close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volvo 440: Volvo 440: aircopomp (poelie) vast. Vervangen, repareren of pass

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8i

Volvo 440, aut, ac, stuurbekr., benz, 1995

De aircopomp draait niet meer, althans; de poelie blijft 19 van de 20 keer vast zitten. Hij maakte altijd al een schrapend geluid maar nu zit ie dan toch echt vast. Een oorverdovend slipgeluid van de multiriem is het resultaat. Een goede werking van de airco hecht ik niet veel waarde aan maar de dynamoriem zit ook om de rol van de aircopomp. Heeft iemand een (provisorische) oplossing? ik heb een voorbeeld bijgevoegd van hoe het ongeveer zit. [url=http://img267.imageshack.us/i/440riemen....][img]http://img267.imageshack.us/img267/2985/...[/img][/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]

Een arm die aan de stuurbekrachtigingspomp zit lijkt in de weg te zitten voor een alternative multiriemroute waarbij de aircopomp gepasseerd zou worden. Maar misschien heeft iemand een slim idee? Of misschien kan iemand de aircopomp zo maken dat enkel de poelie ervan meedraait? of misschien de pomp vervangen door een looprol?

Eventueel zou ik een andere (gebruikte) pomp kunnen kopen maar weet niet zo goed hoe dat dan zit met de noodzaak van bijvullen en de kans op lekkage's etc. Of misschien zou het bijvullen van de huidige pomp de oplosing kunnen zijn?

Ik ben vooral geïnteresseerd in de simpelste/voordeligste oplossing. Een werkende airco is dus geen noodzaak. Een werkende stuurbekrachtiging wel.

Hij staat in Utrecht. Het zou heel fijn zijn als iemand een passende oplossing voor deze miskoop van 1100 euro heeft. Wellicht dat ik er nog een 'goed'koop van kan maken want volgens mij is dit het laatste euvel na vervanging dynamo, startmotor, multiriem en dynamoriem.

Alvast hartelijk dank voor elke reactie!, Joost Oomes

Geplaatst door

joostoomes (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Wat zit er vast? De aircopomp of de vrijlooppoelie van de pomp?
Indien de pomp vast zit kun je de airco gewoon niet meer aanzetten.
(of de stekker van de pomp afhalen, word de pomp niet meer bekrachtigd).
Binnenste gedeelte draait dan niet meer mee.
Indien het lager van de vrijlooppoelie vastzit kun je er een
nieuw lager laten inpersen.

Succes, Pascal

Dank Pascal voor je reactie. Ik ben bang dat het dan de vrijlooppoelie is van de pomp (als je zo het wiel van de acpomp noemt waar de beide riemen omheen zitten). De airco had ik al zelden aan en staat dus standaard uit. Hij functioneerde naar mening ook altijd (=3 maanden) maar zeer matig. Wel heb ik meteen even de stekker eruit getrokken, daar was ik zelf nog niet opgekomen. Hij liep zowaar even zonder te slippen!, maar bij de derde, vierde, vijfde en waarschijnlijk alle volgende keren was het weer 'gillende keukenmeiden' stijl. Wel vaker doet ie 't 1 of 2 keer als ik de auto een tijd met rust gelaten heb. Maar dan wel met een zorgelijk rammelend geluid, dat ook sneller rammelt als ik het gaspedaal even indruk. Het rammelende geluid was ook al eerder maar dan iets minder, en soms was het meer een 'aanloop'geluid. Deze geluiden verdw(e)(ij)nen wel voor een groot deel na ongeveer 2 minuten de motor draaiende te hebben.

Zou het dan de lager zijn denk je? En kan zo'n vrijlooppoelie over het algemeen losgehaald worden van de pomp? Het lijkt mij - gezien hoe krap 't allemaal zit daar - dat de aircopomp er helemaal afgehaald dient te worden. Ik hoop dat ik ongelijk heb en er een makkelijkere manier voor is. Maar zou ik de hele aircopomp (zonder speciaal gereedschap) zelf (veilig) kunnen demonteren en ergens heen brengen om er een nieuwe lager in te laten persen denk je? (adresje utrecht misschien?) Of moet ik - ondanks dat ik alleen geef om een goedloppende vrijlooppoelie - rekening houden met vloeistoffen of andere factoren?

Alvast weer mijn dank!

Joost

joostoomes 0

14 jaar

Het grote probleem is de dynamo(poelie) !!

Deze heeft namelijk een SMALLE poelie waar geen normale riem op past (4 groeven ipv 6) !!

Een monteur vertelde me dat dat wel opgelost kan worden door een andere dynamoof de poelie ervan te vervangen. Maar denk je niet dat het object (stuurpomparm oid) tussen de krukas en de stuurpomp een probleem is? Daar kan de riem (bovenlangs in ieder geval) zo niet langs... Of zie ik een route over het hoofd? dank

joostoomes 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 440 of stel zelf een nieuwe vraag.