Volvo S40: Uitlaatgas storing ECM 0044-0045

Bouwjaar: 2001, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.8

Hoi Allemaal,

Zojuist ging het uitlaatgas storings lampje branden en de motor begon te schudden en te haperen op benzine. 250.000km van begin op gas.
Zeer netjes mee gereden dealeronderhouden tot 233.000.
Schakel ik over naar gas rijd de auto (tot nu toe) storingsvrij. Schakel ik naar benzine onder het rijden dan schud het blok maar ik haal
nog wel de 100kmh en harder, zij het met gevoel in de rechtervoet. Een bevriende techneut met een laptop en diagnose apparatuur meldde
mij dat er code ECM 0044 ECM 0045 engine misfire is opgeslagen.

Als de motor warm is, en de auto binnen 10 seconden naar gas overschakeld, heb ik kans dat het uitlaatgassysteem storingslampje niet activeert,
ondanks dat de motor op benzine startte, en met schudden.

Kortom, op gas rijd ie als een zonnetje, en op benzine niet. Ik ben niet al te technisch, maar mijn gevoel zegt me dat het dan niet de bougies of de kabels kunnen zijn.Wordt gas anders ontstoken of loopt dat via een andere computer

Tips zijn welkom, op dit forum zie ik vooral dat gas niet werkt, en de symptomen lijken wel hetzelfde, maar kan het niet rijmen met goed op gas.

S40<2001<1.8

Volvo2010

Geplaatst door Volvo2010 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo S40? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Klinkt als een niet goed werkende benzine-injector. In ieder geval uitval van 1 cylinder op benzine.
Beste is denk ik om de injectors met rail te demonteren, teiltje eronder en dan starten om het sproeipatroon te bekijken.

Volvo2010 (0), 13 jaar geleden

Dank voor de tip, en ook nog zo snel. Wordt bijzonder gewaardeerd !
Op dit forum verder gelezen over benzine injectoren, nooit aan gedacht dat ik die ook in de motor heb :)

Heb nu met een schroevendraaier op de injectoren en tegen het oor gedrukt geluisterd,
en (als je voor de auto staat) klinkt de meest rechter injector inderdaad anders, minder luid.

Kon in het Haynes boek niet zo snel vinden hoe je de gehele rail met injectoren
moet demonteren, maar dat ga ik wel vinden, als het er in staat.

Zag ook een enorm prijsverschil op internet, injectoren voor de S40 1.8 kosten van 40 dollar,
tot 350 dollar.

Worden ze normaal gesproken allemaal tegelijk vervangen?

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Normaal bij oudere injectors laat ik ze testen en ultrasoon reinigen.
Na het reinigen worden ze weer getest en diegene die buiten de specs valt vervang ik (gebeurt zelden).
Maar dat zijn benzine-auto's waar de injectoren continue in bedrijf zijn met verse benzine.

primera p11 (0), 13 jaar geleden

Je kunt ook 20 liter verse benzine tanken en 2 flesjes wynns injectorreiniger toevoegen en dat oprijden.
Door het rijden op lpg vervuild het benzinesysteem langzaam met als gevolg dat de injectoren dicht gaan zitten.
Ondanks starten op benzine.
Als dat niet werkt zit er niets anders op dan ze ultrasoon te reinigen.

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

In een geval als dit - misfire codes op 2 cylinders en een schuddende motor - vindt ik dat rijden met een toevoeging geen optie.
Er zijn 2 mogelijkheden: na de misfire schakelt de benzinecomputer de injector uit of hij doet dat niet.
Als de injector uitgeschakeld wordt kun je doorrijden tot je een ons weegt, maar de injector wordt niet schoon omdat er geen brandstof door gaat.
Als de injector niet uitgeschakeld wordt, vrees ik het ergste voor de kat. Die staat binnen de kortste tijd roodgloeiend en smelt.

Volvo2010 (0), 13 jaar geleden

Gaan idd eerst goed kijken naar de injectoren, ik rijdt niet meer met de auto.
Starten op benzine lukt nog wel, maar ik durf het niet aan om mijn katalysator op het spel
te zetten.

Morgen kijken we eerst naar de bougies, en naar de injectoren. Het schijnt toch te kunnen dat een bougie het lekker doet op gas, maar niet op benzine.

Betekent ECM 0044 en 0045 dat het op twee cylinders niet goed gaat ? Kan de auto nog
lopen op 2 cilinders (starten en tot 100 kmh?)

Zeker dank tot zover , ik hou jullie op de hoogte !

Volvo-Specialist (0) PRO, 13 jaar geleden

Ik heb ook al een paar keer meegemaakt dat er een injector blijft hangen bij het rijden op benzine !!
Het was ook een V40 van +/- 2001 op LPG, injector vernieuwd en hij liep weer op 4 cilinders !!

Volvo2010 (0), 13 jaar geleden

Injector verwisseld met eentje van de sloop (40 euro)

Kunt redelijk zeker troubleshooten.
Eerst per stuk de bougiekabel eraf met draaiende motor.
Bij 3 van de 4 wordt het veel erger,
bij 1 een klein beetje erger.

Zelfde verhaal bij de injectoren.

Loopt weer als een ZONNETJE !!! Nu ook weer op benzine als nieuw.

Nu nog uit voorzorg de automaatbakolie verversen (schijnt toch echt te moeten en niemand weet wanneer mijne voor het laatst verse olie kreeg in de automaat)

Dank aan alle hulpvaardigen hier !

Volvo2010 (0), 13 jaar geleden

Crap, dubbelpost door 2 x klikken... zooo 1996 :)
Zelf maar weggehaald

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S40 of stel zelf een nieuwe vraag.