Km stand is 129000. Als je tussen de 85 en 140 km/h rijdt, voel je een resonantie,lichte trilling in de gehele auto.
Je voelt het vooral in de bodem van de auto en soms ook in het gaspedaal.Bij stationair draaien voel je ook een trilling, maar deze is iets grover dan bij hogere snelheden.Stuur trilt niet overdreven.
Tijdens het rijden met hogere snelheden geeft het een gevoel of je voet 'slaapt'.
Medepassagiers voelen het ook.(je schudt tot in je onderbuik).Laatst reden we over een stuk snelweg waar de oneffenheden in het wegdek heel erg voelbaar waren in de auto.We rijden geregeld over deze snelweg met een andere auto en dan voel je die oneffenheden niet.Het viel ons echt op dat deze auto dat heel erg deed.
Dit is mijn tweede V70 en de eerste V70 (2001) had exact hetzelfde probleem.
Ik lees hier over meer V70's met dit probleem.Maar heb nog niet gelezen over een oplossing.
Wel vermoedens (motorsteun, subframerubbers)
Deze V70 (2003) heeft trouwens niet die 'fijne' Magnetti Marelli gas regelklep.( in deze zit een japanse regelklep).Die zat in mijn eerdere V70 wel en daar werd toen ook de schuld gegeven aan deze klep wbt het trillen en resoneren.
Ik heb trouwens al nieuwe Michelin banden laten monteren (had ik bij die andere toen ook gedaan op aanraden van garage), maar dit helpt niets.Ook heb ik de lmm gereinigd en de gasregelklep gereinigd.Ook al injectiecleaner toegevoegd.
Moet ik van deze V70 nu ook al weer afscheid nemen, want deze trilling is niet echt heel plezierig.
Auto is trouwens geheel dealer onderhouden.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Rob, is die trilling er ook als je stil staat en de motor zo'n 3000 toeren laat draaien?Nee? Als je tijdens het rijden het gas los laat ,is het trillen dan weg? De loopbanen van de binnenaandrijfkoppelingen slijten vaak te snel uit. Bij de linker as en/of de bus vervangen die in de bak zit. Je kan die slijtage als monteur voelen. Succes.
Punt ,bedankt voor je antwoord.
De auto trilt niet bij stilstand en je laat de motor 3000 rpm draaien.
Als tijdens het rijden de trilling optreedt en je laat het gas los, wordt de trilling minder maar is niet weg.
Tot je weer onder de 80 km/h komt, dan is de trilling weg.
Jij denkt dus dat de aandrijfas bij een bepaald aantal omwentelingen gaan trillen?
Ben jij dit probleem eerder tegen gekomen en was dit dan de oplossing?Ik bedoel dan die bus die uitslijt aan de bak kant? Zijn dit hoge reparatie kosten?Anders laat ik het zo wie zo maken.En dan hopen dat het helpt.
Ik zat zelf nu te denken aan de achterste stabilisator stangen.
14 jaar
De consructie voorzijde is gelijk als bij het franse merk en die doen niet anders dan die bus in de bak wisselen ,want alleen de as wisselen helpt niet . Bij andere merken komt het ook voor maar bij de 2 ton. Vraag bij je dealer wat zoiets kost.Groeten..
Punt,
ik heb net nog eens een hele grondige testtrit gemaakt.
Als de auto stil staat en je laat hem 3000rpm maken dan voel je wel een trilling maar je moet er wel je best voor doen.
Ik reed in zijn twee en gaf gas en dan voel je de trilling.Bij gas los laten voel je het bijna niet meer.
Geef ik weer gas dan komt het gelijk terug.
Mijn inziens kan ik dus de hele ophanging uitsluiten.
Behalve de ophanging van de motor zelf (motorsteunen).
Zou het dan toch in de motorsteunen zitten?Ook omdat bij stilstand en gasgeven wel een hele lichte trilling optreed in het gaspedaal.De aandrijfas en bus kan het dus ook niet zijn.
Eerst dacht ik dat het alleen bij hogere snelheden optrad, maar ik dacht dit ten onrechte omdat je bij constante snelheid op een mooie gladde snelweg geen bijgeluiden en trillingen hebt.
Als je bijvoorbeeld in zijn twee optrekt dan treden er natuurlijk veel bijgeluiden en trillingen op en is het moeilijker te voelen.
Maar ik heb zonet mijzelf geconcentreerd op de trilling in mijn gaspedaal en de bodem van de auto.
Dit is gewoon moeilijker als je aan het accelereren bent.Maar ik weet nu dus zeker dat de trilling altijd aanwezig is.En dit verergert bij gasgeven(belasting).
14 jaar
Rob die rubbers veroorzaken zelf geen trilling die zitten er om ze te dempen. Die tripoide koppeling geeft de aandrijfas een op en neer gaande beweging .Hoe groter de hoek met de bak hoe sterker de beweging. Krik de wagen eens op en kijk. Deze beweging laat het blok trillen. Bij het slijten van de loopbanen in die bussen moeten de kogelrollen ook nog heuvel op en af. Neem de aftapstop uit de bak om te zien hoveel slijpsel er aan zit . Groetjes.
Update:
ik ben er nu achter dat de auto erg gaat trillen vanaf 2800rpm, in alle versnellingen.
Als je dan tijdens optrekken je voet licht op het koppelingspedaal duwt, dan voel je de trillingen heel erg in je voet.
Ik denk dan ook dat het vliegwiel kapot is of er zit een onbalans in.
Ik heb ontdekt dat meerdere v70's hier last van hebben.Het is een ondeugdelijk onderdeel dat heel frequent kapot schijnt te gaan.
En het ergste is dat het een hels karwei ( lees duur), om te repareren.En het beste is dan om ook gelijk je hele koppeling te vervangen.
Ik schat een schadepost van 1200 euro.
14 jaar
We kunnen van hieruit niet voelen hoe fijn die trilling is ,laat het door een deskundige beoordelen. Groeten.
Nieuwe bougies hebben vooralsnog het probleem opgelost.
14 jaar
Heeft de auto een automaatbak?
Rob we gingen er wel vanuit dat zo'n Volvo wel z'n normale onderhoud krijgt en niet last heeft van een overslaande bougie. Het vermogen neemt dan ook af maar daar hoorde we niets over. Groeten. Jan.
De auto is handgeschakeld.
En aan punt: de auto heeft zijn reguliere onderhoud bij de dealer gehad, de bougies zaten er 13.000km in.
Er zaten originele volvo bougies met 3 elektroden in.
Ik heb ze vervangen voor NGK bougies met 1 elektrode.Hierna liep de auto perfect.
Ook bleef de vacuumklep van de aanzuiglucht (warme/koude lucht) een kein beetje open staan.
Klepsteel wat verbogen en WD40 eraan.
Sindsdien loopt de auto als een zonnetje.
14 jaar
Rob, leuk dat je even aan mij dacht. Overslag van spanning kan ook heel goed buitenom maar als dit zo is is de dop van die bougie ook aangetast ,dus komt dit binnenkort weer terug. Groetjes.
Sorry dat ik niet eerder een antwoord gaf maar ik heb op 3 April geen mailtje gehad van problemcar die mij dan attendeert dat er iemand op mijn topic gereageed had.Nu kreeg ik dat wel weer.
Vandaar dat mijn antwoord vorige keer wat langer op zich liet wachten.Ik keek bij toeval vandaag op mijn topic en zag dat ik op 3April 2 reacties had gehad.
De bougies die uit de auto kwamen hadden wel een hele korte stift (elektrode) in het midden, die zat gelijk met het porselein, net of die afgesleten was.Je zag ook dat het porselein wat zwart was op de drie plaatsen waar hij vonkt.Maar dit hadden alle 5 de bougies.De bovenkant van de bougies zag er goed uit. En zoals ik al antwoordde zaten er originele Volvo bougies in. Bij het verwijderen van de bobines voelde ik ook niet of er 1 toevallig wat losser zat, wat wel de klachten had kunnen verklaren.
Maar tot nu toe loopt de auto nog steeds goed. Laten we hopen dat dit zo blijft.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V70 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar