close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volvo V70 2000: Verbruik

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: B5244S2, Motorinhoud (cc): 2500, Vermogen (kw): 103

Het brandstofverbruik is sinds enige tijd fors toegenomen.

Geen storingen aangetroffen bij het uitlezen van het geheugen.
Geen storing gemeld op het display in de auto.

Enige lekkage waarneembaar bij het uitlaatspruitstuk wanneer de motor warm is.

Suggestie van de garage vervangen van de LMM.
Zonder storingsindicatie lijkt mij dat niet zinvol.
Uitlaatlekkage zou kunnen leiden tot onjuist mengel waardoor de lambdasonde extra brandstof laat inspuiten.

Wat is de mogelijke oorzaak?

Geplaatst door

Paul Hasselaar (0)
badge

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Denk dat jij gelijk hebt hoor. Misschien kan je garage de fueltrims uitlezen? Dan kan hij zien of dat is aangepast en zou dan best door de uitlaatlekkage veroorzaakt kunnen worden. LMM kan ook maar die kun je ook in de data checken.

memos 250
badge

1 jaar

Geen enkele melding over de LMM opgeslagen in het geheugen ook de boordcomputer geeft niets aan. De auto rijdt zonder enige hapering. Dat is meestal het eerste voorteken dat er met de LMM iets aan de hand is. Ik laat het spruitstuk demonteren en controleren.
Een defecte spruitstukpakking is ook nog een mogelijkheid.

Laat eerst de longtime fueltrim controleren want als die op 25-20% staat kan het de oorzaak zijn, staat die netjes rond de 0-3% is dat hoogstwaarschijnlijk iets anders.

memos 250
badge

1 jaar

Het motormanagement werkt naar behoren dwz de geregelde katalysator werkt aangestuurd door de lambdasonde binnen de gestelde grenzen.
Er zijn geen fout meldingen. De suggestie van de dorpsgarage om de LMM te vervangen lijkt mij niet zinvol.
De Volvo specialist die wel over VIDA beschikt gaf al aan dat er geen fout in het geheugen zou zitten. Volgens hem is de oorzaak de spruitstuk lekkage. Daardoor komt er lucht bij het uitlaatgas mengsel waarop de lambda sonde een te arm mengsel ziet en extra brandstof laat inspuiten.

Volgende week gaat het spruitstuk er af. Dan komt er hopelijk meer duidelijkheid.

Spruitstuk is niet verwijderd.
Ik rijd meer met de auto. Zonder enige merkbare verandering is het verbruik aanzienlijk gedaald. Het is nu gemiddeld 1:10. Dat is een heel redelijk verbruik.
Mijn rijstijl is rustig en anticiperend. Hopelijk blijft het verbruik zoals het nu is.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V70 of stel zelf een nieuwe vraag.