Niet-getunde dealeronderhouden T5 178dk is voelbaar trager geworden: geeft op rollenbank 50 pk/90Nm minder dan fabrieksopgave (200 pk/300Nm vs 250 pk/390 Nm[curve is aanwezig]). Analyse levert consequent een te arm mengsel op. Inmiddels LMM vervangen, en daarna de 1e (lineaire) Lambda sonde; geen verbetering. Nieuwe bougies. Brandstofdruk = 4 bar bij 3000 rpm; Turbodruk is 0.8Bar. Druk aan katalysatorzijde in uitlaat (gaatje geboord) = 0.1 bar bij gasgeven. Lijkt dus niet verstopt. Nieuwe LMM geeft 400kg/hr op 3000 rpm. Turbo wordt roodgloeiend bij zelfs kortstondige belasting op rollenbank (komt dit door arm mengsel?). Motor lijkt dus brandstof te knijpen om de een of andere reden. Software is origineel. 1 jaar geleden gasregelhuis vervangen; incl nieuwe software. Auto rijdt wel verder normaal; geen horten of stoten, verbruik is normaal, geen rook/stoom, maar is gewoon een beetje 'slapper'. En da's ook best irritant, hoor! Wie heeft een idee? wij zijn uitgedokterd....
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Nergens geen vacuum lekje? Er zitten enkel vacuumslangetjes en vooral de rubber met een haakse bocht erin wil wel eens scheuren. Mogelijk krijg je hier een arm mengsel door.
Heb je 4-gasmeting gedaan? Inlaatspruitstukpakking lek? lektest op de cilinders?
Bedankt voor snelle antwoord. Ik ben geen autotechnicus en zal moeten vragen naar kwaliteit van de vacuumslangetjes. Echter, ik kan nog wel vermelden dat het mengsel tijdens de analyse zeer arm bleef tot 5000 rpm. Daarna greep iets in waardoor het mengsel rijker werd, maar ja dan is het te laat. De referentiemotor uit de computer liet duidelijk verrijking van mengsel zien bij 2500-3000 rpm. Dat gebeurt dus niet bij mij. Kan dit worden veroorzaakt door lekke vacuumleidingen? Ik heb de powercurve ook toegevoegd; blauw is referentie en paars/groen is de mijne. Is dit nou een storing (50 pk kwijt) of gewoon 'karakter'? Wat gasmeting betreft de getallen weet ik niet meer maar hij voldoet gewoon wel aan apk. Garage maakt zich nu wel zorgen om de druk voor de kat (gemeten op 0.1 bar tijdens gasgeven in gaatje in uitlaat); dit zou kunnen duiden op deels blokkade. Vervangen met los tussenstuk voor een test is optie (daarna evt kat vervangen), maar misschien weet iemand of dit een kans van slagen heeft. Inlaatspruitstukpakking en een cilinderlektest ga ik ook bespreken maar klinkt duur? En zou ook andere klachten geven?
16 jaar
Plaatje lukt niet.
16 jaar
Het lijkt mijn dat er geen goede verbranding is in een cilinder of alles een klein beetje minder.
Daarom denk ik aan vacuumlek of valse lucht. Vraag na de waardes als ze een 4 gasmeting heben gedaan.
De waarde voor de APK kan goed zijn, terwijl er bij de andere waardes iets niet correct is.
Lektest is niet zo duur en kan je veel vertellen. Hoe is er altijd met de auto gereden?
Verbruikt de auto veel olie? Volvo motoren hebben problemen met afdichting op cilinders door vervuiling langs de zuigers, maar dit komt meestal voor bij klanten die veel korte stukjes en langzaam rijden. Niet of nauwelijks olie peilen.
Auto wordt rustig gereden. 80 km/dag. Olieverbruik is 1 l op 2500 km; werd verteld dat dit voor turbo-motoren normaal zou zijn. We hebben de carterdruk gemeten; die was laag. Ik heb net slangetjes gecontroleerd; op zich niets bijzonders gezien (rubber begint wel een beetje te verteren hier en daar maar de slangen zijn intact). Ik heb de stang van de wastegate proberen te bewegen; daar zit een beetje rek in; kraakt wel. De gaswaarden hoor ik pas as zaterdag weer, als we weer aan de slag gaan.
16 jaar
Even een update: naar andere rollenbank geweest: voorstel is nu om turbodrukregelventiel te vervangen. (bij provisorisch vervangen met t-stukje leverde dit al een veel betere grafiek op). Andere waarden waren ok. TDRV wordt morgen vervangen (waren niet op voorraad).
16 jaar
Dat snap ik niet helemaal. Hoe kan het niet goed functioneren van de turbo voor een arm mengsel zorgen?
De turbo regelt alleen de hoeveelheid lucht die de motor in wordt gepompt.
De hoeveelheid lucht wordt daarna gemeten, waarna het motormanagement de bijbehorende hoeveelheid brandstof toevoegt.
Of zie ik dat nu verkeerd?
16 jaar
Dag KMvrtr, Ik ben het met je eens, maar: het turbodrukregelventiel is eergisteren vervangen (klusje van niks) en we gaan weer als de brandweer! Het ventiel stoorde dus kennelijk zodanig dat de turbo niet volledig op druk kwam (dit lijkt dan op te weinig lucht?) waardoor de brandstof werd geknepen door motormanagement. Of zoiets. Hoe dan ook, deze simpele ingreep was zeker de oplossing en nu draait alles weer op rolletjes! Heerlijk weer dat 'oude' gevoel van een beetje vaart maken. Aan iedereen (Mod) bedankt voor de vele tips en meedenken en ik hoop dat anderen weer iets hebben aan deze ervaring.
Groet E.
16 jaar
Goed om te horen dat alles weer als vanouds functioneert!
Als ik het goed begrijp heb je de actuator (dat ding met dat stangetje) vervangen?
Die gaan wel eens kapot ja. En als de klep dan te vroeg open gaat, of open blijft staan gaan niet alle uitlaatgassen langs de turbo. Die komt dat niet of minder op druk en spoelt minder snel op.
16 jaar
Nee. het is echt het turbodruk regelventiel (boost pressure valve). Die zit tussen de vacuumslangetjes bij (onder) het luchtfilter. Het is een klein zwart blokje met 3 slangaansluitingen en een stekkertje. onderdeel nr 9473212. Kan dus een hoop roet in het eten gooien... als je googled op 'boost pressure valve 9473212' dan vind je een plaatje (tekeningetje).
16 jaar
Had gisteren hetzelfde probleem, na even plankgas (V70 T5 uit 2005 met lpi) om in te halen een klein schokje gevoelt......en toen nauwelijks vermogen over....balen dus....even proberen op benzine en hetzelfde probleem nauwelijks vermogen, ligt dus niet aan LPI maar ergens aan de turbo of besturing daarvan, diagnostics gechecked en geen foutcodes, dus dan maar op internet gaan googelen. Hier uitgekomen en maar eens gaan kijken onder de klep of alle slangetjes nog vast zaten aan de turbo charger (TC) control valve (zit in het zicht in de rijrichting links naast het luchtfilter), ja dus alles zat nog goed vast, maar bij een 2e observatie wat dichter bij de klep bleek dus het onderste slangetje wel degelijk gescheurd, stukje afgesneden en weer opnieuw gemonteerd en het werkt allemaal weer!!!!
Zal nog proberen een fotootje te plaatsen maar weet niet of dat lukt.
In elk geval bedankt allemaal weer voor deze prachtige informatie op het forum.
mvrgt Frank.
[img][/img]
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V70 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar