Volvo V70: Vervangen lagerschalen

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: B5234T6

Wie kan ons helpen bij het volgende,

We zijn het reviseren van het motorblok stuiten we op het volgende probleem, de lagerschalen zijn aan vervanging toe d.w.z twee van de zes, de oorzaak hiervan hebben we gevonden en het bovenste deel van het blok en de krukas zelf laten controleren door een gespecialiseerd bedrijf, aldus kunnen we beginnen het blok opnieuw op te bouwen echter wat niet duidelijk is voor ons is de codering op het bovenste deel van het blok(1 BBBBBB) en de krukas ( 1 BABBBB ), welke kleur lagerschalen we nodig hebben is voor ons wel duidelijk , maar de vraag hierbij is vanaf welke kant moet de codering worden gelezen, d.w.z, beginnende aan de koppelingszijde dus de kant waar de codering is ingeslagen zowel op het blok als de krukas, in dit geval zou dit een set gele lagerschalen op positie 1, en voor positie 2 een gele lagerschaal ( flange bearing = lagerschaal met rand) in het bovenste blok deel en een blauw lagerschaal (flange bearing) in het onderste blok deel, de overige de overige posities zijn dan verders gelijk aan positie dus zowel een geel lageschaal boven als onder.

Oftewel behoort de eerste B (na het cijfer 1) deze juist bij de eerste positie gezien vanaf de distrubtieriem zijde ? dat zou inhouden als we vanuit die zijde beginnen en de tweede B op positie twee plaatsen en de A idem een geel lagerschaal boven en een blauw lagerschaal onder, en daar zit dan juist het verschil met de eerste mogelijkheid in de eerste mogelijkheid levert dit lagerschalen op met een rand ( flange bearing ) en bij de tweede mogelijkheid de gewone lagerschalen dus zonder rand (whitout flange).

Je zou kunnen zeggen in bij de eerste mogelijkheid wordt ervan links naar rechts gelezen ( als je van rechts naar links leest maakt dit géén verschil ) maar als je de codering diagonaal overzet zoals dus omschreven in de tweede mogelijkheid maakt dit in ons geval een verschil in het soort van lagerschaal (met of zonder flange).

Hopenlijk is mijn uitleg niet te omslachtig ! een andere mogelijkheid is om standdaard lagerschalen te monteren maar dat is nu juist wat we (voor het moment) niet zoeken.

Overigens de nummering op de oude lagerschalen geven géén uitkomst deze (OEM nummers) zijn inmiddels naar alle waarschijnlijkheid gewijzigd !

b.v.dank,

groeten,

Hans

daltons

Geplaatst door daltons (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo V70? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

C.Jonker (0) PRO, 9 jaar geleden

Die Lagerschaal met rand vangt de axiale krukasspeling op en is dus van groot belang dat deze op de juiste plek zit.
Gezien de krukas op positie A ..
Dan zeg ik dat je ook meteen van die kan begint...
Monteer je nu schalen in de eerste overmaat ?

daltons (0), 9 jaar geleden

Bedankt voor je reactie,

De oude lagerschalen met rand zaten op positie twee geteld vanaf de koppelingszijde dus dat daar een set lagerschalen moet komen met rand is duidelijk, maar weten zoals omschreven niet met 100 % zekerheid dat de codering zo dient te worden gezien, zou wel het meest logische zijn, hebben al van alles afgezocht maar hierover nergens tot opheden iets gevonden.
Voorwat betreft de maat van de schalen kunnen we nog de standaard maat gebruiken, de krukas laten opmeten bij een gespecialiseerd bedrijf 49,98 mm .

Hans

C.Jonker (0) PRO, 9 jaar geleden

Ga voor standaard schalen zolang deze slijtage binnen de toleranties ligt. ( dit kun je ook meten met gemonteerde krukas dmv mastiqe )
Ga pas voor overmaat als de maten dit aangeven en/of dat je oliedruk niet op pijl blijft.
Je zult geen problemen krijgen als je alles goed uitvoert.
Olieboringen op juiste plaats, zeer schoon werken en goed voorzien van olie voor eerste start..( eerst op startmotor oliedruk opbouwen )

daltons (0), 9 jaar geleden

Gaan we zeker doen we nemen gewoon de tijd een motor uit en in bouwen doe je niet een twee drie, we gaan er dan ook vanuit dat de motor nadien wederom zonder problemen een paar ton kan draaien !

Maar wat nog niet duidelijk hoe de codering toe te passen om zo de juiste standaard lagerschalen (met kleurcode) te bestellen, voorstaande is niet van toepassing als we een ander merk dan de originele van Volvo zouden bestellen, originele lagerschalen moeten normaliter een optimale levensduur voor de motor garanderen.

Dus als je op deze ham vraag nog een antwoord kunt geven graag !

Andere vraag, is het een optie om de krukas toch te laten rectificeren om vervolgens de eerste overmaat lagerschalen te monteren ? zover als ik het begrijp is er nu spraken van een slijtage op de krukas van 0.02 mm, door een rectificatie en de eerste overmaat lagerschalen zou dit wederom nul zijn !

m.vr.groeten,

Hans

C.Jonker (0) PRO, 9 jaar geleden

0,02 is tweehonderste van een milimeter... je moet de tolerantie van Volvo raadplegen om te zien wat de speling mag zijn dat is de het verschil tussen de bovenste grensmaat en onderste grensmaat.
Speling van nul bestaat niet want dan zou ie niet meer draaien en geen oliefilm kunnen opbouwen.
Laat je eens informeren door een (grote) automaterialenzaak of revisiebedrijf wat een alternatief zou kunnen zijn omtrent de onduidelijkheid over de schalen.

daltons (0), 9 jaar geleden

Volgens het kluwer handboek is de standaarddiameter voor de drijfstanlagertappen 49,98-50,00 en is de ondermaat 49,750 en wordt een maximaal diameter verschil aangegeven van 0,08 wat dus zou betekenen dat onze krukas met 49,98 nog als nieuw is.

Je hebt gelijk dat een speling van nul niet kan vanwegen een zeer dunne oliefilm tussen de lagerschalen en de lagertappen.

We hebben reeds geinformeerd bij diverse toeleveringsbedrijven welke (nog) de lagerschalen leveren zoals Volvo deze origineel monteerd maar vooralsnog zonder resultaat .

Zodra we een oplossing hebben voor ons probleem melden we het,

m.vr.groet,

Hans

C.Jonker (0) PRO, 9 jaar geleden

Als je gewoon naar een Volvo dealer gaat moeten ze toch gewoon de juiste lagerschalen voor je kunnen bestellen?
Ik neem aan dat er wel eens een soortgelijke klus bij hun aan de orde is

primera p11 (0), 9 jaar geleden

Vaak gaan dit soort klussen naar revisie bedrijven.
Een Volvo dealer vervangt niet alleen schalen.
Als een onderblok eruit moet doen ze geen half werk.
Of alles reviseren,of niet.
Die laten alles direct overmaat monteren en de krukas slijpen,overmaat cilinderbussen en zuigers,pakkingset en keerringen nieuw,ben je er weer voor jaren vanaf.
De klant verwacht immers een auto die weer jaren meegaat.

daltons (0), 9 jaar geleden

Half te werkgaan is ook niet onze bedoeling, dus we vervangen alles wat er vervangen moet worden zodat de motor wederom een paar ton mee kan, maar voorwat betreft je opmerking dat men alles overmaat monteerd kan ik enerzijds wel en ook weer niet helemaal volgen, de krukas die wij hebben is zoals reeds vermeld door een gespecialiseerd opgemeten en zover als ik het begrijp vertonen de krukaslagertappen met een opgemeten maat van 49,98 geen slijtage ( standdaard diameter vanuit de fabriek 49,98 - 50,00 ) en zou het slijpen dus in dit geval overbodig zijn ! voorwat betreft de zuigerwanden en randen hebben we deze tevens laten controleren op eventueel aanwezige breuken/barsten die met het blote oog zo niet waar tenemen zijn, dit heeft niets tezien gegeven, uiteraard worden de zuigerveren zondermeer verniuwd, de zuigers zelf moeten nog worden gemeten.

Verders is het enerzijds een questie van geld, want als je dit soort dingen uitbesteed aan een Volvo dealer dan is de lol gouw over en wordt het kalf groter dan de koe, zoals je aangeeft nemen ze geen enkel risico en wordt alles zekerheids halve vevangen, anderzijds is het voor ons een hobby om alle mechanische dingen zelf te doen.

m.vr.grtn,

Hans

daltons (0), 9 jaar geleden

We hebben inmiddels het antwoord gevonden op ons probleem aan welke zijde van het blok te beginnen met de coderings letters welke staan op het bovenste deel van het onderblok en de krukas,

enwel als volgt ; de codering begint aan de leading edge van het blok of tewel aan de distributie zijde, aldus komt de eerste letter (op ons blok 1 BBBBBB ) de letter B na het cijfer 1 op de buiteste lagertap van het blok enz. Met dit gegeven en aan de hand van een speciale tabel kan bepaald worden welke lagerschalen ( hiervoor zijn er drie kleurcodes geel,rood en blauw welke kleur elk voor een bepaalde dikte staat ) er geplaats dienen te worden in het bovenste deel als mede in het onderste deel van het blok.

met dank voor degenen die op ons probleem hebben gereageerd,

m.vr.groet,

Hans

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V70 of stel zelf een nieuwe vraag.