Afgelopen jaar was ik met de caravan in Oostenrijk op vakantie. Toen ik daar aankwam na een dag rijden merkte ik op dat bij het nemen van een heuvel de auto wel toeren maakte maar niet de heuvel opkwam. Het leek wel of de kracht van de motor niet overgebracht werd naar de wielen. Ik schrok hiervan en heb de auto langs de kant van de weg geparkeerd. Een half uurtje later toen ik de motor starten was het euvel weg. Tijdens de doorreis naar Italie nogmaals hetzelfde probleem toen ik een heuvel wilde oprijden bij een camping, weer met een warme motor. Het vreemde is dat als ik zonder caravan rij de auto het gewoon prima doet, nergens last van. Bij de laatste grote beurt in 2015 is niks geconstateerd. De huidige kilometerstand is 110.000.
Ik dacht zelf dat het de koppelingsplaten zouden zijn maar deze werken prima. Geen rare geluiden, de bak schakelt nog soepel en de test van wegrijden in zijn derde versnelling met de handrem is prima. De auto slaat netjes af op het moment dat de koppeling op zijn hoogste punt is. Ik heb werkelijk waar geen idee wat er aan de hand is.
Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen zodat ik dit voor onze volgende vakantie kan verhelpen.
Ik hoor graag van u!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
In welke versnelling rij je de berg op.
Veel toeren en geen snelheid is toch echt een slippende koppeling.
Om de een of andere reden zal die wel te heet geworden zijn.
[quote=ferdinand]In welke versnelling rij je de berg op.[/quote]
Vanuit stilstand 1e versnelling. Bij heuvel op terugschakelen van 4e naar 3e versnelling.
8 jaar
[quote=oldford]Veel toeren en geen snelheid is toch echt een slippende koppeling.
Om de een of andere reden zal die wel te heet geworden zijn.[/quote]
Als dit een slippende koppeling is kan dit verholpen worden oftewel is er iets versleten of moet ik mijn rijgedrag hierop aanpassen en zo ja hoe?
8 jaar
Een koppeling die bv een beetje vettig is geworden , zul je met gewoon rijden nog niet zoveel van merken , op het moment dat de boel goed heet wordt , ga je er last van krijgen , vettigheid gaat smerend werken , slip.
Een te lage aanlegdruk van de drukgroep geeft hetzelfde effect , gezien dat het al een paar keer voorgekomen is , zou ik er naar laten kijken , bak er achter weg.
Het laten hangen van de voet op de koppeling geeft hetzelfde resultaat , slip bij zware belasting.
Koppeling meteen los laten als de auto rolt , ook bij terug schakelen , schakelen en los dat pedaal.
Ik denk niet dat het aan je koppeling ligt. Je had vast de airco aan, warm weer, caravan, bergen. De ideale combinatie om een auto in noodloop te krijgen.
Als je dit nu de volgende keer weer hebt, zet je airco dan uit en de verwarming aan, je zal zien, zo gauw de temperatuur gedaald is het motorvermogen weer terug is.
Succes
8 jaar
een beetje moderne auto schakelt bij extreme belasting de airco zelf uit, ook is er geen sprake van noodloop. vermoed zelf ook een ietwat vet geworden koppeling.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V50 of stel zelf een nieuwe vraag.
8 jaar