Hallo kenners,
Wanneer de motor koud is loopt hij als een zonnetje op gas om er na +/- 20 minuten (net goed warm!) er mee op te houden.
Ik kan op benzine dan wel door rijden maar op gas gewoon niet meer, de rest van de dag heeft hij er geen zin meer in!
Ik heb deze wagen net en weet de geschiedenis niet.
Heb wel alle olien/filters en (gas)bougies vernieuwd en ECI uit laten lezen, wel oude storingen maar na reset en upgrate alles oke.
Ik heb op diverse sites niet soortgelijk probleem kunnen vinden dus nu zelf maar een schreeuw om hulp geplaatst!
Wie o wie, alvast bedankt!!
Groet Kees
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heb eerder zoiets meegemaakt , na een gezette tijd kapte de lpg installatie ermee omdat de pomp in de tank waarschijnlijk te warm werd en thermisch uitschakelde.
Lpg installaties met pomp in de tank staan er overigens om bekend dat de pompen vaak snel defect raken.
Als de auto tijdje stil staat en zet hem op contact hoor je wel dat de pomp het systeem op druk zet. Met een hele hete dag (zon er op gehad) en je start die dag voor het eerst, loopt hij helemaal niet meer op gas. (ook dan hoor je wel de pomp op druk komen) Het had goed gekund wat je zegt maar blijkt hier niet zo te zijn. Maar het lijkt wel op iets thermisch. kan de LPE misschien niet goed meer zijn dus dat hij bij warm worden er mee kapt? Heb hem uit laten lezen bij gastation DMI in Groningen. er werd niets gevonden. Hier kreeg ik alleen te horen dat er een LPE van een S80 in zat en dat er paarse injectors in moeten ipv witte. Of ik er 1000,- euro voor over had! Was hier zo flauww van! Op mijn vraag "oke S80 maar misschien ook een 2.4 turbo 200pk?" kreeg ik niet eens antwoord. Ik heb de eerste de beste 200pk op gas motorkap open getrokken en bleken ook witte injectoren te zijn, ik heb dus geen vertrouwen meer in deze zaak. Maar even terug komen op probleem, dit heeft er mijn inziens niets mee te maken....toch? (je weet maar nooit)
Ik heb
12 jaar
Second opinion laten doen,komen die tot dezelfde conclusie,dan zit er niets anders op dan de boel eerst te laten repareren zoals het hoort.
Dan kun je verder kijken.
Het beste is ook de installatie uit te laten lezen ten tijde van de storing.
ik verdenk ook de pomp of een relais wat plakt.
12 jaar
een relais dat te warm word kan natuurlijk ook, maar dat is lastig te zien met een afstand van ongeveer 300 km ertussen.
Ik zou inderdaad gaan voor een second opinion, ik weet dat er net over de grens voorbij bourtange een goeie zit, ik zal eens navragen hoe die lui heten en waar ze precies zitten.
Ik vind het jammer dat veel gasboeren zoveel air hebben, het zijn ook gewoon jan de monteurtjes uiteindelijk en de ene hand moet nog steeds de andere wassen.
Ik zal second opinion laten doen, Assen is voor mij het dichtsbij Olijve heten ze. Hij was in storing toen ik bij DMI aankwam. Hebben er niets aan gedaan omdat er een verkeerde computer in zat en inspuiters. Met de mededeling van mij dat er toch waarschijnlijk 260dkm mee gereden is zijden ze dat hij misschien wel omgewisseld was, ik wist de geschiedenis niet van de auto nietwaar! Nou, ik weet ook als hobby monteur echt wel te herkennen als er iets recent is omgewisseld. En het ontgaat me de logica waarom iemand dit zal willen doen als hij z'n auto verkoopt.
Weet iemand of de LPE ook een geheugen heeft van de storingen? Lees in de Vialle LPI workshopboek dat deze wel foutcodes kan uitlezen, misschien wordt hier aanwezige fouten mee bedoeld?!
12 jaar
Als het goed is heeft ie wel een freeze frame ja
enige codes moeten er wel in onthouden worden
Bedankt Peter,
Ook wat betreft relais te warm zal ik meenemen in het storing zoeken.
12 jaar
Ik zou als ik jou was gewoon Vialle bellen, en vragen wat voor soort injectoren erop horen. De witte zijn de grootste, en dat lijkt mij geen verkeerde beslissing voor een turbo.
Zo te horen is de basis niet goed, en dan kun je het gehele Vialle verhaal vergeten. Vialle test namelijk alle ontwikkelde auto's zelf op hun eigen rollenbank, en schrijft dan ook speciaal voor de specifieke auto de software. Een nieuwe computer zou een optie zijn, wellicht is deze ook om te programmeren.
Verder gaan de pompen tussen de 75000 en 150000 stuk, met een paar uitzonderingen. Als je de auto op contact zet moet de pomp eerst hoogtoerig draaien, dan normaal. Dat is de circulatie van de brandstof. Als jij al aan het begin rammelt of rare geluiden maakt, dan is de pomp aan vervanging toe (circa 500 euro, of laten reviseren bij Mesman te Son voor 300 Euro).
Succes!
12 jaar
Beste Peer, en andere lezers natuurlijk,
De pomp is vorig jaar vervangen kon ik achterhalen, deze maakt ook geen vreemd geluid , toeren ook hoog bij starten.
De laatste week loopt hij weer als een zonnetje, en na uur rijden nog geen problemen, ik ben er dan van overtuigd dat het een temperatuur probleem is. Het is een stuk kouder geworden. Zelf denk ik dan aan de injector-onderbreker-unit of de computer zelf.
Ik zal de auto op temp. brengen en een fohn op deze onderdelen houden, kijken wat er gebeurt.
Ik ben dus nog niet voor second opinion geweest omdat ik wacht op de storing. Nog andere suggesties?
Vrgr. Kees
12 jaar
Kijk je wel uit met je fohn?
Je hebt het hier over een gasinstallatie, een miniem lekje en de gloeidraden in een fohn gaan niet zo goed samen.
Als ik hier een vuurbal voorbij zie vliegen weet ik dat het niet zo best is gelukt....
Wel lekker warm in deze tijd! Nee hoor heb het alleen over de onderbreker en computer, deze worden niet gasgestuurd volgens mij ;-))
11 jaar
Ok dan is het goed, maar een gewaarschuwd mens telt voor twee toch?
Wat je ook nog kunt doen is de contacten inspuiten met contact spray.
Met name de grote connector op de comp losmaken en de contacten inspuiten,de stekkers zijn namelijk prut van vaille.
Geld ook voor de stekkers bij de inspuitventielen.
Wil ook nog weleens helpen.
11 jaar
Update, laatste tijd geen problemen gehad omdat het koud was, laatste week krijg ik dit probleem weer.
Heb de injector onderbreker even gewisseld met een ander die ik even mocht lenen, dit was het dus niet het euvel.
Blijft alleen de LPE over, zal hier morgen de stekker van schoonmaken. Gaat niet makkelijk want deze zit flink weggeborgen.
Op deze LPE zit ook de Labda-sonde aangesloten, kan deze ook een verkeerd signaal geven wanneer deze erg heet wordt zonder dat dit gezien wordt door de Volvo-ECU maar toch kan zorgen dat LPE de verstuivers verkeerd aanstuurd?
11 jaar
je bedoeld dat de lambdasonde door hitte een verkeerd signaal af gaat geven.
Dan krijg je een storingsmelding want dan wijkt het signaal af.
Ik zpu de grote comp stekker eens inspuiten en een paar keer erop en eraf drukken.
11 jaar
Ga ik doen.
11 jaar
Probleem opgelost, het was de pomp!
Ben naar Diana autoservices (Romio) Assen geweest, heeft echt de tijd genomen voor het probleem.
Uitgelegd dat ik bij DMI in Groningen ben geweest en dat hier de uitkomst was dat er een verkeerde computer in zat (S80 ipv V70) en witte ipv paarse injectors.
Romio zij dat heel vaak S80 genoemd wordt in de software van Vialle terwijl het eigenlijk V70 moet zijn en dat dit echt het probleem niet is.
Ook stond inderdaad paarse injectoren genoemd in de software maar dit is maar een tekstje en in een 200pk 5 cilinder moeten echt wel witte injectoren zitten, ivm het te leveren vermogen, paars is te klein.
Toen naar de pomp geluisterd en deze klonk eigenlijk wel goed, ook het toerental geen rare dingen.
Toen gaan rijden met uitlezing aangesloten, wat blijkt, de pompdruk kwam onder de 9 bar!
In de Vialle beschrijving staat dat de pompdruk 5 bar boven de tankdruk moet zitten en minimaal 7bar moet zijn.
Je zou dus zeggen dat 9 bar genoeg zou zijn. Mario zij dat uit praktijk ervaring dit echt te weinig is en dat de pomp vervangen moet worden, wanneer nog niet goed zou hij het weer terug bouwen, maar hij wist het zeker.
Nu 2 week verder en loopt als een zonnetje!
Analyse: als de pomp beneden de +/- 10gr. bleef kon hij de druk wel opbrengen wanneer de lpg warmer werd (door de pomp of temp.in de auto) kon hij de minimale druk niet meer opbrengen! Begin december was het even een hele koude periode en liep hij dus prima, wat dus te verklaren valt.
einde berichtgeving
11 jaar
Is dat geen gevalletje garantie dan?.
Je schrijft namelijk in topic 10 dat de pomp vorig jaar vervangen was.
Lijkt me dat die langer mee moet gaan.
11 jaar
Goed dat je hier over begint Primera!
Diana autoservice kon zien dat de pomp er al 6 jaar in zat! Is inderdaad niet raar dat deze op zijn einde zat, alleen zoals aangegeven gaf de pomp geen rare geluiden en ging netjes op de verschillende toerentallen zitten, daarbij de veronderstelling dat de pomp er maar 1 jaar in zat zocht ik het euvel ergens anders.
De veronderstelling dat de pomp er net een dik jaar in zat is als volgt. De garage die aug. 2011 APK gedaan heeft had op apk- formulier aangegeven dat de auto niet op lpg liep. Heb toen contact gezocht met de vraag wat er voor probleem was gaf deze aan dat pomp stuk was en dat de eigenaar deze heeft laten vervangen. Dit is dus niet gebeurt, hij heeft de auto denk ik voor de herkeuring gedaan toen deze gewoon weer even prima liep!
Ik denk dat omdat ik het ook zo heb gedaan, bij de keuring (afgelopen aug.) ging hij op dat moment ook beroerd lopen. Kreeg dus ook dezelfde melding op APK-formulier dat de auto dus niet op lpg liep. Heb hem paar dagen later bij de herkeuring op benzine heengebracht en voor de deur overgeschakeld en bleef dus op gas toen wel even goed lopen. Voldoende om hem door de APK te krijgen!
Blijf er wel bij dat DMI verkeerde prognose gesteld heeft en een second opinion me een hoop geld heeft gescheeld.
11 jaar
Logische verklaring.
Mooi dat het opgelost is.
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V70 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar