Volvo V70: V70 te hete olie in automatische versnellingsbak?

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: D5

Hallo,
Een jaar geleden kreeg ik bij heel warm weer in Frankrijk de melding dat de automatische versnellingsbak service vereiste. De garage vertelde dat flashes zou helpen. Ik reed met caravan van ca 1500kg. Daarna geen problemen meer gehad. Tot gisteren, nota been op 20 km van diezelfde volvogarage in Frankrijk, Auxerre.
Weer identieke melding, de letter D verdwijnt en er komt streepje in beeld, trekkracht neemt dramatisch af en handschakelen met geartronic wil niet meer. Mijn eigen garage gaf met advies de computer te resetten, dat heb ik laten doen. De Fransen vertelden me dat het geen zin had, maar dat de bak, gezien leeftijd (390.000) aan vervanging toe was. Na reset ca 80 km gereden en. De melding kwam terug. Paar minuten wachten en ik kan weer verder. Is hier inderdaad warm, ca 28C.

Is gereviseerde bak inderdaad enige optie, waar kan ik dat laten doen en met welk bedrag moet ik rekening houden?

janomill

Geplaatst door janomill (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo V70? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

kaleido 1 (990) PRO, 9 jaar geleden

Heb je een extra oliekoeler er op zitten ?

janomill (0), 9 jaar geleden

Geen idee. De motor werd vorig jaar te warm, maar nu niet.

Highway (65) PRO, 9 jaar geleden

Ik weet niet waar je in Frankrijk zit, maar als je auto steeds de zware caravan moet trekken in de bergen zou dat best voor kunnen komen.
Ik zou even wat rust pauze's nemen om de bak te laten afkoelen. Ik dacht zelfs dat er dan geadviseerd word om een andere versnelling te pakken.
Dus niet in de D zetten maar in 3 (staat er volgens mijn). (staat hier niets van in het boekje?)

Extra oliekoeler heeft de auto alleen als het gemonteerd is. Dit komt zelden voor.

De bak reviseren is misschien wel nodig, maar dit kun je vaak beter voelen. Schokkend in de versnelling of met een klap.

janomill (0), 9 jaar geleden

Ik zit 100km onder Auxerre, niet erg bergachtig, wat heuvelachtig. Als ik ander caravan rijdt dan schakelt de bak als een zonnetje zonder problemen. Vandaag met 35cC geen problemen, ritje van 40km.
Met caravan eigenlijk ook, totdat lampje brand en de D verandert in een streepje.
Ik was van plan om na terugkeer in Nederland eerst maar eens zo'n powerflush in Uden te laten uitvoeren.

Harald4118 (0), 9 jaar geleden

Als de bak anders goed schakelt, zal die in orde zijn. Bij jou gaat de bak in noodloop waarschijnlijk omdat hij te warm wordt. Volgens mij zal de belasting gewoon te groot zijn en zou voor deze omstandigheden een oliekoeler moeten gemonteerd worden. Staat hier niets van in het instructieboekje ? De vraag is of dit nog de moeite is met zo'n km-stand.

janomill (0), 9 jaar geleden

Is een olielozer niet voor de temperatuur van de motor? Die blijft nl keurig in het midden. De Franse garage had het over de temperatuur van de olie van de automatische versnellingsbak. Btw, wat zijn de kosten van zo'n koeler schat je?

kaleido 1 (990) PRO, 9 jaar geleden

Geen idee , vraag het gewoon eens , een mail naar de volvo garage in nederland zal iets verduidelijken denk ik.

ferdinand (0), 9 jaar geleden

Deze setjes zijn niet zo duur.Ik heb ze altijd op Chevy Vans gemonteerd.Gewoon een universeel setje kopen.Een uurtje werk.
Ferry

devria01 (0) PRO, 9 jaar geleden

Zo n koeler is toch standaard op een d5? Maar vanaf een bepaald jaartal, maar ik denk pas later dan de uwe is er een thermostaat op de vsb naar de oliekoeler geplaatst, dit voor snellere opwarming van de bak. Indien aanwezig toch maar even checken denk ik. Misschien toch even olie verversen en spoelen. Succes.

ATR Transmissies (0) PRO, 9 jaar geleden

De reden van jou foutcode kan twee mogelijke oorzaken hebben de eerste is verouderde olie wat te verhelpen valt met een powerflush of het doorspoelen.
De andere reden gezien de kilometerstand is dat de bak teveel slijtage heeft in zowel de besturing (kleppenblok) als de koppelingen in de bak. In dit geval zal een powerflush niet helpen of juist de klachten erger maken.

Mijn advies is om er voordat er een powerflush/gespoeld wordt er een goede diagnose op te laten doen!

Voorn11864 (0), 6 jaar geleden

En wat is nu het vervolg op dit verhaal?

Dit is mijn ervaring:
Op de D5 uit 2005 (163 pk) zit geen oliekoeler dat weet ik zeker (heb zelf een D5 met 500.000 km op de teller)
Soms heb ik dit probleem ook. Inderdaad met temperaturen boven de 28 graden. Hellingen van ongeveer 6% dan zie je dit.
Ook een caravan van 1500 kg.
Heb een tijd geleden in Uden bak laten flushen (350.000 km) en ik heb het nu bijna niet meer.
Moet wel zeggen dat ik rekening hou met het weer. Wanneer ik op de peage rij (peage nooit meer dan 6%) dan probeer ik daar te rijden met temperaturen onder de 28 graden. Dan gaat het zowieso goed.
De laatste keer (vakantie 2017) was ik verbaasd dat ik bij 30 graden geen problemen kreeg. Wat heb ik gedaan?
Rustig rijden. Dus niet harder dan 70 km/h de 6% helling nemen. Dan maar niet die vrachtwagens inhalen en dan net zo langzaam als hen de berg op. Inderdaad niet in de D maar zelf schakelen. Zo min mogelijk schakelen en meteen de goede versnelling proberen te nemen.
Wanneer de temperatuur onder de 25 graden ligt kun je op 6% hellingen met gemak voorbij de vrachtwagens naar boven. Dus harder dan 70 kmh want dat kan de auto gemakkelijk aan. De temperatuurmeter blijft dan netjes staan.
Nog een tip als de temperatuurmeter in ene gaat stijgen. 1) Airco uit 2) ramen wagenwijd open 3) verwarming op heel heet zetten.
4) lagere snelheid
Dat laatste is altijd goed :-)

Ben benieuwd of iemand nog iets anders heeft ontdekt dan wat ik hierboven schreef

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V70 of stel zelf een nieuwe vraag.