Ons probleem met de verdamper als volgt, door een gaslek ( en waardoor de motor steeds meer begon te stotteren ) vanuit de verdamper hebben we deze gereviseerd, het probleem van de gaslekkage is hiermee verholpen, maar nu (waarschijnlijk het moeilijkste deel) hoe de juiste afstelling voor de verdamper terug te vinden ?
De installatie is van prins vsi, dus voorop de verdamper zelf zit een inbus waarmee de verdamper druk wordt geregeld, nu heb ik reeds uitgebreid op internet gezocht en wel het e.e.a hierover gevonden zoals de software voor prins, echter zover als ik hieruit begrijp is het hiervoor ook noodzakelijk om de ECU uit te lezen via de OBD 11, en daar zit ons tweede probleem , we hebben hiervoor de speciale demo versie Volvo FCR gedownload en m.b.v de speciale interface kabel aangesloten, echter tijdens het uitlezen komt het systeem telkemalen met een foutcode en is verder uitlezen niet mogelijk, hierbij wordt blijkbaar wel contact gemaakt met de ECU, in het begin, de eerste tien seconden is de status ok en vrij kort daarna komt de foutmelding ; byte invalid end comms last with car, ook slaan de dieverse wijzers uit toerenteller,snelheidsmeter etc.
Over voorstaande reeds contact gehad met de software leverancier voor de Volvo fcr, maar voor het moment is het probleem niet te achterhalen, de ECU is de 4.4 motronic versie (Bosch) en voor de interface met de laptop gebruik ik de oud com aansluiting.
Is er een specialist onder jullie die wellicht kan zeggen waar het fout gaat ? of indien mogelijk de juis verdamper instelling terug te vinden zonder software !!!
B.v.dank voor het meedenken,
m.vr. groet,
Hans
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Deze auto ondersteund nog geen (E)OBD.
Een LPG inbouwer kan de LPG installatie uitlezen/configureren en de dealer kan de ECU van de motor uitlezen.
Bedankt voor je reactie, maar kun je me zeggen waar je deze info vandaan hebt, onze Volvo is van eind 1996 ( volgens het voertuig nummer zelfs 1997 ) en destijds geproduceerd voor de Amerkaanse markt waar OBD 2 reeds eerder een in gebruik was en standaard dan voor de meeste europese merken; Reeds ook meerdere malen per mail contact gehad met de software leverancier (Volvo FCR) en zou normaal gesproken moeten werken . We hebben nog een andere 850 uit 1996 echter is dit de 2.0 10 klep uitvoering waarin het fenix ECU is voorzien en inderdaad is deze niet uit te lezen met de Volvo FCR software.
m.vr.grtn,
Hans
10 jaar
De 2.5 20v motor is geleverd met 2 motormanagement systemen.
Dit zijn de Bosch Motronic 4.3 en de Bosch Motronic 4.4.
Alleen de laatste ondersteunt OBDII.
10 jaar
Zover als ik het na kan gaan ( volgens het type nummet op de ECU ) is het een Bosch Motronic 4.4.
dus normaliter zou de ECU gewoon uit te lezen zijn.
De motor is overigens officieel een 2.4 liter 168 HP 20 valve en begin 1997 geleverd in Pennsylvanai.
Hans
10 jaar
Probeer het dan eens met andere software.
Bijvoorbeeld torque pro of iets dergelijks.
10 jaar
Om er zeker van te zijn dat er niets mis is met het OBD 11 sytem. ECU uit laten lezen door een garagist wat géén probleem was ,hierbij is de foutcode 451/P0301 bij cylinder 1 te voorschijn gekomen en houd waarschijnlijk verband met ons eerder CO uitstoot probleem ! moeten dus verder gaan zoeken wat de oorzak van de ontstekings fout is; bougies,bougiekabels ?.
Ik heb inmiddels gekeken naar o.a torque pro e.a. alternatieven voor het uitlezen van het ECU systeem, en meld me als dit wel of niet gaat werken.
Hans
10 jaar
CO2 problemen ontstaan vaak bij vacuüm lekkages van de dunne rubber slangetjes rond het inlaatspruitstuk of de pakkingen van de in- of uitlaatspruitstukken. Hierdoor worden vaak onterecht de lambdasonde(s) vervangen.
Eerst zorgen dat tie op benzene zonder storingen goed loopt.
dan op lpg gaan rijden en kijken welke storing verschijnt.
10 jaar
[quote=Ruud10657]CO2 problemen ontstaan vaak bij vacuüm lekkages van de dunne rubber slangetjes rond het inlaatspruitstuk of de pakkingen van de in- of uitlaatspruitstukken. Hierdoor worden vaak onterecht de lambdasonde(s) vervangen.[/quote]
Dank Ruud voor je reactie maar deze slangetjes hebben we recentelijk vervangen eveneens zijn de pakkingen in en uilaatspruitstukken vervangen, maar zoals je hebt kunnen lezen geeft de ECU een foutcode 451 bij cilinder 1 wat duid op een ontstekingsfout, nu hebben we hiervoor de bougikabels nagezien en doorgemeten welliswaar is de weerstand van kabel 1 aan de hoge kant maar nog juist onder de 6 k om, wel heb ik zekerheidshalve reeds een nieuwe set kabels besteld, voorwat betreft de bougie's (spec. bougies voor lpg ) staan deze wel ruim tussen de 0.9 en 1.0 mm maar de motor zelf draait en start normaal. Tevens hebben we d.m.v. druk op elke cilinder afzonderlijk te zetten getracht er achter te komen of er eventueel een lekkende klep is, maar dit is voor ons nog niet echt duidelijk, namelijke bij drie van de vijf cilinders cilinders blijft de druk rond de 1.5 bar staan en bij de 2 anderen loopt de druk op tot net boven de 2 bar maar dan is duidelijk hoorbaar lucht via de oliepijlstok ondanks de hogere drukwaarden van 2.0 bar, dus wellicht dat jij hierover meer kunt zeggen ?
m.vr.groet
Hans
10 jaar
Hierbij onze update van ons probleem met de verdamper, zijn uiteindelijk bij een erkende Prins LPG dealer geweest om de verdamperdruk te laten regelen, was met 10 minuten geregeld , tevens geconstateerd dat de zekering/zekeringhouder van de ECU slecht contact maakte, meteen een nieuwe tussen gesoldeerd en voor nog géén 40,00 euro was het geregeld, sindsdien is het probleem verholpen en loopt de motor weer als vanouds en heeft nu bijna 300.000 km op de teller.
Conclusie, sommige dingen zijn zelf heel goed te doen, zoals in ons geval het reviseren van de verdamper, maar voor andere zaken is het wellicht zinvoller om hiervoor direct een specialist op te zoeken vooral als hiervoor speciale tools voor nodig zijn om uit te lezen.
Verders wil ik hierbij nog een ervaring delen, tijdens ons bezoek bij de prins log specialist heb ik hem de vraag gesteld of hij het zinvol achte om een extra smerings systeem te installeren gezien de km stand en wij eigenlijk altijd op lpg rijden, en zelden op benzine, in zijn mening hierover was hij erg duidelijk zijn ervaring met Volvo motoren was dat de klepzittingen van dermate qualiteit zijn dat een dergelijk smeringssysteem geheel overbodig maakt, zelf reed hij een 850 op lpg met 500.000 km op de teller.
m.vr. groeten, en dank voor degene die hebben gereageerd op ons probleem.
Hans
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 850 of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar