auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volvo 940: Volvo 940 op LPI loopt slecht na meer dan uur rijden

Bouwjaar: 1995

Volvo 940 2.3iC LPT Automaat op Vialle LPI uit 1995.

Na 1-1,5 uur rijden op gas is er vermogensverlies tijdens het rijden, de motor houdt af en toe even in.
Als je daarna stil staat, dan zakt het toerental in en gaat de motor in toerental varieren. De motor slaat bijna of helemaal af.
Op benzine loopt de auto altijd goed.

Als dit probleem optreedt en je schakelt over op benzine duurt het even voordat de motor weer goed loopt. De motor stottert en begint na ongeveer 5 a 10 seconden weer goed te lopen. Eenmaal is het gebeurd dat de motor na overschakelen op benzine er meteen mee stopte.

In het normale geval, als het probleem nog niet opgetreden is, kun je probleemloos schakelen tussen benzine en gas.

Als het probleem optreedt en je stopt om te tanken (LPG), dan is het moeilijk om na het tanken de motor te starten (dit gebeurt op benzine). Er zijn meestal enkele pogingen nodig en bij de geslaagde poging stottert de motor eerst voordat hij goed begint te lopen.
Als het probleem nog niet optreedt, en je gaat dan tanken, dan start de motor gewoon.

Een koude start 's morgens gaat altijd goed. Als de motor warm is en er zijn nog geen problemen mbt vermogensverlies, dan is starten geen probleem.

Als je de motor 1,5 uur of langer stationair laat lopen blijft hij goed lopen.

Als je een lange afstand op benzine rijdt en daarna overschakelt op gas, dan is dat geen probleem. Als je dan gaat tanken (LPG) en daarna de motor start, gaat dat gewoon goed.

Auto heeft de eerste weken in mijn bezit goed gereden. Daarna is het probleem de eerste keer opgetreden. Ik heb in de eerste weken eenmaal mijn tank leeggereden, daarna nooit meer.


Geplaatst door

Wim de Bresser (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hallo Wim,
het lijkt erop dat het omwisselrelais van benzine naar LPG niet goed functioneert.Een LPi dealer weet precies wat ermee bedoeld wordt. Dit relais geeft tevens een soort fopsignaal (van de benzine injectoren) naar de motor ECU.
Ik denk dat je het beste naar een gasboer kunt gaan en effe dat onderdeel laat checken.

Succes,
Thieu

maas6811 0

19 jaar

Het lijkt er meer op dat het mengsel tijdens rijden op gas te arm wordt. Omdat de inspuiting bepaald wordt door de benzine ECM, probeert die de "injector aan" tijden te verlengen. Als je dan plotseling op benzine overschakelt is het mengsel verschrikkelijk rijk. De storing moet waarschijnlijk gezocht worden in de correctiefaktoren van het gassysteem. Mijn eerste suggestie is de druksensor op het koppelblok. Daarmee direct samenhangend is de opbrengst van de LPI-pomp. En gezien de voorgeschiedenis van de storing lijkt mij de pomp of indien aanwezig de externe pompsturing de boosdoener. Maar idd de onderbreekrelais zijn ook vaak een storingsbron. Controleer eens de contactpennen in de connectoren, meestal zijn ze groen. Of tijdens het lopen op gas met een schroevendraaier een tik erop geven. Als het motortoerental dan verandert, vervang ze dan maar.

Succes

De electrische opvoerpomp in de LPI-tank is een bekend zwak punt van het vialle LPI systeem in de V940.
Als de tank vaak droog is gereden is het risico groter dat de pomp kapot gaat. Pittig dure reparatie.

JanSpeed5132 0

19 jaar

Wat betreft de LPI-pomp, is het logisch dat deze pomp een uur goed werkt en dan ineens minder goed gaat werken? Dit gaat iedere dag zo. Ik zou verwachten dat bij een defecte LPI-pomp de auto altijd moeilijk rijdt op gas.
IK vraag me af waarom ik deze problemen pas heb na ongeveer een uur rijden?

Dan is het waarschijnlijk de pompsturing. Bij het oude model zit die in de tank en als er ooit al een andere tank gemonteerd is, dan zit die link tegen de appendagekast gemonteerd

De pompsturing is vrij recent vervangen. Ik heb nu weer wat anders gehoord, namelijk dat het gas zou kunnen bevriezen en dat je dat zou kunnen zien aan de buitenkant van het inlaatspruitstuk. Hoe kun je dit precies zien? Wat is de reden voor dit bevriezen en nog belangrijker, hoe los je dit op?

Bevriezingsverschijnselen kun je zien aan de buitenzijde van de aanzuigbuizen van het inlaatspruitstuk. Meestal treedt dit fenomeen op tijdens lange ritten bij voornamelijk constante snelheid. Is dat in jouw geval zo?

Het probleem lijkt nu opgelost.
De uitstroompijpjes of ijspijpjes zijn vervangen, deze waren oud, blijkbaar zijn er vrij kort na de introductie van LPI al modificaties in de vorm van andere pijpjes gekomen. Blijkbaar kon het gas bij de oude pijpjes gaan kristalliseren.
Verder zijn er twee lekke injectoren vervangen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 940 of stel zelf een nieuwe vraag.