Volvo V50: V502.0d 2005 koelvloeistof verbruik

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0

Hallo,
Ik heb een v50 uit 2005 2.0d
Deze verbruikt koelvleoistof,maar verder heb ik geen problemen, de auto loopt goed.
Heel af en toe bij koude start, als de auto wat langer stationair heeft gedraaid, dan bij wegrijden ongeveer 300 metet een witte rook uit de auto.
Maar dit heb ik in 10.000 km maar 2 keer gehad.
Heb onder andere koelstysteem laten afpersen, en de garage kwam tot de conclusie dat de koppakking in orde was.
Logisch gevolg dus, dat de EGR koeler defect was (gebeurt wel vaker heb ik gelezen)
Deze vervangen ( als je dit doet, koop gewoon de valeo uit de handel, deze kost 98 euro, en een originele (ook van valeo)kost 340 euro......)
Daar was ik al weer helemaal gekukkig mee, dat ik dit achteraf door had........

Maar ja, dit heeft dus niet geholpen..
Heeft iemand nog goede raad?
Nogmaals, auto loopt goed, temperatuur is goed, alleen per 500 km ongeveer is de vloeistof dik onder min niveau....

HELP........
Theo.
[ ]

Theke

Geplaatst door Theke (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo V50? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

p3r (0), 11 jaar geleden

Theo,
Ik heb volgens mij hetzelfde probleem: Ook af en toe witte rook, af laten persen en de koppakking laten testen. Allebei zonder resultaat.
Bij mezelf heb ik het vermoeden dat het met de kachel te maken heeft.

Iemand enig idee?

Groet, Peter

dakraam2 (0), 11 jaar geleden

Ik heb ook het zelfde probleen, Koelvloeistof verbruik, niet al te veel maar toch regelmatig wat bij vullen.
O.K wat kan het zijn?
1) de koppakking die net als de auto verouderd en daardoor geen goede afdichting meer zal geven, de oplossing kan zijn om de cilinderkop bouten nog eens aan te draaien maar het is een hoop werk omdat de cilinderkop bouten onder de nokkenassen liggen, helpt dit niet dan de koppakking gewoon vervangen maar laat voor alle duidelijkheid eerst een koelsysteem druktest uitvoeren zo dat u zeker weet of het ook echt de pakking is!
2) cilinderkop gescheurd. Ja het kan zijn dat er een kleine scheurtje in de kop zelf zit, oplossing testen met een CO snuffel apperaat op expansietankje...als er uitlaat gassen in het koelsysteem blaast is dit te meten met een verkleuringsmeter en niet duur om dit even te laten doen bij de garage en indien lekkage dan vervangen door een andere kop en dan is een gereviseerde kop zeker aan te raden omdat een gebruikte kop eigenlijk ook gevlakt dient te worden, is de kop gevlakt dan ook een maat dikkere koppakking!! is te zien aan het aantal kleine geboorde indicatie gaatjes aan de zijkant van de pakking.
2B) De cilinderkop van de 2.0 Diesel met motorcode D4204T staat bekend als een probleem, Ik heb mijn cilinderkop zelf gedemonteerd wat ruim 2 hele dagen sleutelen is!....olie en koelvloeistof aftappen,accu,luchtfilter,thermostaat,inlaatspruitstuk,egr klep met koeler,turbo en uitlaat spruitstuk,distributieriem, rechtermotorsteun allen verwijderen (motor van ondere ondersteunen NIET onder het carter!!,maar onder de lagersteun van de rechter aandrijfas),commonrail en verstuivers (nieuwe koppere hitte ringen nodig bij montage onder de verstuivers) bovendeksel van kop, nokkenas en uit eindelijk de kop zelf (wat een feest!!) laten druktesten in een warme waterbad op 5 bar en ja hoor er kwammen luchtbellen uit het inlaat kanaal van cilinder 3, als er lekkage is op een inlaat kanaal is dit NIET te meten op het expansietankje met snuffel apperaat!! ik had dit laten testen en er was NIETS te zien dus volgens garage O.K . Wat ik wel kon zien als indicatie was witte slijm aan de binnenkant van de olievulpijp..een klein beetje kan condens zijn bij veel kleine ritjes maar ik had aardig wat slijm dus mijn vermoedens kwamen uit wat een hele opluchting was....de oorzaak is gevonden en op te lossen!! en door rijden zal op den duur zeker motor schade opleveren.
3) EGR klep koeler, deze kunnen gaan lekken (inwendig), oplossing nieuwe of ruil unit plaatsen, TIP! bestel deze gewoon bij een onderdelen bedrijf en niet bij de dealer waar de prijs 5x over de kop gaat! (het merk is Valeo).
4) Kachel unit lekkage, omdat in de kachelunit ook de airco zit ingebouwd wat zijn condenswater kwijt moet net als het lek gootje van de koelkast heeft volvo een condenswater afvoer pijpje gemaakt vanaf onderkant kachelunit door de bodem van de auto (zit achter hitteschild van de uitlaat onder de auto,slechtzichtbaar) hier zal het lekwater of koelvloeistof dan weglekken. oplossing vervangen of laten repareren wat bijna net zo veel zal kosten als een nieuwe unit, deze units zijn niet zo duur maar wel wat gepruts om te plaatsen.
5) Koelvloestof expansievat dop, Het kan zijn dat de O ringen niet meer goed afdichten wat zeker niet waarneembaar is, oplossing nieuwe bestellen en plaatsen, deze kost bij de dealer 25 euro en bij uw onderdelen specialist ongeveer 8 euro, deze worden regelmatig vervangen bij de dealer dus een bekend klein probleem!, is te testen door een van de twee dunnere leidingen op expansievat los te koppelen en via deze weg max 1 bar druk op het systeem te zetten.
6) Olie koeler unit, deze zit geplaats in de buurt van het olie filter en heeft tot taak de olie extra te koelen, Als deze lek is dan zal er koelvloeistof in aanraking komen met de motor olie, u kunt dit kontroleren door te kijken bij de olie vul dop of er ook witte slijm zit aan de dop of in de buurt.
7) Radiateur lek, het komt regelmatig voor dat deze gaat lekken door aantasting van de aluminium delen door straat vuil en de o zo bekende gebruikte pekel (zout), dit kan zich uiten door verdamping van de koelvloeistof aan de buiten opervlakte van de radiateur maar niet altijd!, oplossing laat een druktest uitvoeren bij koude motor zodat de koelvloeistof niet zal verdampen aan de opervlakte van de radiateur en dus te zien zal zijn als een natte plek!. Komt u er niet u laat dan gewoon een koelsysteem druk test uitvoeren door een vakman!!!!
8) Waterpomp lekkage, De waterpomp heeft twee kleine gaatjes naast de draaiende as aan de bovenkant en anderkant waardoor een lekkage eventueel zichtbaar is in de vorm van een soort kalkachtige kristal vorming, Ik heb mijn pomp direct vervangen samen met de distributiesriem wat verplicht is, die volgens volvo vervangen moet worden bij 240.000 Km (gelul!!) Als er veel kleine ritjes gereden is met de auto dan eerder vervangen en is de auto 5 jaar of ouder dan had deze zeker al vervangen moeten worden, de distributiesnaar is gemaakt van onder andere RUBBER net als een autoband en op een autoband staat een maximale houdbaarheids datum of deze nu gebruikt zal worden of niet (de reden dat caravans vaak klapbanden krijgen ondanks de nieuw uitziende band) en een rubbere distributiesnaar is niet olie of koelvloeistof bestendig dus optijd vervangen.
Soms kan je ook de speling op de waterpompas voelen door deze heen en weer te bewegen, een distributieriem met waterpomp is als set verkrijgbaar.
Moet je een nieuwe of ruil cilinderkop aanschaffen? vraag dan of de kop compleet is: bestaat uit cilinderkop, cilinderkopdeksel (deze horen altijd bij elkaar en anders onbruikbaar!! omdat deze in zijn geheel worden geboord / verwerkt voor de nokkenas lagering),nokkenasen 2 stuks met klepstoters en kleppen (zijn de klepstoters niet aanwezig maar wel de nokkenassen dan is waarschijnlijk de distributieriem gebroken geweest waardoor de klepstoters verbogen zijn doordat de zuiger de kleppen heeft geraakt, de kleppen kunnen dan visueel o.k zijn! maar behoort in de oud Metaalbak) .

STAP1: Kijken in olievulpijp op slijm!
STAP2: Snuffeltester op koelvloeistof expansietankje bij draaiende motor.
STAP3: Druktest op koelsysteem bij verlies stap4
STAP4: Radiateur inspecteren op natteplekken of stoomvoorming bij warme motor,(bumperverwijderen),egrkoeler inspecteren en laten druktesten.
STAP5: Condenswater uit kachelunit afvoerpijpje,(airco niet gebruiken geeft ook condens).
STAP6: Koelwaterpomp op lekkage of speling controleren (moeilijk zichtbaar).
STAP7: Cilinderkop verwijderen en laten druktesten in warm vloeistofbad door revisie bedrijf).
Met vriendelijke groet, Instructeur

Tech-center (0) PRO, 11 jaar geleden

Wat ik zelf heb mee gemaakt . V50 2.0d . Lekkage in de kop inlaat kanaal 3e cilcinder , daar lekte koelwater en kwam zo op de zuiger . resultaat , drijfstang krom . Giet fout , komt meer voor . Merkbaar door vreemd starten en een beetje rook . Als de motor ook nog een klein beetje vreemd loopt als deze warm is , je merkt dat ie niet lekker trekt , en je rijd constant 80km pu . hij dan rijd een beetje zaagend . dan heb je er ook 1. De kop is het zelfde als eentje van een peugeot van de zelde motoren lijn . alleen betaalbaar en uit de revisie kring te verkrijgen .

D1854 (0) PRO, 11 jaar geleden

de druktest dient te gebeuren koud.
in het interieur is er geen zoete geur???
aangezien je niveau zakt, verdwijnt het dus zeker ergens.
Je kan met een 4 gastester perfect nameten of er ergens een lek aan de motorkoppakking is
Dirk

Tech-center (0) PRO, 11 jaar geleden

Nou hij heeft al verteld dat er witte rook uit de auto kwam . Neem aan uit de uitlaat . En niet in de auto.

D1854 (0) PRO, 11 jaar geleden

dan is het duidelijk, de koelvloeistof lekt ergens in de motor
uitmeten met een 4 gastester
Dirk

p3r (0), 11 jaar geleden

Na een tweede keer druktest en testen op lekke koppakking, is de dop vervangen. Daarna probleem niet meer gehad.

Groet, Peter

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V50 of stel zelf een nieuwe vraag.