Hallo, In ben nieuw hier en heb een probleempje met m'n V40. Ik heb het forum doorzocht maar ben nog niemand tegengekomen met hetzelfde probleem.
Sinds vandaag merkte ik dat de motortemperatuur tijdens het rijden max in het rood stond. Het motor lampje ging toen ook aan.
De fan draaide volle toeren. Op een parkeerplaats heb ik de motor afgezet (de fan blijft een tijdje nadraaien op lager toerental). Na 5min alleed het alleen het contact aangezet en de motortemperatuur ging weer naar het rood > fan ging weer vol draaien. Even later zakte de temp snel (in 2sec) naar normaal, na 30 sec ging ie weer naar het rood?
Radiateur (achterste) was koud, maar de slang van thermostaat naar radiateur was warm, dus volgens mij werkt de thermostaat.
Later zag ik dat de motortemperatuur van max (nog steeds zonder draaiende motor) soms snel iets inzakt om daarna weer naar max te gaan.
Op een gegeven moment ging de sensor weer naar normaal en heb ik de motor gestart en bleef de sensor op normale bedrijfstemperatuur. Na 5 min. motor+contact uit > even wachten >contact weer aan > en de wijzer gaat weer naar max?
Is hier iets mis met de temperatuur sensor die op de thermostaat zit? Of kan het probleem electrisch zijn?
Thanks,
Michiel
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het kan zijn dat de sensor defect is. Als het motorlampje is aan geweest dan kunnen ze het uitlezen dit kan misschien helpen met het storing zoeken. Thermostaat lijkt in orde te zijn maar bij twijfel gewoon vervangen die dingen zijn niet zo duur. Je zegt dat de radiateur (achterste) koud was, dit is normaal de radiateur en niet de condensor of intercooler als ik het goed heb.
Dus als je de radiateur gevoeld hebt dan lijkt het er op dat deze verstopt zit.
Had je wel genoeg koelvloeistof
Geweldig bedankt voor je snelle reply en het meedenken.
Ik heb inmiddels al de sensor gemeten bij 20degC en 100degC. De waarden zijn +/- 2.5K en 200Ohm . Dit lijkt normaal te zijn. De thermostaat heb ik ook getest, gaat open bij 90degC en is bijna geheel geopend bij 100degC. Dit is volgens spec.
Ik heb de motor ongeveer 4 uur laten afkoelen. De motor gestart en vrijwel gelijk schoot de temp meter naar max en de fan ging dus ook weer aan. Vreemd...
Een verstopte radiator (idd niet de intercooler/condenser) lijkt dus ook uitgesloten, want de echte temp was echt niet hoog. Sensor weerstand gemeten en die was 1K, dus lang een 100Deg.C. Koelvloeistof is mooi schoon en tot max level.
Ik vraag me af er nog meer temperatuur sensors zijn, of is de sensor in het thermostaat huis de enige voor de ECU (EMS2000) en de temperatuurmeter. Er zijn volvos met twee sensoren, de turbos hebben er volgens mij maar 1.
De sensor (een thermistor) werkt volgens mij met stroommeting, hoge temp=lage weerstand=hogere stroom die de ECU meet. Een los contact kan ik hiermee niet verklaren, sluiting misschien wel? Defecte ECU? of zou er dan meer niet goed werken.
Groet,
Michiel
16 jaar
Het kan natuurlijk dat de ECM defect is op alleen de tempsensor. De ecm gaat niet zo vaak kapot heb er niet zoveel vervangen. Meestal liep de auto dan helemaal niet.
Nu je al vana ales gemeten hebt zou ik de computer gaan uitlezen. Je vertelde namelijk dat het motorlampje was aangegaan. Als je al je metingen gedaan hebt zonder dat de auto op contact stond dan heb je nog steeds de zelfde storingscode er in zitten anders heb je er meerdere.
Of er hier meer sensors op zitten dat weet ik zo niet. Normaal gesprokken gebruikte Volvo er een.
Wat je zou kunnen proberen is door de sensor waar je aan gemeten hebt los te koppelen als dan de koelfan gaat draaien is dit in ieder geval voor de motorkoeling. Je kunt ook rare dingen krijgen met een kapote luchtmassameter alleen kan ik dan niet de tempratuurmeter verklaren. Als de luchtmassameter kapot is blijft de koelfan ook draaien. wij hebben zelfs een keer gehad dat de accu moesten loskoppelen.
Metingen ook gedaan met cantact aan...dus waarschijnlijk meerdere foutcodes.
Ik heb een serieel OBD toolje, wat prima werkte met m'n oude laptop. Met m'n nieuwe laptop werkt het helaas niet...weet nog niet waarom.
Denk dat ik 'm maar naar de volvo garage breng, ben een beetje uitgehobby-t.
Ik laat wel even weten wat eruit gekomen is...
ps. ook ergens gelezen dat zelfs de druksensor van de airo invloed kan hebben op de temp/fan.
16 jaar
Ik heb 'm nog niet weggebracht en nog wat geexpirimenteerd:
Motor=koud
Contact aan > temp meter stijgt een klein beetje (naar 20graden en is dus normaal gedrag)
Temperatuur sensor losgetrokken > Fan gaat aan, maar temp meter blijft staan.
Conclusie = temp meter doet het wel want de meter stijgt een beetje als je het contact aanzet, maar de sensor die ik los trek wordt door de ECU niet gebruikt voor de temp meter, maar wel voor de fan...
Hoe bepaald de ECU de stand van de temperatuur meter???
16 jaar
Als jij een stekker los trekt denkt het MM systeem dat er een storing is ,en gaat in noodloop daarbij word ook altijd de fan ingeschakeld.
Hans
[quote=boldor901]Hoe bepaald de ECU de stand van de temperatuur meter???[/quote]
De sensor geeft het door aan de regeleenhied en die laat de koelfan draaien indien nodig.
Bij een defecte sensor is er een veiligheid ingebouwd dat dan altijd de koelfan gaat draaien.
Je hebt dus de goede sensor los genomen. Waar je al aan gemeten hebt.
Wat ik nog niet kan rijmen is dat je koelfan draait en de meter naar het rood gaat.
Je meter gaat al naar het rood volgens u na een paar minuten draaien en vanuit gaan dat u controle goed is de thermostaat open is omdat de bovenste slang warm is.
Koelfan gaat ook soms draaien als de airco is ingeschakeld en of de luchtmassa meter defect is.
Ik weet het niet zeker maar ik dacht dat als de luchtmassa meter defect is en de koelfan gaat er van draaien dat dan ook de motor niet lekker loopt. In beide gevallen gaat de meter niet in het rood staan zo ver ik weet.
Het einge waar ik aan zit te denken is om een nieuwe thermostaat te proberen of desnoods even zonder een thermostaat. Kijk wat er dan gebeurd kijk ook even naar het reservoir of daar de koelvloeistof ook in gaat stromen.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V40 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar