Volvo S80: Ventilator kabine slaat spontaan aan bij stilstand

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.5

Hallo allemaal,

Ik heb een raar probleem: De ventilator van de binnenruimte/kabine/luchtblaser slaat spontaan aan. Dit is mij pas 2 keer opgevallen, maar leidt nu telkens weer tot regelmatig met een lege accu te komen staan. De accu (en dynamo) zijn trouwens nieuw.

Je hoort dus op bepaalde moment aan de buitenkant (onder het raam) de blaser draaien, en binnen staat hij op volle toeren te blazen, terwijl de auto gewoon op slot, en op alarm, voor de deur stil staat. Dit kan zijn direct na het rijden, maar ook als hij (zoals vandaag) al een paar uur voor de deur stil staat.

De speciale functie (ontvasen) is niet ingeschakeld.

Kent iemand dit probleem? Bij Volvo zelf kunnen ze alleen maar helpen als ze het zien om het moment dat het probleem zich voordoet, maar goed, ik kan natuurlijk moeilijk de auto daar laten staan en 24 uur bewaken tot het probleem opduikt.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

mats1

Geplaatst door mats1 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo S80? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

Herman BMW (0) PRO, 14 jaar geleden

je kachelweerstand is kapot die zit in het huis van je binnenventilatormotor

rob9958 (0), 14 jaar geleden

Weet je zeker dat dit niet de zg. nablaasfunctie van de airco is? Dit zorgt ervoor dat de verdamper droog geblazen wordt. Dit kun je niet in- of afstellen.

En als de kachelweerstand kapot is dan draait de ventilator nog maar op 1 snelheid, het lijkt mij niet dat een weerstand ervoor kan zorgen dat de ventilator uit zichzelf start ;-)

Herman BMW (0) PRO, 14 jaar geleden

Ok ik heb het verkeerd gelezen ik dacht dat hij altijd vol ging blazen.
maar inderdaad deze types hebben een nablaasfunctie maar die hoort normaal gesproken niet zo lang door te draaien.
maar even iets anders je kachelweerstand heeft wel een 30 plus voeding dus als deze kapot zou zijn dat kan zeker je ventilator gaan draaien.
bij de nieuwere types P26 kan je d.m.v. software je nablaasfunctie instellen maar bij deze nog niet denk ik.
misschien verstandig je CCM bij geavanceerd de instellingen na te laten kijken en evntueel parameters af te lezen. Kan maar zo zijn dat anders je CCM niet goed functineerd want die geeft tenslotte de opdracht naar je ventilatormotor.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S80 of stel zelf een nieuwe vraag.