Volvo V70 2001: Versnellingsbak

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: B5244S2, Motorinhoud (cc): 2500, Vermogen (kw): 103

Vanmiddag plaatste ik mijn auto op een parkeerterrein. Toen ik later weg wilde rijden en de versnelling in de achteruit zette reageerde de auto niet op het gas. Heb dit daarna met alle versnellingen geprobeerd. Niks. Toen ik onder de auto keek zag ik ter hoogte van de versnellingsbak wel vloeistof druppelen. Heb ik nu een gebroken versnellingsbak kabel of is het iets anders.

TimpieP

Geplaatst door TimpieP , lid sinds 1 maand geleden

13 Reacties

kaleido 1 PRO, 1 maand geleden

Wat was de vloeistof , kan ook water geweest zijn uit je airco .
Hoe voelt de versnellingspook aan , als er een kabel gebroken is , voel je eigenlijk geen weerstand of in voor uit achteruit beweging of links rechts .
Een kabel gebroken veroorzaakt geen olielekkage .
Met even onder de auto kijken kom je er niet achter , motorkap open en iemand laten schakelen en dan bovenop de bak kijken of er met het mechanisme het juiste gebeurt.

TimpieP, 1 maand geleden

Vloeistof was inderdaad airco.
Er is totaal geen weerstand in elke versnelling. Met motorkap open hoor je bij schakelen alleen klikken.

kaleido 1 PRO, 1 maand geleden

Klikken is toch het bewegen van het schakelmechanisme , heb je ook de kabels bekeken ?
Je trapt de koppeling in je zet hem in de versnelling , je laat de koppeling opkomen en dan gebeurt er niets , zelfs geen lawaai?

lange-frans, 1 maand geleden

deze bak heeft hydro koppelings cillinder dus geen koppelings kabel maar hydroliek-leiding. als deze lek is kan je helemaal niet schakelen met draaiende motor. dit geld ook voor versie met kabel.
kijk eens boven op je versn.bak daar zie je gear-selector blok (3hoek vorm)....daar aan zitten 2 kabels met rond oog zitten deze nog vast.? anders testen 1 man/vrouw in auto schakelen 1 man/vrouw voor de auto kijken naar deze kabels of ze bewegen.

TimpieP, 1 maand geleden

Sorry, ben een leek op dit gebied, maar waar kan ik 'op je versn.bak daar zie je gear-selector blok (3hoek vorm)." vinden of hoe ziet ie er uit. Is het niet makkelijker als ik onder de auto kijk als iemand schakelt?
In huidige situatie, kan ik naar elke versnelling schakelen zonder dat de koppeling wordt gebruikt (zowel motor aan als uit). In de versnelling is geen gas responce

lange-frans, 1 maand geleden

ok heb een voorbeeld gevonden voor je link met foto https://www.voordeligeautoonderdelen.be/... als je voor je auto staat en dan zit rechts je versn.bak kijk daar naar beneden boven op je versn.bak dan zie je dat driehoekige blok (dat waar op foto blauwe stip op zit) dat is je gear selector , en daar zou je kabel aan moeten zitten en bewegen als iemand de pook bedient.

lange-frans, 1 maand geleden

deze is misschien duidelijker kijk op afbeelding daar zie je nrs 18 en 19 daar zie je ook de kabels met oog die bedoel ik dus .https://volvoforums.com/forum/volvo-s70-...

kaleido 1 PRO, 1 maand geleden

Even wat anders , als je gas geeft gaat dan het toerental van de motor wel of niet omhoog , omdat je ook zegt er is geen gas responce , worden we hier op het verkeerde been gezet ?

TimpieP, 1 maand geleden

Ik werd al helemaal blij met het idee dat het een gebroken gaskabel zou kunnen zijn. Helaas, motor klimt gewoon in toeren bij gas geven.
De kabels op het gear selctor blok bewegen bij elke versnelling.

lange-frans, 1 maand geleden

Timpie ik heb topic nog even opnieuw gelezen .........en zag ineens volgende wat jij zegt '' In huidige situatie, kan ik naar elke versnelling schakelen zonder dat de koppeling wordt gebruikt'' . hoe is koppelings pedaal voelt dat net als anders ........denk nl dat je druklager vast staat of dat er iets met je drukgroep/plaat is . anders kun je nl niet schakelen zonder dat je je koppelingpedaal indrukt. toch ook nog even kijken naar waar het druppelde en kijk of hij harder gaat druppelen sla je je koppeling indrukt .....evt wat opvangen en bij garage laten kijken of het water of olie is.

Beste antwoord, geplaatst door TimpieP, 3 weken geleden

Ik wil terugkomen op wat nu daadwerkelijk het probleem was en jullie bedanken voor het meedenken.
De aandrijfas rechtsvoor was gebroken.

kaleido 1 PRO, 3 weken geleden

Oké mooi dat het gevonden is , moet toch wel iets van lawaai aan vooraf zijn gegaan ?

Hans4040 PRO, 3 weken geleden

Nee hoor, kaleido 1...gewoon knak en je staat stil.
Mijn buurman had het met een Toyota, auto neergezet, wilde uurtje later weer vertrekken en knak, over en uit.
Zij as was linksvoor onder de trillingsdemper gebroken door roestvorming.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V70 of stel zelf een nieuwe vraag.