Lang verhaal misschien(sorry) maar ik wil het probleem zo compleet mogelijk beschrijven.
Wij hebben een volvo s40 uit 2001 met een LPI gassysteem, deze hebben wij in Januari dit jaar gekocht. Behoorlijk wat onderhoud aan laten uitvoeren en vervangen;
Nieuwe schijven en remblokken voor
Luchtfilter
Interieurfilter
4 nieuwe bougie
Olie ververst
Nieuwe spanrol
Wat lampjes vervangen
Koelvloeistof bijgevulde
Stuurbekrachtigingsolie bijgevuld
Gasklephuis gereinigd
Velgen pasvlak gereinigd
Veerpoot links voor gedraaid en vervolgens laten uitlijnen.
Auto begon de eerst volgende rit flink te stotteren
Toen een nieuw spruitstuk erop laten zetten.
Een week later ging de brandstofpomp kapot
Die is er nieuw op gekomen inclusief een 80% klep en een nieuwe inhoudsmeter van de tank.
Auto liep een stuk beter, met name op gas. Op benzine minder. Hierop hebben ze bij de benzine een reiniger gedaan en moesten we de tank leegrijden op benzine, deze hebben we nog niet geheel leeggereden.
Dit gedaan, liep redelijk op benzine, gaf enkel heel af en toe op een willekeurig moment een stottertje/inhoudinkje. Startte over het algemeen redelijk, met koud weer wat extra gas bij geven.
Echter reden wij vannacht naar huis (35KM) op benzine. Toen we bijna thuis waren leek het of het vermogen ineens minder werd. Ik dacht nog dat ik in de verkeerde versnelling zat. Ik kon geen gas meer geven en uiteindelijk viel de auto uit. Hij startte nog wel maar de motor sloeg niet meer aan. Ook het lampje van het motormanagment (lambdasonde lampje?) begon oranje te branden, deze brandt nu nog.
Ons door schoonvader naar huis laten slepen.
Vanmorgen de auto proberen te starten, deze startte zwakker (je hoort een start geluid) maar sloeg wederom niet aan. Anwb gebeld, hem situatie verteld. Hij vroeg mij de auto te starten en zei direct je accu is niet goed. Hij de auto aan het accuoplaadding gehangen, auto sloeg echter niet aan.
Hij heeft toen een dikke slang los gemaakt en daarin met een spuitbus gespoten terwijl ik de auto startte, de auto startte toen wel. Liep wel onregelmatig en met momenten erg schokkerig. op het moment dat hij stopte met spuiten stopte de auto vrij snel ook met lopen. Anwb-man vond ook dat het lang duurde voordat de auto op gas over sprong. Maar bij mijn weten gaat dat niet snel en zeker niet met een koude motor.
Anwb-man kwam tot de conclusie dat waarschijnlijk iets met de aansturing van de injectoren is omdat hij geen gas en benzine toevoer krijgt. Bij mijn weten heeft hij de zekeringen gecheckt en nog meer maar ik weet niet precies wat.
Ik kan hem vanmiddag naar de garage brengen.
Buurman kwam ook even kijken, hij is ooit automonteur geweest. Hij wilde de auto starten maar dit lukte niet meer, je hoorde hem alleen tikken. Buurman zei de accu is helemaal leeg, ook door het kijkglas zie je geen groen balletje, dit is zwart . Het rare was wel dat de ventilator (die op de motor blaast) bleef draaien, de motor was niet warm. Hij heeft toen de zekering van de ventilator er uit gehaald, op het moment dat hij die er weer indeed begon de ventilator weer te draaien, zelfs als de sleutel niet in het contact zat. Buurman heeft de accu nu aan de oplader zitten.
Wie o wie kan weet wat er aan de hand kan zijn? Ik word er onderhand een beetje gek van, net bijna 1000 euro in deze auto gestopt voor onderhoud en vervangingen. Aangezien ik een vrouw ben, met weinig verstand van autos kunnen ze mij van alles wijsmaken. Daarom zou ik graag horen of iemand weet wat er aan de hand kan zijn? Zodat ik ook een beetje weet waar ze bij de garage over praten en ik misschien kan inschatten dat ze mij niet van alles aansmeren. Alvast bedankt!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Is je brandstofpomp ( benzine ) niet gewoon defect verklaard wel veel symptomen.
Je kan de brandstofdruk laten controleren er zit een ventiel om brandstofdruk te meten bij je brandstofrail en ook 1 bij je brandstoffilter links achter onder de auto.
Als het contact aan wordt gezet hoor je de brandstofpomp dan draaien/ geluid maken? Eventueel achterbank omhoog halen.
En wat betreft draaien van je ventilator kan heel goed je koelvloeistoftemperatuursensor zijn die verkeerde waarde aangeeft. Gebeurt vaker.
Bedankt voor je antwoord.
Ja, ze hebben het inderdaad over een defecte brandstof pomp (benzine) gehad. En ik heb zelf ook het gevoel dat het de brandstof pomp is. Ik snap eerlijk gezegd ook de conclusie van de anwb-man ook niet dat het met de toevoer van benzine EN gas niet goed zou zijn. Gezien de auto op benzine start en pas na een km 3/4 over springt op gas. De anwb-man vond dat het te lang duurde voordat hij op gas sprong, maar de auto was koud, we reden niet, en liep stationair alleen terwijl hij met de spuitbus erin spoot. Hij liep ook nog eens heel onregelmatig en had mijns inzien niet de kans om warm genoeg te worden om over te springen op gas.
Je hoort inderdaad de brandstofpomp (ik denk die onder de achterbank) geluid maken als ik de auto op contact zet , het klinkt niet zoals hij eerst klonk, omdat het me op viel omdat ik eerder het geluid niet herkende. Wat me trouwens ook eerder opviel is dat als ik de bezinzine dop eraf deed om te tanken er een sissend geluid uit de tank kwam (leek op te veel druk?). Ik ken dit niet zo van andere auto's.
Wat is een brandstofrail?
Heeft de brandstofpomp en dat koelvloeistoftempratuursensor iets met elkaar te maken?
11 jaar
Nou het kan goed zijn dat je roll over klep niet goed werkt.
Deze klep zorgt voor ont- en beluchting van je brandstoftank.
Als je koelvloeistoftemperatuursensor een verkeerde waarde aangeeft bv als de motor koud is en hij geeft aan dat de motor warm is dan heb je geen koudstartverrijking dus zal hij moeilijk aanslaan.
De brandstofrail is de rail waar je injectoren aan gemonteerd zitten en daar kun je de brandstof meten om te controleren of je brandstofpomp de juiste druk leverd.
Ok auto doet het weer! Het is bijna schaamtelijk.......maar de benzinetank was leeg. Beetje jammer, maar de vlotter was blijven hangen waardoor hij halfvol aangaf. Getankt en vlotter versteld en hij doet het weer.
Echter....nu is de benzine 'meter' die aangeeft hoe lang je nog kan rijden voordat je moet tanken van slag. Deze loopt nu op! We begonnen met 165 km wat er op stond en hij staat nu op 220, we reden op lpg. Met stationnairlooen liep hij net op van 205 naar 230 in nog geen 5 minuten. Ik dnap er niets meer van, wie wel?
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S40 of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar