auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volvo XC90 2003: Vervangen distributieriem zonder speciaal gereedschap

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: D5244T3

Ben begonnen met vervangen van de ditributieriem en de waterpomp zonder dat ik over speciaal gereedschap beschik. Op zich al een toer vanwege de bereikbaarheid, maar dat is normaal bij de meeste auto's. Ik dacht net zoals bij de V70 diesel en zoals is aangegeven in de VIDA instructies om de riem gewoon te kunnen verwijderen, maar helaas de poelie/trillingsdemper van de krukas laat dat niet toe. De ruimte tussen de riempoelie en de behuizing is te nauw om de riem door te laten, dus de poelie moet worden verwijderd. Hoe krijg ik dat voor elkaar zonder speciaal gereedschap? Of misschien kan het niet zonder en moet ik dit gereedschap bestellen. Wie weet hoe en waar? Ik doe deze klus momenteel thuis in Zuid-Frankrijk, waar weinig Volvo specialisten te vinden zijn. Bedankt alvast iedereen die iets nuttig kan bijdragen!

Geplaatst door

Volvopensionado (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

"Gewoon" losdraaien met een luchtsleutel (wel eentje die sterk genoeg is) !!
Dan de 4 boutjes er uit en de poelie er af wringen met een bandijzer o.i.d. !!

als je geen sterke luchtsleutel hebt dan kun je een kapje achter de poelie weghalen (2 Boutjes).
Dan kun je de riem langs de kap trekken als je de nieuwe riem monteert moet je wel voor zorgen dat de riem op het tandwiel ligt.
Net onder het tandwiel zit een bultje en daar moet je de riem over heen schuiven. Ik heb genoeg riemen vervangen en nog nooit een poelie los gehaald.

Highway 745
badge

14 jaar

dan heb je toch mazzel gehad er zijn genoeg kapjes waarvan je de boutjes niet kunt verwijderen omdat deze achter de poulie zitten en dieper in het plastic verwerkt zitten

die heb ik vanaf de 850 nooit gehad of jij hebt een ander kapje voor. Het lastigste is om het kapje terug te plaatsen dat wil soms niet lukken en als j het dan los laat en later nopg eens probeert lukt het mijn altijd.

Highway 745
badge

14 jaar

Bedankt voor de reacties tot nu toe. Ik geloof toch wel dat de constructie bij de XC90 wel ietwat anders is dan bij de 850 of V70. De ruimte tussende poelie en het motorblok blijft volgens mij te nauw om de riem er langs te wurmer!

Als ik nu bijvoorbeeld een lang smal stuk staal voorzie van 2 boorgaten en die dan op 2 bouten van de poelie bevestig, zou ik dan de poelie kunnen blokkeren zodat deze niet verdraait en dan met een grote dopsleutel (misschien nog verlengd) de moer kunnen los krijgen? is de poelie dan makkelijk van de krukas te trekken?

Als je de moer en boutjes los hebt gaat de trillingsdemper er meestal wel makkelijk af. Even voorzichtig met een rubberhamen tikken of een bandenlichter eracher en dan voorzichting wrikken.

(Een oud collega van mij tikte de moer van de trillingsdemper los met een bijtel en hamer, als hij geen luchttol bij de hand had. Kijk wel uit dat je de moer niet beschadigt.)

Hessels036 0
badge

14 jaar

die zit vast met 300 Nm zal toch wel een flinke hamer met bijtel moeten zijn

Mijn conclusie is dus eigenlijk: zonder hulpgereedschap om de krukaspoelie vast te zetten gaat het niet. Wie weet hoe ik hieraan kan komen of heeft misschien een tekening van deze speciale Volvo tool?

het is dat je zo ver weg zit anders kwam ik het bij je doen. zonder speciaal gereedschap voor de poelie.

volvoxc90 0
badge

14 jaar

Gave foto's! Uitstekend voorbeeld hoe die moer te lossen. Dit is echter geen XC90, maar ik vermoed een V70 waar wel ruimte onder de poelie is. Vermoedelijk ging je hier de krukaskeerring vervangen?

Haha....nee,dit zijn geen foto's van mij hoor.

Ik heb gewoon met google (afbeelding) gezocht op "crank pulley removal tool" en dan krijg je een lijst met foto's van hoe vindingrijk mensen wel kunnen zijn.

JdeP 35

14 jaar

Bij een automaat iets lastiger, maar met een handbak, ding in zijn 4e of 5e zetten, handrem erop en vragen of iemand even de rem diep wil intrappen. Meestal krijg je ze dan zo wel los.

hellbat 0
badge

14 jaar

Helaas is het XC90 5D AWD automaat !

Nou, we hebben de moer van de krukaspoelie gelost", maar vraag niet hoe.......zie foto's

De oplossing was een "tailor made" gereedschap, bedacht door mijn buurman (zie foto). Krukaspoelie ging er gemakkelijk af. Nu nog olielekkage ontdekt...zie volgende vraag..

John Michael,


je staat geregistreerd als professional.....waarom dan al die vragen?

ha,ha, een professional zonder tools.........

overigens zal ik dat meteen even veranderen - bedankt voor de tip.......

[quote=Volvopensionado]De oplossing was een "tailor made" gereedschap, bedacht door mijn buurman (zie foto). Krukaspoelie ging er gemakkelijk af.[/quote]
Geweldig! Deze komt weer in de annalen van het internet.

JdeP 35

14 jaar

Probleem dus opgelost, zie boven!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo XC90 of stel zelf een nieuwe vraag.