Volvo V40: v40 1.9d europe sport: getuned probleem egr buis

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9d

Wij hebben onze v40 getuned. Nu hebben we sinds we dit hebben laten doen een probleem met de egr buis.
Steeds als we de bergen in trekken dan komt er een scheurtje in de buis. Met als gevolg veel geklepper lawaai. Kan de egr buis ook afgedopt worden, zonder dat het problemen geeft. Wat doet een egr buis eigenlijk.

bedankt alvast voor jullie reaktie.

panne003

Geplaatst door panne003 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo V40? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

trucker0werner (0) PRO, 13 jaar geleden

egr staat voor exhaust gas recirculation
oftewel uitlaatgas wordt opnieuw de motor ingestuurd
dit om nox tegen te gaan
vraag je vermogen dan gaat de klep dicht

afdoppen kan maar kan ook storing geven
een alu plaat van 2mm dicht minimaal (anders gaat hij buigen door druk verschillen)
bij sommige auto's wil de storing wegblijven wanneer je een gat van 6-8mm in boord waar toch wat gas door kan

panne003 (0), 13 jaar geleden

Bedankt voor je snelle antwoord. Kan het het voor de motor geen kwaad. Onze motor heeft al 296000km gedraaid, we hoeven tussen de beurten door nooit olie of koelvloeistof bij te vullen.

trucker0werner (0) PRO, 13 jaar geleden

dan heb je een goei ingelopen motor die met geluk niks verbruikt
kan het kwaad is moeilijk te zeggen
het grootste probleem is dat er een motorstoring kan komen en hierdoor geen vermogen meer is om harder dan 50km/h te kunnen bijvoorbeeld
ik kan niet zeggen dat de motor beschadigd wordt dit omdat veel onderdelen ook een behoorlijke leeftijd en gebruiksduur achter de rug hebben gehad

Volvo-Specialist (0) PRO, 13 jaar geleden

[quote=panne003]Steeds als we de bergen in trekken dan komt er een scheurtje in de buis.[/quote]
De scheurende EGR-buis is geen oorzaak maar een gevolg !!
De oorzaak zit in de aansluiting van de EGR-buis in het inlaatspruitstuk, deze zit los in het inlaatspruitstuk waardoor de buis kan gaan trillen en dan gaat scheuren.

Oplossing: de "aansluitplug" in het inlaatspruitstuk GOED vastzetten, borgen met een boutje bijvoorbeeld.

panne003 (0), 13 jaar geleden

Bedankt voor de tip. We kunnen zelf de buis wel vervangen en zullen dit ook gaan doen maar zullen hem nu extra bevestigen in het spruitstuk. Dit geniet toch de voorkeur dan het afdoppen.
Super bedankt voor jullie bijdrage.

Volvo-Specialist (0) PRO, 13 jaar geleden

De "aansluitplug" in het inlaatspruitstuk is een losse plug van +/- 3 cm.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V40 of stel zelf een nieuwe vraag.