautos 0

13 jaar

Ik ben geen Volvoman maar, Ik denk dat de aandrijfas naar de achtersd de trilling kan veroorzaken. Misschien een defecte koppeling in die as.

850 heeft altijd voorwiel aandrijving.

In ieder geval bedankt. :)

MWMautos 0

13 jaar

Een defecte luchtmassameter vind je terug in de foutcodes. Ik zou beginnen om alle foutcodes te resetten en dan na het rijden nog eens uitlezen. Daarnaast zou je een compressiemeting en lektest kunnen doen om wat meer te weten over slijtage van de motor en of cilinderkop.
Deze auto's kunnen hoge kilometerstanden goed aan, maar wel als er het juiste onderhoud is geweest. Succes.

mauri edlund 0
badge

13 jaar

Goed idee om eerst te reseten en dan testen. Zal ik doen. Wat denk je van het getril bij optrekken? Het trilt/schut alleen tot dat ik de koppeling volledig los laat, dus denk ik sterk dat het iets met de koppeling te maken heeft...denk je dat de druk cylinder een mogelijkheid zou kunnen zijn?

Bedankt Mauri

MWMautos 0

13 jaar

Ik denk eerder aan wat lekkende olie op je koppelingsplaat en vliegwiel.Bij deze autos gaat de krukaskeerring graag lekken bij deze kilometers.Ik denk bij dit euvel nooit aan de koppelingscilinder.Succes!

bieuwke 0
badge

13 jaar

Hmmm....krukaskeering had ik niet aan gedacht...maar dan zou dat betekenen dat die wat vaker zou slippen en niet schudden, of heb ik dat verkeerd? Ik zie niet hoe olie op het vliegwiel/koppelingsplaat een geschud zou kunnen veroorzaken...tenzij het maar een erg kleine plek was, maar dat zou dan ook op een gegeven moment minder moeten worden, of tenminste zou er verandering moeten zijn met hoe die optrekt...dat is bij deze niet het geval. Het is iedere keer precies hetzelfde...Maar ik ben geen pro, vandaar dat ik op dit forum zit. :)

Denk je nog steeds dat de krukaskeering een mogelijkheid zou kunnen zijn? Een kromgetrokken vliegwiel speelt niet in je gedachten, of zou dat een constant getril/schud veroorzaken? Is er een gemakkelijke manier om te achterhalen of the krukaskeering lekt?

Bedankt!

MWMautos 0

13 jaar

Ik vind het wel leuk dat je allerlei redeneringen aanvoert waarom je denkt dat het niet door olielekkage wordt veroorzaakt,maar je zegt zelf dat je geen pro bent,en ik heb toevallig 36 jaar ervaring.Verder weet ik van mijn collega die veel Volvos in onderhoud heeft dat dit een nogal veel voorkomend probleem is.Overigens heb ik zeker niet alle wijsheid in pacht,maar ik probeer alleen te helpen.Als je aan de onderzijde op de naad tussen motor en bak kijkt zie je wel of er oliedruppels aan hangen.Succes!

bieuwke 0
badge

13 jaar

Ik twijfel niet dat je probeert te helpen en dat waardeer ik zeker. Ik zocht (hopelijk) een uitleg voor hoe olie, wat smeert, een schokkend/schuddend getril kon geven bij het los laten van de koppeling in plaats ervan dat het slipt. Het is voor mij niet logisch, maar ik zeg niet dat het onmogelijk is.

Ik ben professioneel autoschadehersteller, voornamelijk doe ik aan old timer restauratie. Geschoold in America, met 14 jaar ervaring binnen mijn vak. Ik woon nu 7 jaar in nederland. Verstand van auto's heb ik wel. Ik ben niet bang om alle werkzaamheden zelf uit te voeren, als ik weet wat er aan de hand is kan ik prima alles repareren. Maar diagnoses stellen van bepaalde problemen schiet ik idd soms te kort. Enige reden waarom ik hier als "particulier" ben ingeschreven is omdat ik niet in het bezit ben van bepaalde apparatuur die worden vereist om je als professioneel aan te kunnen melden, voornamelijk uitleescomputers. Ik heb wel mijn eigen bedrijf, voor lassen/voorbewerken/richten/spuiten van autos. Tevens ook begonnen met uitdeuken zonder spuiten, waar ik ook geen ster ik ben.

Ik zet em op de brug en kijk wel of ik wat lekkage zie. Toen ik de auto kocht en op de brug had gezet zag ik niets, maar ik kijk wel weer.

Hartstikke bedankt voor je tijd, het was niet mijn intentie om eigenwijs te zijn. Ik hoop dat je nog de tijd ervoor wil nemen om advies/uitleg te geven.

MWMautos 0

13 jaar

Ik blijf meedenken!Mijn volvocollega komt de 15 terug van vakantie,dan zal ik hem ook even om advies vragen!

bieuwke 0
badge

13 jaar

Ik heb net met het bedrijf gebeld die de koppeling had vervangen. De koppelingsplaat en drukgroep waren wel allebei vervangen. Niets was met het vliegwiel gedaan, en ze waren ook eerlijk genoeg om te zeggen dat ze ook niet hadden gecontroleerd of die krom was. Zijn eerste gedachte was misschien dat de koppelings plaat verkeerd werd ingeslepen ivm met de mogelijke rijstijl van de vorige eigenaar.

[EDIT] Bedankt voor de moeite bieuwke!

MWMautos 0

13 jaar

mijn vader ook dit probleem
wij hebben selentblokken vernieuwd en probleem was op gelost.
miss kan u deze eens gewoon konrolleren of die stuk zijn
mvg

robby1980 0

13 jaar

Selentblokken? Ik weet niet wat dat zijn...google weet het ook niet. Selen blok kent google wel, geeft aan iets met de stabilisatiestangen te maken te hebben? Maar is ook onduidelijk. Weet je misschien hoe dat in het engels heet?

MWMautos 0

13 jaar

Trouwens, de garage heeft mij ook verteld dat ze 5w40 vol synthetisch hebben gebruikt. Ze konden/wilde niet zeggen van welk merk. 850 heeft sowieso 10w40 nodig. Ik gebruik persoonlijk castrol semi-synthetisch. Ik ga de olie ook gelijk vervangen, even kijken of ik dan van mijn rook probleem af ben.

MWMautos 0

13 jaar

Dag bieuwke,

Had je toevallig overlegt met je collega?

Groet, Martin

MWMautos 0

13 jaar

Ik ga hem morgenvroeg even bellen,ik wilde hem op zijn eerste werkdag na de vakantie nog even met rust laten.

bieuwke 0
badge

13 jaar

Volledig begrepen.

Voor de eerste keer vandaag bij het loslaten van de koppeling in de tweede en derde versnelling was er een ander soort geschud/getril, veel sneller. Gebeurde twee keer en dan was het weer over. Om te vergelijken, zeg maar een beetje zoals het verschil tussen het geluid van een helicopter en een vliegtuig. Het optrekken geeft de 'helicopter' geschud, een vrij traag getril. Voorheen was het altijd hetzelfde getril bij het loslaten, maar vandaag was het getril een stuk sneller. Ik vermoed dat het vrij snel erger gaat worden. Ik laat de auto nu geparkeerd staan om te voorkomen dat ik ergens stil kom te staan, alhoewel ben ik daar echt bang voor, maar omdat ik niet weet wat het is... en ook om te voorkomen andere onderdelen te beschadigen, voornamelijk de verwoesting van mijn lagers, wat al mogelijk het geval is... het getril is best wel heftig bij optrekken. Ergert de stront uit me...haha

Ik heb hem nog niet op de brug gehad omdat die nog bezet is met een klant zijn auto. Die is bijna klaar om in de primer te zetten, dus morgen of over morgen ga ik even kijken van onder.

Weer bedankt!

MWMautos 0

13 jaar

Vanochtend mijn volvocollega gebeld.Een probleem wat volgens hem weinig voorkomt.Hij denkt vliegwiel of koppeling zelf.Dat laatste is niet waarschijnlijk aangezien hij vrij nieuw is.Hij zei dat als de keerring lekt de olie aan de achterzijde van het vliegwiel naar beneden loopt,dus er komt dan geen olie op je koppeling.Succes!

bieuwke 0
badge

13 jaar

Bedankt voor de moeite bieuwke...was ik al bang voor. Had gehoopt op een eenvoudigere oplossing, maar goed... Ik ga kijken of ik het vliegwiel kan laten afdraaien of dat ik gewoon een nieuwe erop zet. Ik heb nog een paar autos die eerst gespoten moeten voordat ik mijn eigen auto in handen kan nemen, maar ik laat het weten als het zo ver is.

Trouwens, weet jij wat selentblokken zijn?

MWMautos 0

13 jaar

Ik denk dat ie bedoelt silentblocs.Ik denk dat dat de rubbers in de onderste draagarm zijn waarmee de draagarm op zijn plaats wordt gehouden tijdens acceleren en tijdens het remmen.Succes.

bieuwke 0
badge

13 jaar

Even druk geweest, geen tijd voor de 850 gehad. Staat nu op de brug, stuurstangen(uiterste) zijn er aan toe. Geen olie lekkage, helemaal droog behalve dus de onderste buis van de radiateur, die lekt een beetje toevallig. Dat is iets nieuws want ik heb nog nooit de koelvloeistof moeten bijvullen. Maargoed, stuurstangen vervangen, getril is gigantisch verholpen. Het is niet 100% weg, ik voel toch wel iets in het vliegwiel, maargoed, zo kan ik ermee leven totdat die een nieuwe koppelings plaat vereist.

Bedankt iedereen voor het meedenken. Toch uiteindelijk een simpele oplossing geweest.

Groet,
Martin

MWMautos 0

13 jaar

[quote=MWMautos]zo kan ik ermee leven totdat die een nieuwe koppelings plaat vereist.[/quote]
En met een nette rijstijl kan dat wel 400.000 a 500.000 km zijn.....

Want een koppeling die binnen 200.000 km versleten is dat is toch wel HEEL snel !!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 850 of stel zelf een nieuwe vraag.