Volvo 340: Volvo 340 1.4 loopt heel slecht stationair

Bouwjaar: 1987, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 (B14S)

Dag mensen,

Ik zit met het volgende probleem: mijn 340 uit 1987 loopt echt beroerd stationair. Als ik hem met de regelschroef sneller afstel heb ik problemen met de variomatic. Ik heb alles al geprobeerd: klepspeling gecontroleerd, compressie gemeten, nieuwe rotor, nieuwe bougiekabels, alle vacuumslangen vernieuwd, pulsair kleppen gecontroleerd, niets helpt. Door toeval kwam ik er achter dat als ik tijdens het stationair lopen om beurten de bougiekabels lostrek, de motor veel sneller en beter gaat lopen als ik de kabels van de 2e en 3e cilinder lostrek. Dat is natuurlijk te idioot voor woorden! Het lijkt erop dat de 2e en 3e cilinder de motor tegenwerken als de bougiekabels aangesloten zijn. Kan dat aan de elektronische ontsteking liggen die voor de 2e en 3e cilinder op maximale vervroeging blijft staan? Heeft iemand een oplossing voor mij?

Groeten, Hein

Hein Weijers

Geplaatst door Hein Weijers (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo 340? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

Volvo-Specialist (0) PRO, 16 jaar geleden

Pulsair klep afsluiten (plug in luchtfilter, dan is dat bijgeluid ook weg !! )
EGR klep afsluiten (plaatje maken tussen EGR-klep en spruitstuk)
Kleppen ruimer stellen !! (wel 0,10 mm ruimer, inlaat en uitlaat)
Controleren of de ontkoppelklep geen valse lucht zuigt (slang voor de klep dicht knijpen)
Controleren of de 4-weg klep geen valse lucht zuigt.
Spruitstukpakking controleren op valse lucht. (pakking is bij renault nog te koop)
Heeft de carburateur deksel niet losgezeten (acceleratiesproeier losgetrilt of dekselpakking beschadigd)
Heeft toevallig de stationaire sproeier ooit een tiid losgezeten (carburateur uitgeslagen !!! ??), dat gebeurde wel eens meer !!

Hein Weijers (0), 16 jaar geleden

Bedankt voor de reactie.
Zou je even kunnen uitleggen wat EGR-klep, ontkoppelklep en 4-weg klep zijn?

Hein Weijers (0), 16 jaar geleden

Hallo, Volvo specialist.

Het probleem is opgelost. Toen ik erachter was wat de EGR-klep is, heb ik hem gedemonteerd en met een koperen plaatje als pakking helemaal afgesloten. De motor liep meteen als een zonnetje!

Bedankt voor de hulp!

Groeten, Hein

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 340 of stel zelf een nieuwe vraag.