hallo mijn auto is afgekeurd op de emissie eisen
ik heb hem meteen op benzine laten testen
laag toerental benz hoog toerental
co 0.09 0.3
hc 67 23
co2 13.1 14.7
02 3.07 1.01
lambda 1.153 1.045
en op g3
laag hoog
0.19 4.52
111 163
13.2 10.7
0.69 0.26
1.024 0.869
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Op benzine hoog toerental: 14,7% CO2 (redelijjk normaal tot bijna perfect), maar toch lambda 1,045.
Dan moet er zuurstof in de gassen zitten (staat jammer genoeg er niet bij).
Kat werkt niet echt meer en een lek(je) ergens in de uitlaat. Gezien de 23 HC zit het lek achter de lambdasonde.
Stationair op benzine staat de motor te arm. Dat zal dan wel doorwerken op het gas stationair (alhoewel die al een fractie rijker is).
Op toeren staat het gas veel te rijk. In alle 3 gevallen vraag ik me af wat de lambdasonde aan het doen is.
Want normaal zou dit a.d.h.v. dat signaal gewoon weggeregeld moeten worden.
Zitten er foutcodes in? Zijn die al gelezen?
zuurstof heb ik wel alleen niet geplaatst staan er nu wel bij
de kat zou het gewoon moeten doen deze is nog geen jaar oud
het lekje zou ik eens kijken of ik dit kan vinden
bij de garage zijn de ze dat benzine bijna perfect was
maar op lpg is mijn hc nog hoger is dit normaal
12 jaar
ik heb zover ik weet geen fout codes
er brand niks op het dashboard
alleen met starten op benzine heb ik een lambda lampje wat brand
12 jaar
Bij Volvo wordt de foutlamp vaak uitgescholden voor "Lambda lamp". Het is en blijft echter een algemene fout indicatie.
Eerst maar foutcodes uitlezen en kijken wat er bij de koude start fout gaat.
Als het echt een G3 gas-systeem is, moet je eerst het benzinesysteem goed krijgen.
Dat is repareren wat er fout/kapot is (foutcode lezen), uitlaatlek dichten en dan maar weer meten.
Kontroleer ook alle vacuüm slangen en slangetjes van en naar het inlaatspruitstuk op lekken, scheuren e.d.
Ik heb een ander idee van bijna perfect. Ik vindt dat er op benzine niet veel van klopt.
Hoog co (misschien nog geen afkeur, maar niet echt goed), Veel te hoog O2 en daardoor veel te hoog lambdagetal.
Stationair op benzine een te laag CO2 - derhalve mijn conclusie te arm.
Stel dat je geen gas had en er op benzine gemeten zou moeten worden is het nog steeds afkeur op lambda waarde en wat betreft het CO met de hakken over de sloot.
fout codes worden waarschijnlijk van avond uit gelezen
het is echt een g3 systeem staat ook op kenteken
vacuum slangen controleren gewoon met remreiniger ???
en wat zijn de waardes die ik mag hebben ?
12 jaar
Vacuüm slangen kun je prima met remmen reiniger (of start pilot) testen. Zolang je maar niet op hete delen spuit.
Anders duwen, knijpen, trekken, kijken en luisteren.
Waardes die je mag hebben? Je bedoelt de uitlaatgaswaardes voor de APK?
Hier staat alles: http://www.rdw.nl/nl/voertuigbranche/apk...
Vooral de 4e en de 5e zijn interessant.
Los van waardes die je wel of niet mag hebben, of waardes waar niet op getest wordt (zoals CO2) zijn er ook nog waardes die je verwacht bij een gezonde motor die loopt met een werkende lambdaregeling. En daar zeg ik dat 13% CO2 te weinig is en dat het mengsel te arm is.
en hoe wat kan ik een rijker mengsel krijgen op benzine ?
of waar licht dit dan aan dat mijn mengsel te arm is
12 jaar
uitlezen is nog niet gelukt
12 jaar
we hebben wel de programmatuur
maar niet de now how morgen even leverancier bellen
weet ik weer meer
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 850 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar