sinds een week heeft mijn phase II 115PK diesel last van lekkage van uitlaatgas onder de motorkap. Ook zit er olie (het lijkt olie omdat het zwart is, maar dat kan ook vuiligheid zijn) vlak naast het reservoir van de remolie en op het onderdeel wat boven de turbo zit. Ik dacht eerst dat de turbo kapot was, maar dat verkaart niet dat er olie bovenop de motor zit.
Ook maakt de motor het geluid van een lekke uitlaat. In de auto is het geluid erger dan buiten. Ik kan nergens een lekkage van het uitlaatsysteem ontdekken, maar wel ruiken zodra de motorkap opengaat.
Het vermogen is ook sterk afgenomen, ik kan er nog mee rijden, maar de auto rijdt nu net als de 1.2 corsa van mijn vrouw.....
Misschien toch de turbo?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Kijk maar eens goed naar de aansluitingen van de EGR klep.
dat onderdeel boven de turbo is idd de egr klep (lang leve VADIS!) ik stam nog uit de tijd zonder alle peospas aan motoren, dus kon het even niet benoemen.
De olielekkage is geconcentreed op deze klep, en gelet het doel van deze klep zal het uitlaatgas dat ontsnapt zich hebben gemengd met "schone" lucht waardoor lekkage waarschijnlijk niet visueel waarneembaar is, of heb ik het nu fout???
Ga de aansluitingen controleren alvast.
15 jaar
Er is een schrijven van Volvo geweest dat de pasbus van de EGR klep op het uitlaatspruitstuk los kan gaan zitten. Ze schrijven dat je dan een nieuw spruitstuk moet monteren. Een goed revisiebedrijf kan de bus echter wel weer vastkrijgen.
klinkt duur
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V40 of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar