Volvo 940: volvo 940 tic veel te rijk

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: b230fk

Beste allemaal,

bij de apk kwam naar voren dat de co veel te hoog was: 10%
nu is dit zowel bij benzine als op gas.

er bleek geen lampje achter het lambdasonde venster in de cockpit te zitten. daar een lampje ingezet en deze ging meteen branden.
ECU een keer gereset dmv zekering 1. lampje was even uit, maar na warm worden ging ie weer aan.

meten op de zwarte draad van de lambdasonde geeft 0,59 volt, constant.

waar kan ik gaan zoeken?
(of zelfs liever laten zoeken ;-))

een aantal zaken heb ik al gehoord:
- temp sensor onder het inlaatspruitstuk. (hoe kun je deze meten?)
- massa motorblok
- luchtmassameter (hoe kun je deze meten?)
- gaatjes in luchtweg van turbo naar inlaatspruitstuk.

zijn er nog meer dingen?

Ik hoor uiteraard graag van jullie!

Martijn

Geplaatst door

martinus (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hi,

Kijk eens naar het drukregelaartje op de brandstofverdeelbuis (die buis waar alle benzine injectoren aann vast zitten). Trek van het regelaartje met draaiende motor eens het slangetje af. Indien er benzine uitkomt, dan heb je daar je probleem. Komt wel vaker voor.
Motor draait hierdoor op dubbel mengsel.

gr.

Wauter 0
badge

12 jaar

Weet je gelijk waarom het lampje eruit was.

primera p11 0

12 jaar

hahaha, Ja precies, primera!
En Wauter, dat was helaas niet het geval.

Update: gisteren bij een vriend eerst de OBD uitgelezen: code 413: EGR geeft verkeerd signaal.
Stekker was volledig geoxideerd. Die dus gereinigd.

Hij had ook nog een Volvo testsysteem dat je op de ECU kan zetten. Dat hebben we dus gedaan.
Het systeem zei: start engine.
Lukte niet want accu leeg.

Met andere auto eraan weer geprobeerd, maar vanaf dat moment werd de benzinepomp niet meer aangestuurd.
Het lampje van de lpg/benzineknop (vialle g3) deed het ook niet meer.

Hij had nog 2 andere ECU's liggen, (vraag me even niet welke, maar waren andere nummers) Op de ene deed ie niks en de andere liep ie heeeeel beroerd.

Vanmiddag gaat hij proberen een zelfde ECU erin te zetten en te kijken of dit idd het probleem is....
Mochten jullie nog ideeen hebben..
Ik hou me aanbevolen.

martinus 0

12 jaar

Probleem niet opgelost en volvo weggedaan..

@moderator: probleem kan dicht

martinus 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 940 of stel zelf een nieuwe vraag.