Hoi,
Mijn volvo v40 is voorzien van een Prins gassysteem.
Dit jaar zijn vervangen:
Bougies en Bougiekabels, lambdasonde, verdamper, ontsteking, luchtfilter.
Hij heeft een lange tijd goed gereden.
Nadat ik een keer hard op gas reed in duitsland is het probleem gaan spelen.
ij een koude motor rijden speelt het probleem;
Ik vertrek van thuis en en na een paar minuten ga ik de snelweg op. Dan moet ik (korte invoeg strook) wat meer toeren maken en als ik dan op de snelweg ben en ik rij meteen 120 dan schakelt de auto over op benzine. De ledjes gaan uit (zonder geluid) en de auto rijdt door op benzine. Als ik stil ga staan en later de auto weer start (na een minuut) is er geen probleem meer. De auto rijdt dan prima op gas.
Ik ben hiervoor 2 keer na jos van dartel geweest in Den Bosch. De eerste keer kon hij niets vinden. Dat kan kloppen omdat ik daar eerst helemaal heen moest rijden. De motor zal nog wel warm zijn geweest toen hij ermee ging rijden. De auto bleef goed rijden en ik rekende 80 euro af met nog steeds het probleem. Hij vertelde dat ik de volgende keer mocht langskomen met de motor draaiend als het gas weer zou stoppen. Dit gedaan en Jos van Dartel belde druk met Prins. Hij heeft toen gegezegd. (na wat instelling te hebben gewijzigd)
Probeer het zo maar weer en mijn vrouw reed weer verder. Na verloop van tijd weer hetzelfde probleem. Motor koud, auto schakelt over op benzine. Ook af en toe een backfire.
Afijn, ik ben radeloos want wat moet ik doen?
Er is veel vervangen en toch blijf dit probleem! Herkent iemand dit en hoe is dit toen opgelost?
Ps: Ik woon nu tussen tilburg en breda en zoek naar een bedrijf dat meent dit probleem te kunnen oplossen. Kosten mogen hoog uitvallen mits het probleem maar is opgelost! Auto rijdt Prima op Benzine!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als je al zoveel geinvesteerd hebt, ga je toch terug naar het bedrijf wat veel geld uit je zak getoverd heeft zonder een oplossing te bieden? Er is toch nog zoiets als garantie op gedane werkzaamheden.
ik ken deze gas instalatie niet,maar.
als deze instalatie schakeld op de motor temperatuur,dan vertrouw ik de temp zender en of de thermostaat niet
de installatie schakelt eigenlijk vrij vlot in. Starten op benzine en meteen lopen op gas.
Het is net alsof er bij te weinig temperatuur van de motor (bedrijfstemperatuur nog niet optimaal) er te weinig gas ingespoten wordt. Het overschakelen voelt precies hetzelfde als wanneer ik de tank helemaal leeg rijd. Dan gaat ie ook automatisch over op benzine. Dit leegrijden is overigens een keer gebeurd al lang nadat deze klacht aanwezig was.
(tot zover al bedankt voor de reacties.,)
16 jaar
Backfire duid op een te arm mengsel.
Lambda signaal niet goed dat tie terug schakelt?.
Of idd tempzender.
16 jaar
De lambdasonde heb ik laten vervangen en dat heeft de eigenaar voor mij ook al eens gedaan. Dit omdat het lichtje altijd gaat branden..Echter, dit is geen probleem geweest, want hij heeft altijd prima gereden.
Zit er in het systeem dan een temp zender?
16 jaar
Jos van Dartel heeft mij naar aanleiding van dit topic mij een email gestuurd om nog een keer langs te komen.
Erg tof! Ik ga snel met hem een afspraak maken en wie weet kan dit topic binnenkort gesloten worden met een oplossing!
16 jaar
-Even een paar zaken op een rij zetten,
-Verdamper is nieuw, dus geen G3 installatie.
-Vroeger gebeurde het overschakelen van gas naar benzine d.m.v een elektronische "schakelaar", die op tijd reageerde.
-Na opnieuw starten is het probleem over
Het zou kunnen zijn dat er tijdens de opwarm periode een storing in de elektrische schakelaar is, waardoor de aansturing van de benzine en de gas relais niet correct werkt.
Elektronica is gevoelig voor temperatuur, zijn er defecten in halfgeleider(s), dan kunnen deze veschijnselen waar je last van hebt mogelijk optreden.
Na het opnieuw starten is of zijn de relais lichtelijk in ohmse weerstand veranderd. Hierdoor zou het euvel eventueel kunnen worden verklaard. In de elektronica gebruiken wij dikwijls een snelverdampende vloeistof op een component spuite, waardoor deze snel van temperatuur veranderd.
Hiermee is vaak een onbetrouwbare component te lokaliseren.
Ik hoop dat je hier iets mee kunt, misschien dat anderen hier ook een eventueel aanknopings punt kunnen hebben.
Overigens met verdamper LPG installaties heb ik als erkend inbouwbedrijf vroeger veel ervaring gehad. Enkele malen een soortgelijke besturingsstoring meegemaakt, overigens niet van een Prins installatie.
Suc6
Marco
16 jaar
Maroc, waarom geen G3?.
Omdat de verdamper nieuw is?.
Die beredenering snap ik niet.
16 jaar
Dag Primere p11,
Voor zover mij bekend werkt een G3 installatie met een directe inspuiting van vloeibaar LPG in de inlaat kana(a)l(en) respecievelijk inlaatspruitstuk van de motor, met een in de tank ingebouwde drukpomp.
Een conventionele installatie werkte met een op natuurlijke druk vanuit de LPG tank, die verwarmd wordt in de zgn. verdamper, hierdoor ontstaat een gas.
De hoeveelheid vloeibaar gas wordt dor de verdamper in druk gereduceerd en d.m.v. de onderdruk in het spruitstuk of carburateur ongeveer op een benadering van de juiste hoeveelheid gedoseerd.
De regeling gebeurd d.m.v. een slap menbraam en fragile hefboompjes en klepjes.
Dit laatste systeem is volgens mij juist geen G3 installatie, sorry als ik mij vergist.
Groetjes,
Marco
16 jaar
ik heb een peugeot gehad met een AG installatie met verdamper en was wel degelijk een G3 installatie.
Het enige verschil met een conventionele was dat de verdamper niet met de hand af te stellen was en dat er OBD op zat.
Er was niets aan af te stellen, er werden leerwaarden ingeleerd en voor de rest was het een volgsysteem van benzine.
16 jaar
dank u allen voor de reacties
Volgens de papieren is het een g3. Volgens mij zei een inbouwer me ooit dat het een g2 is, maar dat men dat zo niet noemt..
Afijn, zaterdag een afspraak
16 jaar
updatE:
Er zijn andere bougies in de volvo gekomen en de monteur heeft de backfire test gedaan met de auto. Hij knalde niet. Hopelijk is het backfire probleem nu weg..
verder..
Geen oplossing.. Ik zou 2 weken geleden al gebeld zijn omdat van dartel contact op zou nemen met Prins (merk gas systeem) met meer informatie..
Tot nu toe nog niet gebeld en het probleem met het uitvallen van de installatie is er nog steeds.
16 jaar
backfire probleem weer terug..Hopeloze zooi!
15 jaar
Een venturi-systeem, zoals het AFS-systeem van Prins, blijft altijd gevoelig voor backfires. Daar zul je nooit aan ontkomen. Een voorwaarde is dat de motor, ontsteking en afdichtingen in een goede staat verkeren. Gezien de leeftijd van je auto zou dat niet zo vreemd zijn. Dat je gassysteem regelmatig uitvalt zal zeer waarschijnlijk veroorzaakt worden door een defecte gascomputer.
Backfire duid op een arm mengsel.
Je schrijft in de topic van 23 nov dat het lambda lampje brand,is dat dan opgelost door een nieuwe lambdasonde?.
Persoonlijk vind ik prins geen topper,vialle of AG/teleflex of eurogas zou beter compatible zijn met deze motor.
Maar goed,installatie zat er al in denk ik toen je de auto kocht.
Hoeveel heeft de auto gelopen?.
15 jaar
De auto heeft nu 265000 gelopen. De installatie is volgens Jos van Dartel niet af te stellen..dus armer of rijker zetten lukt niet. WIE O WIE KAN ME NU EENS ECHT HELPEN?
"?
15 jaar
PS: heeft iemand een gascomputer liggen voor Prins?
15 jaar
Heeft de auto een AFS of YPS prins gassysteem?
AFS heeft een verdamper en een stappenmotor in de gasslang naar het mengstuk voor de smoorklep.
YPS heeft ook een verdamper maar ook een verdeelblok omdat deze gebruik maken van multipoint inspuiting en AFS monopoint als het ware.
Beide systemen hebben een regelkast die voor de simulatie (nabootsing) van je injectorsignaal verzorgen.
Bij allebei gaat de gascomputer uit van dat signaal en je lambdasignaal om zo je gasdosering aan te passen.
Je gascomputer communiceert dus met je benzinecomputer voor die signalen.
Het komt er dus op neer of je regelkastje is niet goed of je gascomputer waarschijnlijk.
Het YPS systeem heeft zelfs een eigen diagnose systeem die ook uit te lezen is met de juiste apparatuur.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt je kan zelf ook even naar http://www.prins-lpg.com/nl/producten/af... gaan en dan zie je de systemen met tekening staan en uitleg.
Hallo Joris,
Ik heb je destijds verteld dat de gascomputer van het AFS-systeem "wakker"gehouden word door mogelijk twee signalen. Dat kan zijn het toerentalsignaal van bijvoorbeeld een nokkenassensor, of de sturing van de benzinepomp. De AFS-computer wordt standaard ingesteld op het toerentalsignaal, zoals ook bij jouw auto het geval was. Dit signaal wordt intern in de AFS-computer verwerkt tot een voor de computer leesbaar signaal. Dat omzetten is een electronische schakeling die naarmate de leeftijd vordert spontaan functieverlies vertoont. Jouw ervaringen zijn wat dat betreft erg herkenbaar. Bij het tweede bezoek heb ik de AFS-computer zodanig geprogrammeerd dat naar het benzinepompsignaal gekeken word. Het voordeel van dit signaal is dat het niet tot een leesbaar signaal omgevormd hoeft te worden.
Zoals je zelf al aangeeft is je Volvo van een G3-systeem voorzien. Een van de kenmerken van G3-systemen is dat het NIET afstelbaar is. Backfires zijn het gevolg van o.a. arm mengsel. Die is bij een G3-systeem niet bij te stellen.
Gezien de kilometerstand van je auto is het niet ondenkbaar dat de kleppen ver weg gezakt zijn. Dat heeft direct backfire tot gevolg. Ik zou je willen adviseren een compressietest en cilinderlektest te laten uitvoeren. Wellicht dat dat meer duidelijkheid geeft ten aanzien van je backfires.
Kan ik de computer wisselen zonder teveel gedoe?
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V40 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar