close auto

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volvo 440: Vermogen/kracht weg+ race-geluid motor

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Hallo allemaal,

Ik rijd in een Vovo 440, 1.6 uit 1997 (benzine)

Sinds vandaag mis ik ineens flink wat vermogen.
Ik heb moeite om boven de 100 km/h te komen!
Daarnaast hoor ik in de hogere toeren wat ik kan omschrijven als een race-geluid (ratel).
In de lagere toeren klinkt hij zacht n monotoom als voorheen.
Duidt dit op een cilinder die niet meer meedoet of is het heel wat anders?

Voordat deze problemen zich voordeden had ik een ratelend geluid onder de auto bij de lage toeren.
Dat leek van een ophanging van mijn uitlaat te komen en door de resonantie ging de uitlaat rammelen.
Maar dat is nu vanzelf weer weg en sindsdien heb ik last van bovenstaande verschijnselen.

Ik lees veel over de LMM en de brandstoftoevoer of de luchtinlaat.
Heeft iemand een idee, ook in relatie tot het voorverschijnsel van de ophanging van de uitlaat?
Kan het dat het daarmee iets te maken heeft?

Met vriendelijke groet,

Jasper

Geplaatst door

hazard (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hoi Jasper,

Heb je gekeken naar de koppen van je bougies, hoe deze eruit zien? Droog is goed, vet is fout
Klinkt namelijk inderdaad als drukverlies op 1 of meerdere cilinders.
Is je bovendruk misschien abnormaal hoog? haal je oliedop eraf op je kleppendeksel bij een stationair draaiende motor en houdt je hand over de opening...

hoop dat je hiermee een stap verderkomt

Boy

gortwise 0

14 jaar

Hallo Gortwise,

Dank voor de suggestie.
Ik ben langsgegaan bij een automonteur voor een soort voor-analyse.
Volgens hem lopen alle cilinders nog (op het gehoor en visuele inspectie) maar zou het aan de katalysator kunnen liggen.
Het zou dan zo kunnen zijn dat er intern iets los is gekomen dat nu de uitlaat blokkeert en mijn vermogen drukt.
E.e.a in verband met het rammelende geluid dat ik eerder hoorde.
Hij heeft ook de druk uit de uitlaat gevoeld en vond die laag.

Vrijdag breng ik hem weg voor reparatie.
Als ik meer weet houd ik je op de hoogte.

Dank voor je advies,

Jasper

hazard 0

14 jaar

Hoi Jasper, goed om te horen dat je een stap verder bent,

ff een goedkope tip. haal/vervang je katalysator bij de sloop in je buurt. scheelt je klappen met geld.
Heb je trouwens een zelfdiagnose gedaan dmv stekkerproef op linker veerpoot?

gortwise 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 440 of stel zelf een nieuwe vraag.