Hallo,
Ben zeer tevreden over mijn V40 turbodieseltje van 1997.
Hij rijdt al enkele jaren lekker en niet al te duur.
Nu plots iets raars, en het herhaald zich bij elke iets langere rit.
Er komt een lichte geur van verbrande olie door de standaard
ventilatieroosters de cabine in.
Ongeveer na 15 a 20 min rijden begint het.
Het blijft een lichte geur, wordt dus niet steeds erger.
Wel zeer storend en ook alarmerend.
Wat kan het zijn???
Ik heb het oliepeil bekeken, verder kan ik niets bedenken maar ja, ik heb
niet zo veel kennis van auto's.
Ik kan echter wel iets gaan bekijken als ik van jullie een idee of een hint
zou krijgen want ik ben niet on-technisch.
Het enige wat ik nu zelf in mn eentje kan bedenken als eventueel relevante
info voor jullie is:
A)
Sinds kort zakt het wijzertje van de olietemperatuur zo om de 10 a 20 min
voor enkele minuten een slag naar beneden. En klimt daarna weer naar de
normale stand terug.
Terwijl hij jarenlang op de normale stand stond. Hij leek wel vastgeplakt
daar.
Normaal stond hij precies horizontaal. Dus precies op 50% van de schaal. En
nu zakt hij af en toe naar beneden, steeds naar dezelfde plek op ongeveer
25% vd schaal.
De interieurverwarming (kachel) gaat dan ook flink naar beneden. Het wordt
even ijskoud. Als de wijzer weer opkomt komt de kachel ook weer terug op
temperatuur. Dat is ook waaraan ik het merkte.
B)
Het schakelen van 1 naar 2 gaat minder soepel. Ik voel enige tegenstand
alsof ik de pook over een klein ''opstaand randje'' heen moet duwen.
Met een licht duwtje lukt dat dan steeds makkelijk.
Maar het is wel raar want voorheen schakelde hij als boter.
En het schakelen van vrijstand naar 1 gaat al sinds een jaartje (al flink
langer dus) op dezelfde manier ietsje stroef.
Ik moet de pook dan echt met lichte druk naar links-voren duwen alvorens hij
hem pakt.
Terwijl hij 2 jaar geleden als vanzelf in de 1 schoot.
Ik hoorde van een 4x4 waar de versnellingsbak-olie op was en die bak
roodgloeiend geworden was. Dus ik in mijn boekje op zoek naar
''versnellingsbak olie bijvullen'' maar helaas staat er niets over.
Wie oh wie heeft de gouden tip?
Alvast bedankt,
Bob
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
er kunnen een aantal dingen stuk zijn en door een goede diagnose te stellen kun je er achter komen.
1. koelsysteem controleren.
lek bij thermostaathuis dan thermostaathuis vervangen.
olie in het koelsysteem dan koppakking vervangen.
oliegeur kan ook afkomstig zijn van een olielekkage maar misschien denk je het maar en is het koelvloeistofgeur.
kachelradiateur controleren op lekkage.
conclusie: laat een monteur een goede diagnose maken.
Niet onnodige onderdelen vervangen maar als er wat olie op de koelvloeistof drijft dan de koppaking vervangen om erger te verkomen. Koelwaterslangen kunnen niet tegen olie.
Ga niet alleen de thermostaat vervangen maar controleer het hele huis deze gaan wel eens stuk.
Het koelsysteem goed onder druk zetten en kijken waar er iets lekt.
probleem 2 is goedkoop en wordt regelmatig hier beantwoord.
dat zijn de schakelstangbusjes van de schakelstang
Ik denk los uit mijn hoofd onderdelen met arbeidsloon tussen de 25 en 50 euro.
UPDATE 10 MAART:
Bedankt voor je bericht.
De monteur had weinig tijd maar dankzij je bericht kon ik gericht
vragen stellen en heeft hij wel gekeken naar:
-Olie in de koelvloeistof: er zit GEEN olie in.
-Olie lekken op de grond: hij lijkt enkele druppeltjes donkere olie per dag
op de grond.
-Het schakelen is een losstaand probleem(pje).
Zijn voorlopige conclusie:
-Busjes vernieuwen bij de schakelstangen zou schakelprobleem moeten
oplossen. Deze klacht staat los van overige klachten.
-Oliegeur door de ventilatieroosters is waarschijnlijk ook losstaand
probleem van druppelen van enkele druppels olie op een heet onderdeel. Het
blijkt ook niet op hetzelfde moment voor te komen als de andere klachten of
zelfs enkele dagen helemaal niet.
-Watertemperatuur metertje zakt eventjes + kachel houdt er eventjes mee op:
Heeft met verwarmingssysteem te maken. Ofwel thermostaat stuk ofwel ander
deel stuk. Zijn voorstel is: Definitieve analyse is erg moeilijk
en tijdsintensief. Hij neemt de auto een keer mee op een ritje naar huis om
de klacht zelf waar te nemen. Daarna zal hij beginnen 1 deel te vervangen vh
verwarmingssysteem en kijken of het opgelost is. Zo niet 2e deel etc. Dit
zou minst kostbare manier zijn. En ik zou nu gewoon door kunnen rijden met
de klacht omdat het niets kapot kan maken. Alleen zit ik af en toe 15 min in
de kou.
Iemand een mening hierover?
Bob
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V40 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar